Hej!

Förra veckan fick vi en ny värmepump (bergvärme) installerad och i början på den här veckan kom fakturan. Det muntliga priset för värmepump och installation var 125k. Jag grävde tyvärr inte djupare i saken. När fakturan kom så var den på 125k men det var inklusive ROT skattereduktion. Fullpris före ROT var knappa 140k. Har det gått rätt tillväga? Borde inte angivet pris vara före reduktion?

Undrar
/david
 
  • Gilla
Killkurt
  • Laddar…
svårt för säljaren att veta hur mycket rot du har kvar
 
  • Gilla
dc79 och 1 till
  • Laddar…
T tergo skrev:
svårt för säljaren att veta hur mycket rot du har kvar
Därför måste säljaren vara tydlig med vad de 125k består av.
 
  • Gilla
Jonas Svensson74 och 8 till
  • Laddar…
D dc79 skrev:
Hej!

Förra veckan fick vi en ny värmepump (bergvärme) installerad och i början på den här veckan kom fakturan. Det muntliga priset för värmepump och installation var 125k. Jag grävde tyvärr inte djupare i saken. När fakturan kom så var den på 125k men det var inklusive ROT skattereduktion. Fullpris före ROT var knappa 140k. Har det gått rätt tillväga? Borde inte angivet pris vara före reduktion?

Undrar
/david
Mig veterligen finns ingen skyldighet att ange pris före ROT, men för alla parter är det ju bra om man är tydlig.
Inte minst så kanske du inte hade haft mer ROT att ta av i år, och i det fallet hade du ju fått betala mer.

Men i nuläget borde du väl vara nöjd (om du är nöjd med installationen) ?
Du fick en offert på 125k och det kostade 125k.

Att du sen antog att det fanns mer rabatt i det (ROT) är något du kanskeborde kollat upp då ? Och frågan är också: Hade du tagit in fler offerter i så fall (med tanke på att du accepterade denna muntligen) ?
 
  • Gilla
hlph och 9 till
  • Laddar…
Har ROT inte nämnts överhuvudtaget skulle jag tolka detta som att priset är utan ROT.

Detta eftersom firman omöjligt kan veta om du är berättigad ROT.

Men det ska diskuteras av just den här anledningen, det kan bli missförstånd.
 
  • Gilla
Mörner och 15 till
  • Laddar…
Utan att fråga så skulle jag antagit att priset var efter ROT. då detta har varit överlägset mest vanligt på alla de offerter jag hitintills fått.
 
  • Gilla
Lassiter och 3 till
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Mig veterligen finns ingen skyldighet att ange pris före ROT, men för alla parter är det ju bra om man är tydlig.
Inte minst så kanske du inte hade haft mer ROT att ta av i år, och i det fallet hade du ju fått betala mer.

Men i nuläget borde du väl vara nöjd (om du är nöjd med installationen) ?
Du fick en offert på 125k och det kostade 125k.

Att du sen antog att det fanns mer rabatt i det (ROT) är något du kanskeborde kollat upp då ? Och frågan är också: Hade du tagit in fler offerter i så fall (med tanke på att du accepterade denna muntligen) ?
Jag hade inte tagit fler offerter. Vi bor på en liten ort med långa avstånd till närmsta tätorter. Närmsta firmor är 6 respektive 8 mil bort. Denna firma har varit hos oss på kort varsel när det krisat och alltid ryckt ut med god tjänstvillighet. Vi fortsätter gärna relationen med dem så när den gamla värmepumpen gett oss tillräckligt många problem och nya syntes komma närmare med rasande fart så beställde vi en muntligt.

Jag är inte missnöjd på något vis varken med fakturan eller med arbetet. Jag undrar helt enkelt om det vanligtvis går till så att man inkluderar avdraget i det pris man uppger vid offert/beställning. Jag förstår egentligen både och men det känns mera ärligt att ge ett pris och sedan efter det kommer avdraget.
 
  • Gilla
Mörner och 6 till
  • Laddar…
C Cerb skrev:
Utan att fråga så skulle jag antagit att priset var efter ROT. då detta har varit överlägset mest vanligt på alla de offerter jag hitintills fått.
Ok, tack. Bra att veta vad som är brukligt.
 
Jag hade också antagit att det var efter ROT.
Dessutom får priset 125.000 efter rot vara bra.
Varken dyrt eller billigt.
 
  • Gilla
Lassiter och 4 till
  • Laddar…
Fast en firma kan inte anta att det skall finnas rot kvar. Säger man ett pris och roten är slut så står ju köparen som betalningsskyldig för mellanskillnaden.

I min värld är det ett pris utan rot som gäller för vem som helst. Därefter kan man rota.

Men som köpare bör man också ställa frågor..
 
  • Gilla
Mörner och 19 till
  • Laddar…
Min VVS:are som bytte styrning i min värmepump (tog en timme sammanlagt med två besök, typ) skickade faktura utan ROT.

När jag ringde och frågade om det, sa han att om vi ska använda ROT lägger vi på kostnaden för administration så då blir det dyrare.
 
  • Gilla
  • Wow
  • Arg
Lassiter och 5 till
  • Laddar…
R
D Dilato skrev:
Min VVS:are som bytte styrning i min värmepump (tog en timme sammanlagt med två besök, typ) skickade faktura utan ROT.

När jag ringde och frågade om det, sa han att om vi ska använda ROT lägger vi på kostnaden för administration så då blir det dyrare.
Rot är ingen rättighet utan behöver avtalas om innan arbete, alltså företaget kan neka o jobba med Rot..
Tror att är det enstaka timmar som i ditt fall så skulle de flesta inte ta det som ett Rot jobb..
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Rot är ingen rättighet utan behöver avtalas om innan arbete, alltså företaget kan neka o jobba med Rot..
Tror att är det enstaka timmar som i ditt fall så skulle de flesta inte ta det som ett Rot jobb..
Jag vet, men det kostar inget att fråga.
Jag är inte missnöjd på något sätt, det är en bra firma som kan sina grejer.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
jakobsbygge
R Rejäl skrev:
Rot är ingen rättighet utan behöver avtalas om innan arbete, alltså företaget kan neka o jobba med Rot..
Tror att är det enstaka timmar som i ditt fall så skulle de flesta inte ta det som ett Rot jobb..
Tvärt emot min erfarenhet, alltid fått rot avdraget på stora som små jobb.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Jag har också lite svårt att se hur firman kan förutsätta att det finns möpjlighet till ROT avdrag. Ett givet pris måste tolkas som före ROT såvida inget annat anges.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.