Hej,
Vi har ett hål i vår gipsvägg som har blivit för stort för den plugg vi ska använda.
Vi måste använda en vanlig plugg, då detta ska passa upphängning för vårat räcke.
Hur går man tillväga för kunna fästa pluggen?
Spackel?
Ankarmassa?
Silikon?
Svart magi?
Vi har ett hål i vår gipsvägg som har blivit för stort för den plugg vi ska använda.
Vi måste använda en vanlig plugg, då detta ska passa upphängning för vårat räcke.
Hur går man tillväga för kunna fästa pluggen?
Spackel?
Ankarmassa?
Silikon?
Svart magi?
Produkter som diskuteras: "ankarmassa"
Ankarmassa R-KEM-II 300 ml FAST
Tvåkomponents polyesterankarmassa
232 kr inkl moms
Läs mer
Det går inte att flytta på dem.F fribygg skrev:
Detta skedde efter en ommålning och lite missförstånd med målaren.
Dvs de två andra fästpunkterna sitter redan där de ska
Det behövs nog svart magi för att få det där att sitta.
Min första fråga är om det verkligen är en gipsskiva du fäster i? Det ser inte alls ut som gips på bilden med hålet. Det ser träfärgat gult ut, inte vitt.
Varför går det inte att flytta infästningen några centimeter?
En så grov skruv kommer få en plugg att snurra i gips - det går inte att få det att fungera.
Min första fråga är om det verkligen är en gipsskiva du fäster i? Det ser inte alls ut som gips på bilden med hålet. Det ser träfärgat gult ut, inte vitt.
Varför går det inte att flytta infästningen några centimeter?
En så grov skruv kommer få en plugg att snurra i gips - det går inte att få det att fungera.
Jo det är det, men då behövs det istället svart magi för att få dit den kortlingen om man inte ska riva den nya fina väggen.
Tror det är svårt att få ett bra resultat utan att skruva i reglar eller kortlingar.
Tror det är svårt att få ett bra resultat utan att skruva i reglar eller kortlingar.
Tyvärr, det där missförståndet med målaren resulterar i att det kommer behöva göras en del extra arbete.
Det där fästet kan ni inte sätta i en gipsskiva.
Även om ni får till någon plug som sitter hyfsat så att ni känner er nöjda nu så kommer väggen gå sönder rätt snart kring fästet.
Om ni inte kan flytta fästet till en regel så får ni flytta en regel/kortling till fästet.
Det är de enda två alternativen som kommer att hålla i längden.
Om räcket inte går att justera måste ni med andra ord öppna upp väggen och sätta en kortling/regel som sitter fäst mot de andra reglarna.
I och med att väggen är nymålad känns det givetvis rätt trist,
Samtidigt så är det ju ett tillfälle då det går att få slutresultatet perfekt, då ni inte har något problem att få exakt rätt färg när ni målar om efteråt.
Ett alternativ kan kanske vara att öppna väggen från andra sidan beroende på vilket rum som är där och om det är ett mindre ingrepp än att öppna den väggen som vi ser på bilden.
Det där fästet kan ni inte sätta i en gipsskiva.
Även om ni får till någon plug som sitter hyfsat så att ni känner er nöjda nu så kommer väggen gå sönder rätt snart kring fästet.
Om ni inte kan flytta fästet till en regel så får ni flytta en regel/kortling till fästet.
Det är de enda två alternativen som kommer att hålla i längden.
Om räcket inte går att justera måste ni med andra ord öppna upp väggen och sätta en kortling/regel som sitter fäst mot de andra reglarna.
I och med att väggen är nymålad känns det givetvis rätt trist,
Samtidigt så är det ju ett tillfälle då det går att få slutresultatet perfekt, då ni inte har något problem att få exakt rätt färg när ni målar om efteråt.
Ett alternativ kan kanske vara att öppna väggen från andra sidan beroende på vilket rum som är där och om det är ett mindre ingrepp än att öppna den väggen som vi ser på bilden.
Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
Håller med om att plugg i gips kommer inte att hålla. Möjligen om de andra två fästpunkterna det talas om sitter i reglar, så att denna 3e fästpunkt egentligen inte bär något. Mer skall sitta där för syns skull.
Tack för alla svar! Jag uppskattar verkligen hjälpen.
Jag insåg att jag glömde en viktig detalj: Räcket har faktiskt suttit stabilt i över 10 år! Det är först nu, efter att målaren tog bort den gamla pluggen, som vi har problem med just denna infästningspunkt. De andra sitter bra.
Med det i åtanke, kanske vi kan göra en lösning där det är ok att denna punkt sitter lite sämre, då de andra sitter bra.
Jag förstår att en kortling är den säkraste lösningen i längden, men eftersom det har funkat förut så känns det värt att utforska andra alternativ först. Jag får fundera på saken.
(ps: det går inte att öppna väggen från andra hållet, på andra sidan är vårat kök)
Jag insåg att jag glömde en viktig detalj: Räcket har faktiskt suttit stabilt i över 10 år! Det är först nu, efter att målaren tog bort den gamla pluggen, som vi har problem med just denna infästningspunkt. De andra sitter bra.
Med det i åtanke, kanske vi kan göra en lösning där det är ok att denna punkt sitter lite sämre, då de andra sitter bra.
Jag förstår att en kortling är den säkraste lösningen i längden, men eftersom det har funkat förut så känns det värt att utforska andra alternativ först. Jag får fundera på saken.
(ps: det går inte att öppna väggen från andra hållet, på andra sidan är vårat kök)
Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
Men de andra fästena, sitter de verkligen bara i gips? Inte så att du där lyckats träffa reglar?
Går det att byta ledstångshållare till ett annat så kanske en sån här kan funka. Har funkat hemma hos mig. Nu springer mina barn inte så mycket i trappan och drar i ledstången. Men den har ändå hållt sig på plats i fem år.
https://www.bygghemma.se/inredning-...BwE&gbraid=0AAAAAD8-GQnhdKdmjkmKtBivk1VOWrORS
https://www.bygghemma.se/inredning-...BwE&gbraid=0AAAAAD8-GQnhdKdmjkmKtBivk1VOWrORS
Nä, jag skulle inte ens rekommendera det i så fall. När jag flyttade in fanns det ett trappräcke som satt på motsvarande vis med mollyplugg i spånskiva.H hempularen skrev:
Dvs rätt mycket bättre förhållanden totalt sett.
Men även om den bara var "för syns skull" i mitten och fick rätt begränsad belastning så hade det under åren vickats fram och tillbaka så pass många gånger att spånskivan ätits upp kring pluggen.
Det kommer gå *fort* med en gipsskiva.
Dvs, det kommer inte dröja länge innan det börjar damma och glappa kring fästet och se riktigt fult ut, även om räcket inte kommer att trilla ned.
Tips från coachen. Jag skulle ha svarvat ned handledarfästets insida till M6 och sedan satt en M6 Mollyplugg i gipsväggen. Om de övriga 2 fästena sitter stabilt redan och det aktuella hålet inte är för stort för Mollyn.
Det kan ju vara så att de andra punkterna sitter i reglar.
Jag får undersöka när jag kommer hem.
Jag får undersöka när jag kommer hem.