Hej

Jag har en fråga gällande 2 maskiner som jag äger. Den ena är en borrskruvdragare milwaukee fdp3 och den andra är en milwaukee borrhammare onefhpx. Jag undrar om någon här har koll på användningsområden på dessa. Om jag tex behöver borra i en bärande vägg för att sätta upp tvn, räcker det med borrskruvdragaren då eller behöver jag använda mig av borrhammaren. Fdp3 har nämligen en hammarfunktion, är den tillräcklig för det ändamålet? vilka borrar ska jag använda till skruvdragaren? De jag har är spårade som klickas in i borrhammaren. Hoppas jag inte snurrar till det för mycket.

Tacksam för svar.

Sen har jag en till fråga gällande maskiner. Funderar på investera i milwaukees m12 powerpack som innehåller en mindre borrskruvdragare och en med slagfunktion. Jag tänker att de är smidiga och tillräckligt kraftfulla för de flesta utmaningar i hemmet. Har någon erfarenhet av dessa eller ska man satsa på de med 18v? Jag vet att det finns billigare varianter men jag är av den typen som hellre köper kvalitet. Dessa maskiner kommer endast användas för hemmafix och inget proffesionellt.

Mvh
Walter

Det beror på vad väggen består av. En lättbetongvägg av lecablock räcker med skruvdragare, men riktig betong behöver man oftast en slagborr eller om det är riktigt illa en borrhammare.
Bra borr underlättar förstås!

F fredrik.johansson skrev:
Det beror på vad väggen består av. En lättbetongvägg av lecablock räcker med skruvdragare, men riktig betong behöver man oftast en slagborr eller om det är riktigt illa en borrhammare.
Bra borr underlättar förstås!
Hej, tack för snabbt svar.

När du säger slagborr menar du en skruvdragare med slagfunktion? Det finns ju skruvdragare o sen skruvdragare med slagfunktion, som min är.

Min borrhammare skulle klara alla de utmaningar som skulle kunna uppstå för mig. Den är rätt stor och klumpig. Jag undrar därför om min skruvdragare med slagfunktion skulle klara av att borra ett 6mm hål i riktig betong.

Även om det skulle gå så är frågan om det blir rakt och på rätt ställe, det är lättare med en lagom stor borrhammare som inte hoppar omkring.

Om du bara ska hänga upp prylar på väggen någon gång så kan det vara värt att hyra en ordentlig maskin för tillfället :-)

S Staffan-N skrev:
Även om det skulle gå så är frågan om det blir rakt och på rätt ställe, det är lättare med en lagom stor borrhammare som inte hoppar omkring.

Om du bara ska hänga upp prylar på väggen någon gång så kan det vara värt att hyra en ordentlig maskin för tillfället :)
Hej

Okej, jag förstår. Som jag skrev i min text så äger jag en borrhammare onefhpx. Den är väldigt stor och klarar att borra i det mesta, den klarar betydligt hårdare och svårare utmaningar än en betongvägg. Det jag tänkte kolla var hurvida min 18v med slagfunktion klarar att borra i en betongvägg tex. Den har ju trots allt slagfunktion. Har inte testat slagfunktionen än så tänkte om någon hade erfarenhet av den modellen och vart "gränsen" går.

Det är denna jag syftar på. Som du kan se så finns det en slagfunktion

• Skruvdragare med slagfunktion avbildad på en mörk matta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du får lusläsa om funktionen på din skruvdragare. Skruvdragare med slagfunktion är ofta i princip små mudderdragare. De "slår" tangentiellt och gör det lätt att dra i skruvar utan att förstöra spåret. Det är alltså något helt annat än en slagborrmaskin.

Om väggen du skall borra i är av betong och du har en borrhammare så är mitt råd att använda borrhammaren. Men om din batterimaskin är en slagborrmaskin och inte en slagskruvdragare så lär det gå med den också.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.