Halloj!

Jag skulle gärna vilja höra era åsikter när det gäller krypgrundsavfuktning och dess kostnader.

Det finns ett gäng olika leverantörer av sådan här utrustning, och jag känner mig lite vilsen.

Ofta skiljer det tiotusentals kronor på de olika systemen och jag vill inte kasta pengarna i sjön.

Mitt hus är på 75 kvm och har en fuktig krypgrund med sand och grusgolv. Det står också en septisk tank där på tre kubik.

Så, min frågor:

1. Är det ok att installera systemet själv eller skall jag låta ett företag göra det.

2. Jag har tittat på dessa olika system, har ni någon erfarenhet av dessa:
http://www.munters.se/homedry
http://www.anticimex.se/fileobjects/523_Krypgrundsfolder_L_slutl.pdf

3. Anticimex tar ungefär 40.000 för sin lösning, och då är det installerat och klart. det låter skönt, men dyrt. Vad tycker ni?

4. Munters tar ca 12.000 för sin lösning men då får jag installera själv. Billigt, men får jag lika bra resultat?

Tacksam för svar!

Mvh

C

Tjena Chrille!
Är i nästan samma läge som du. Hade en anticimex kille som kontrollerade vår krypgrund. Fick en offert på c:a 40'.
Kollade runt lite på detta forumet angående det du frågar efter och det jag såg där var att Munters lösning homedry fungerade lika bra som acetec. Däremot drog acetec mindre. Kostnaderna som många skriver ligger runt 2000kWh/år.

Själv tycker jag att det känns dumt att permanent vara beroende av att en maskin ska stå där och gå hela tiden. Då vi förnärvarande har fukt i krypgrunden och lukt kommer upp i huset, har jag ställt in en byggfläkt för att öka temperaturen i grunden sedan lånat min brors avfuktare för att snabbare kunna avfukta.

Därefter tänker jag ta ner all isolering i bjälklagret sedan isolera grunden samt på marken för att få en varmare grund. Fick detta tipset av folk på villamässan i Göteborg, både från pordrän och isodrän (de vill ju givetvis också sälja men de var mycket förtroendeingivande båda parter). På deras hemsidor ser du deras lösningar.

Man kommer förmodligen att få det jobbigare att göra själva arbetet, men man sätter ju inte in en självläns i en båt som läcker utan man lagar hålet även om länsen har kapacitet att hålla båten flytande.

Förhoppningsvis blir min krypgrund bra på detta sättet, dilligare och miljövänligare i drift.

Ha det gott!

/Peter

Klart att du klarar det själv!
Du kan även köpa från anticimex paket för egen installation. Gick i alla fall förra året. Tror det kostade runt 25.000 kr.
Jag hade anticimex och tittade i min grund och bad om offert. Gjorde det klart för dem när de propsade på att installera att kan jag bygga ett helt hus själv så kan jag även installera ett avfuktingssystem.
De föll pga av priset och jag valde fuktkontrolls DA-320. Munters Homedry är för liten för min grund.
Installationen tog ungefär två dagar för mig ensam med tätning, plastning, rördragning och el.

Tom jag med tummen mitt i handen installerade min avfuktare själv (acetec) så när på att en elektriker fick dra ner el till grunden.
Jag skulle utan tvekan göra det själv.

Antar att med Anticimex menar du en Coroventa 300TT. Den är mycket kraftigare än munters men till 74 kvadrat räcker en munters gott och väl.

Hejsan!

Tack för alla svar.

Fick en offert av Anticimex på 39.000 och jag tror att jag tar den. Vi är tre som delar på det, så smällen blir inte så stor.

Blir dock mycket förarbete. Orkar ni så får ni gärna gå in på denna sida på forumet där jag ställer några frågor kring just detta:

http://forum.byggahus.se/fritidshus/79016-rensning-av-krypgrund.html

Tack!

/C

Hur gick det med era installationer och är det med elförbrukningen.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.