R
Jag såg att det finns något som heter multikniv till vedklyv. Jag har en vedklyv med 4-5 tons tryckkraft. Ni som har en sådan, fungerar det? Ge gärna input.

380028.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det fungerar bra, inte till de vresiga bitarna, men det mesta annat.
Höjdledsinställningen finns inte på denna modellen, så det gäller att man har jämngrovt.

Det är rätt riskabelt att hålla vedklabbarna rätt i höjdled med handen, speciellt om man inte har dödmansgrepp på klyven.

R
jag måste hålla in två knappar på min maskin men det är ju en variant för typ 2000kr från clas ohlson jag har men de ska gå antar jag?

Ja, om måttet på din fasta kniv inte är större än inntermåtten på den lösa.
Du får kanske laborera lite med underlägg för att klabbarna ska komma i rätt höjd.
Men sålånge du eller någon annan har händerna när kniven när kolven är i rörelse så...

R
nja klyver alltid ensam så de ska inte vara någon fara då de är dubbelknappar som måste tryckas in.

• Gilla
corre
  • Laddar…
R
jag läste recensionerna på clas ohlsons hemsida om denna och det var egentligen ingen som gav den bra betyg så jag tror jag får avvakta.

Knivar av den typen är tyvärr ofta lite för slö för att fungera bra. Dessutom blir huvudkniven ännu bredare och ger mer motstånd. Min har funkat till färsk tall med en 7tons klyv.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.