Allvetare
· Västra Götaland
· 12 293 inlägg
Hej. Jag håller som en del vet på att bygga hus och står nu med öppna innerväggar och funderar på vad jag ska ha för ljud.
Uppskattar fylligt ljud men hatar sladdar. Funderar på om jag ska köra en bra soundbar eller något inbyggt.
Vill att ljudet skall fungera som en slav till TV:n dvs att det startar automatiskt som tv:n och stängs av därefter. Som att tv:ns högtalare bara var sjukt bra.
Lyssnade på Samsung HW-N960 och tyckte den lät bra i butiken, bättre än Sonos playbar. Kan man med gott samvete montera bakhögtalarna i taket så dom inte står framme på golvet?
Finns det vägg högtalare man kan koppla direkt i tv:n?
Här är min planlösning:
Uppskattar fylligt ljud men hatar sladdar. Funderar på om jag ska köra en bra soundbar eller något inbyggt.
Vill att ljudet skall fungera som en slav till TV:n dvs att det startar automatiskt som tv:n och stängs av därefter. Som att tv:ns högtalare bara var sjukt bra.
Lyssnade på Samsung HW-N960 och tyckte den lät bra i butiken, bättre än Sonos playbar. Kan man med gott samvete montera bakhögtalarna i taket så dom inte står framme på golvet?
Här är min planlösning:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 200 inlägg
Många frågor...Johannes Carlsson skrev:
Hej. Jag håller som en del vet på att bygga hus och står nu med öppna innerväggar och funderar på vad jag ska ha för ljud.
Här är min planlösning:
En vanlig receiver, vilken som helst, ger dig "automatiken" du eftersträvar. Dvs när du slår på TVn så går receivern igång (via HDMI-CEC), och slås även av när TVn går av. En soundbar fungerar på samma sätt.
Sedan så kommer vi till högtalare. Kan man sätta dem i taket? Tja, kan, kan man ju, men generellt så "beror det på". Om det är bakhögtalare så kan man sätta dem i taket utan större problem. Det är kanske inte helt optimalt i alla lägen, men går att få att fungera "hyffsat" iaf. Om det är framhögtalare så lutar svaret mera åt "nej". Särskilt om du skall ha centerhögtalare i en större anläggning. Du får då upp-ner-upp effekt om ljud panorerar från vänster, via center, till höger om du har högtalarna i olika nivå. Det kan låta ganska illa...
Om det finns högtalare som pluggar "direkt i TVn". Ja, jag vågar inte säga att det inte gör det, men vanliga, de är de iaf inte. Jag har aldrig sett några. Och utbudet lär vara begränsat. Jag hade övergett det.
Summa summarum, det finns inga genvägar till det perfekta ljudet. Skall du ha bra ljud, då får du leva med högtalare. Steget ner är en soundbar, men den kan fortfarande låta helt OK; det beror på vad man har för krav/skall lyssna på. Sist är TVns inbyggda högtalare. Går fetbort, låter obra. Undvik.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 293 inlägg
Så antingen en soundbar eller reciever med separata högtalare?
Det är bara bakhögtalarna jag vill ha i taket, har dragit VP 20 ut en bit nu iallafall.
Bredvid TV:n funderar jag på att sätta in wall högtalare.
Finns det någon kompakt reciever som jag kan gömma i facket i väggen bakom TV:n?
Det är bara bakhögtalarna jag vill ha i taket, har dragit VP 20 ut en bit nu iallafall.
Bredvid TV:n funderar jag på att sätta in wall högtalare.
Finns det någon kompakt reciever som jag kan gömma i facket i väggen bakom TV:n?
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 293 inlägg
Blir Sony TV men det kanske lirar ändå?
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 293 inlägg
HDMI CEC har den. Så det finns förhoppning att jag bara behöver en fjärr då.
Inte bestämt mig för vad men förbereder för två högtalare i taket och två i väggen.
Behöver man en centerhögtalare också?
Hur brett isär sätter man frontarna?
Klarar man sig utan separat bas om man kör in wall istället för soundbar?
Mina ljudkrav är inte överdrivet höga men vore kul att ha ljud som inte gör TV:n helt besviken. Brukar inte köra så högt ljud men det ska ändå kännas fylligt, farsan har en Sony HT NT5 soundbar som är ganska bra. Väldigt klart ljud men Samsung soundbaren kändes lite maffigare i ljudet, dock bygger den ut mer från väggen.
Inte bestämt mig för vad men förbereder för två högtalare i taket och två i väggen.
Behöver man en centerhögtalare också?
Hur brett isär sätter man frontarna?
Klarar man sig utan separat bas om man kör in wall istället för soundbar?
Mina ljudkrav är inte överdrivet höga men vore kul att ha ljud som inte gör TV:n helt besviken. Brukar inte köra så högt ljud men det ska ändå kännas fylligt, farsan har en Sony HT NT5 soundbar som är ganska bra. Väldigt klart ljud men Samsung soundbaren kändes lite maffigare i ljudet, dock bygger den ut mer från väggen.
Har ingen erfarenhet av inwall men själv hade jag lätt valt till en separat baslåda. Så man får lite muller även på låg volym. Jag kör originalfjärren till soundbar,Appletv,dvd-spelare . Läste någonstans här att det lirade ihop med cabel/satellit box oxå har jag för mig
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 200 inlägg
Ja, jag har en soundbar till sovrums-TVn och det går inte att komma runt att en soundbar har små högtalarelement. För att få bas värd namnet så behövs subwoofern. Den är typiskt trådlös och inte så svårplacerad.putte22 skrev:
Med soundbar från samma tillverkare från TVn så skall den fungera med TVns fjärrkontroll. (Annars är den trasig). Från olika tillverkare så kan det funka, men kan också låta bli. Större chans att det funkar om soundbaren är kopplad via HDMI (m ARC då förstås).
Bakhögtalare kan hängas i taket, men rikta dem rätt. Dvs inte mot soffan, utan mot "varandra" så slipper du det värsta av "dörren-smäller-upp-bakom-dig"-effekten. De är inte tänkta att vara direktionella pss som fronthögtalarna.
Fronthögtalare eller inte beror på... Det fronthögtalaren främst gör är att den ökar betraktningsvinkeln; dvs du kan sitta vid sidan och fortfarande få ljudet "från TVn". MEN, den blir en kompromiss eftersom den måste sitta under (eller över) TVn, så det blir inte perfekt även i sweetspotten rakt framifrån. (Och det mesta ljudet i en film/TVn kommer från fronten, exv. dialog).
Jag har själv skippat den och har istället fullstora golvhögtalare vid sidan av TVn i samma höjd som den. Det ger bättre ljud om man sitter rakt framför (dvs i sweet-spotten), men sämre om man sitter vid sidan av. (Men inte så illa att det egentligen stör för det mesta materialet).
Om du TS har större krav på storlek och inga sladdar, än "perfekt" ljud, så hade jag nog kollat med soundbar. Den räcker långt (längre än de flesta tror). Men glöm inte woofern. Den kommer du inte undan.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 293 inlägg
Har sett några soundbars utan sub. Provade sonos playbar med och utan sub och utan är den rätt tam. Så soundbar får sub.
Tänkte att in wall högtalare kan ha större element än soundbaren och kan på så sätt eventuellt skippa sub?
Blackfriday dealen på Samsung N960 är över och upp på 15' igen från 10'
Tänkte att in wall högtalare kan ha större element än soundbaren och kan på så sätt eventuellt skippa sub?
Blackfriday dealen på Samsung N960 är över och upp på 15' igen från 10'
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 200 inlägg
Ah, ja, det går ju. Med stora element (typ "golvhögtalare") så går suben typiskt bara på LFE-spåret i ljudet, och det kan kvitta för det mesta (om du inte tittar på skyskrapan rasar, jordbävningsfilmer osv.) En bra receiver fattar själv vid uppmätning att du har "fullfrekvens"-högtalare och ställer in efter det. (Min egen Onkyo ignorerar helt min sub, jag får ställa upp den lite manuellt).Johannes Carlsson skrev:
Nu kan jag platt intet om in-wall högtalare, men om de går att få att låta OK så skulle jag i så fall satsa på två, en på var sida om TVn och skippat center. Du får en liten nackdel, men behöver inte såga så många hål, och får lite större valfrihet om du köper större TV senare.
Klicka här för att svara