1 461 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Munters Home Dry
Jeg har installeret en Munters Homedry i min krypkælder. Den har nu stået der i ca. 4 mdr. Krypgrunden er delt op i 4 "rum". Problemet er imidlertid at der er stor forskel på luftfugtigheden i krypgrunden. Der hvor Affukteren står ligger luftfugtigheden på ca. 60% og længst væk fra affukteren ligger luftfugtigheden på 80-84%.
Ifølge Munters burde det ikke være noget problem idet affukteren burde fordele den tørre luft rundt i hele krypgrunden.
Jeg har selv monteret affukteren og monteret den med 5 meter spirorör og lukket alle ventilationshuller i krypgrunden.
Spørgsmålet er nu om løsningen er at sætte en almindelig affukter ned i krypgrunden i modsatte ende af krypgrunden , eller hvad?
Ifølge Munters burde det ikke være noget problem idet affukteren burde fordele den tørre luft rundt i hele krypgrunden.
Jeg har selv monteret affukteren og monteret den med 5 meter spirorör og lukket alle ventilationshuller i krypgrunden.
Spørgsmålet er nu om løsningen er at sætte en almindelig affukter ned i krypgrunden i modsatte ende af krypgrunden , eller hvad?
Det borde väl räcka att skapa bättre rotation på luften i krypgrunden. Jag har tre rum i grunden här och det finns ett par hål i muren så man kan krypa mellan rummen. Jag har satt upp draperier av byggplast i ett par av hålen, så att man fortfarande kan lyfta undan draperiet och krypa igenom men luften däremot borde strömma moturs i grunden. I avfuktaren jag har finns det en rejäl fläkt.
Du kanske ska spärra av kryphålen i muren med plast och sätta dit en vanlig kanalfläkt på en bra plats i motsatta ändan av grunden för att hjälpa upp luftströmmen?
En extra avfuktare kanske löser problemet men den drar ju mer ström än en fläkt.
Du kanske ska spärra av kryphålen i muren med plast och sätta dit en vanlig kanalfläkt på en bra plats i motsatta ändan av grunden för att hjälpa upp luftströmmen?
En extra avfuktare kanske löser problemet men den drar ju mer ström än en fläkt.
Produkter som diskuteras: "kanalfläkt"
Kanalfläktar
Med hjälp av en kanalfläkt kan du på ett smidigt sätt öka flödet av frånluft i våtrum och därigenom förbättra ditt inomhusklimat.
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden