6 113 läst ·
10 svar
6k läst
10 svar
Multiroom + KNX
Hej, jag håller på och bygga nytt hus och har bestämt att jag ska ha KNX i kåken.
Men hur gör man för att integrera multiroomljudet med knxen?
Finns det förstärkare med bussanslutning?
Hur har ni gjort?
Mvh Martin
Men hur gör man för att integrera multiroomljudet med knxen?
Finns det förstärkare med bussanslutning?
Hur har ni gjort?
Mvh Martin
De flesta husen vi planerar/installerar nu med KNX sätter vi in Sonos trådlösa system. Men förbereder med tomrör från Data/Tv dosorna i varje rum till media centralen om de ska byta till trådbundet någon gång i framtiden.
knx har inget med ljud att göra, den styr ljus,ventilaton,värme,audio video produkter mm
men i själva busskabeln går det bara telegram i som styr vad som ska hända när du trycker på t.ex knappen,
så själva ljud överföringen sker separat via t.ex cat 5 kablar,trådlöst eller konventionella audio/video kablar, så dra rör+rör+rör till alla posioner du ev vill ha högtalare,tv,paneler mm
i ett stjärnnät till ett teknikrum då får du ett flexibelt system som du kan bygga ut/ändra över tid när andan faller på
men i själva busskabeln går det bara telegram i som styr vad som ska hända när du trycker på t.ex knappen,
så själva ljud överföringen sker separat via t.ex cat 5 kablar,trådlöst eller konventionella audio/video kablar, så dra rör+rör+rör till alla posioner du ev vill ha högtalare,tv,paneler mm
i ett stjärnnät till ett teknikrum då får du ett flexibelt system som du kan bygga ut/ändra över tid när andan faller på
Vissa butiker föreslår tcp kabel till Sonos för garanterad stabilitet. Känns som halva idén är borta då men jag kan ju förstå att luften är mindre stabil än koppar...
Hittar du nåt system så säg det gärna. Forskar själv och tycker inte att tekniken är riktigt konsumentanpassad än prismässigt. Ungefär 8000 per rum ska man tydligen räkna med i multiroomlösningar idag.
Hittar du nåt system så säg det gärna. Forskar själv och tycker inte att tekniken är riktigt konsumentanpassad än prismässigt. Ungefär 8000 per rum ska man tydligen räkna med i multiroomlösningar idag.
Tekniska Byrån har gjort en applikation som kan styra Squeezeboxar från KNX systemet, och man kan även få ut vilken låt som spelas osv.
Jag funderar på att använda denna sedan installera ett antal softsqueeze samt slimserver på en pc med ett antal usb ljudkort.
På så sätt får man ett multiroom system ganska billigt som man kan styra från KNX samt en Iphone/Ipad.
Jag funderar på att använda denna sedan installera ett antal softsqueeze samt slimserver på en pc med ett antal usb ljudkort.
På så sätt får man ett multiroom system ganska billigt som man kan styra från KNX samt en Iphone/Ipad.
Väcker en två månader gammal tråd...
Vi höll på att testa ett ljudsystem med förstärkar-puckar direkt i centralen och med Squeezebox men när vi precis installerat det så kom ena chefen med en lösning att Sonos skulle gå att koppla till KNX direkt eller om det var via GiraHomeserver. Genom lite mer avancerad programmering skulle det gå att få samma setup som squeezeboxen med låtarna på strömbrytar displayerna och kunna styra musiken därifrån också.
Återkommer när vi fått det att fungera ordentligt.
Vi höll på att testa ett ljudsystem med förstärkar-puckar direkt i centralen och med Squeezebox men när vi precis installerat det så kom ena chefen med en lösning att Sonos skulle gå att koppla till KNX direkt eller om det var via GiraHomeserver. Genom lite mer avancerad programmering skulle det gå att få samma setup som squeezeboxen med låtarna på strömbrytar displayerna och kunna styra musiken därifrån också.
Återkommer när vi fått det att fungera ordentligt.
Det fungerar riktigt bra i de två lgher vi installerat, Men tyvärr måste man ha någon form av server mellan bussen och sonosen.
Sonos-språket görs om i ett script i servern för att matcha KNX-telegrammen.
För er som är intresserade hemmapulare så finns det massor med guider hur man gör, t ex
http://richardconsulting.ro/blog/2010/10/connecting-sonos-knx-gira-homeserver/
http://richardconsulting.ro/blog/2010/10/controlling-sonos-gira-homeserver-quadclient/
Sonos-språket görs om i ett script i servern för att matcha KNX-telegrammen.
För er som är intresserade hemmapulare så finns det massor med guider hur man gör, t ex
http://richardconsulting.ro/blog/2010/10/connecting-sonos-knx-gira-homeserver/
http://richardconsulting.ro/blog/2010/10/controlling-sonos-gira-homeserver-quadclient/
Hej kollar med er om det är någon som provat att koppla samman KNX och Sonos med en Loxone miniserver. Jag kollade deras hemsida och det såg ju ut som man skulle kunna få till det med hjälp av deras miniserver. Samt att den skulle ju kunna fungera som visalusering av KNX installationen till en tab eller något annat trevligt.
Klicka här för att svara