K Kane skrev:
Tips från coachen. Jag skulle ha svarvat ned handledarfästets insida till M6 och sedan satt en M6 Mollyplugg i gipsväggen. Om de övriga 2 fästena sitter stabilt redan och det aktuella hålet inte är för stort för Mollyn.
Jag hade som plan att byta ut det till molly. Idag sitter den upp med en 3/8'' bult med en 3/8'' skarvmutter.

Så om jag istället köper en snarlik m10 så hade det också kanske funkat. (då blir den en annan nyans än de gamla, men det är bättre än inget)

motsvarande en sån här:

• Skarvmutter i metall, till exempel av storlek 3/8'' eller m10, används i byggprojekt för att sätta ihop bultar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nicro Nicro skrev:
Tryck in perfohylsan i hålet, fyll med massan som expanderar och härdar. Ser ut att vara en grov skruv så det är nog bäst att förborra när massan härdat. En "vanlig" skruv hade man kunnat skruva i utan förborrning.

[länk]
Tycker du att det är en bra ide att trycka ut den där massan i ett stort hålrum bakom en gipsskiva?
Den är ju till för att fylla upp och "laga" hål. I det här fallet är väl "hålet" 0,5x2,4m?

Det är ju en utmärkt massa om vi hade pratat om någon form av betong eller liknande.

Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Tycker du att det är en bra ide att trycka ut den där massan i ett stort hålrum bakom en gipsskiva?
Den är ju till för att fylla upp och "laga" hål. I det här fallet är väl "hålet" 0,5x2,4m?

Det är ju en utmärkt massa om vi hade pratat om någon form av betong eller liknande.
Den sväller ut genom perfohylsan och tar "stöd" bakom gipsskivan.

MathiasS MathiasS skrev:
Jo det är det, men då behövs det istället svart magi för att få dit den kortlingen om man inte ska riva den nya fina väggen.
Vet vi vad som finns bakom väggen, det kanske inte är nymålat på den andra sidan väggen?

Det är ett kök på andra sidan.

MathiasS MathiasS skrev:
Det är ett kök på andra sidan.
Då återstår nog svartmagi om man inte vill öppna den nymålade väggen..

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Nicro Nicro skrev:
Den sväller ut genom perfohylsan och tar "stöd" bakom gipsskivan.
De varianter jag har använt har "svällt" några procent, inte som fogskum.

Den är ju inte avsedd för stora hålrum utan för trasiga hål.

De varianter jag har använt har "svällt" några procent, inte som fogskum.

Den är ju inte avsedd för stora hålrum utan för trasiga hål.
Då har du inte provat denna.

Det spelar ingen roll vad du fyller med då gipset i sig själv inte kommer att hålla.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Nicro Nicro skrev:
Då har du inte provat denna.
Jag har däremot kollat på dess instruktioner från Fischer och de har inte denna typ av användningsområde med på hur de rekommenderar att den används.

Jag har däremot kollat på dess instruktioner från Fischer och de har inte denna typ av användningsområde med på hur de rekommenderar att den används.
Text om Fill&Fix injektionsmassa från Fischer, beskriver funktion och användning för montering i borrhål, med instruktioner för silhylsor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lite koll på fischer har jag efter varit produktchef där.

Ett förslag: Förstora hålet så pass (kanske 50 x 100 mm) att det går att trycka in en regel / träbit. Den skruvas fast med gipsskruv genom gipset, sen sätt dit en ny gipsbit, spackla och måla. Om väggen är nymålad bör det fungera med nyanserna.
Lite arbete så klart, men troligen snabbare ändå än att hålla på med massa speciallösningar. Å så får du en riktigt bra träbit att fästa handledaren i.

M martinradbo skrev:
Ett förslag: Förstora hålet så pass (kanske 50 x 100 mm) att det går att trycka in en regel / träbit. Den skruvas fast med gipsskruv genom gipset, sen sätt dit en ny gipsbit, spackla och måla. Om väggen är nymålad bör det fungera med nyanserna.
Lite arbete så klart, men troligen snabbare ändå än att hålla på med massa speciallösningar. Å så får du en riktigt bra träbit att fästa handledaren i.
Menar du att man ska fästa den i en regel som enbart sitter skruvad i gips?

Menar du att man ska fästa den i en regel som enbart sitter skruvad i gips?
Absolut. Det blir bra om man bara har tillräckligt stor regelbit. Gips är starkt på den ledden. Lite samma sak som med mollyplugg, som gör att anläggningsytan mot gipset så att säga blir större. Å träbiten har oerhört mycket större yta än mollypluggen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.