8 335 läst ·
43 svar
8k läst
43 svar
Motorskyddsbrytare vad är vad?
Det förutsätter att pumpen skär ihop och går för tungt eller låser fast så ska motorskyddet lösa.
Vattnet hade frusit precis vid kopplingen till hydroforen eller hydropressen eller vad det nu heter, vred upp termostaten på frostvakten i pumphuset och några timmar senare gick allt igång.
Dock så måste det ha hänt något mer, trycket på vattenstrålen är inte längre konstant när man spolar max, det går i intervaller som visserligen knappt är märkbara men ändå.
Det har dessutom börjat lukta om vattnet, berggaser, ett problem vi hade förrut innan vi gjorde om vattensystmet och bytte hydrofor/press...
Så nåt är det som hänt, vet bara inte vad....
Dock så måste det ha hänt något mer, trycket på vattenstrålen är inte längre konstant när man spolar max, det går i intervaller som visserligen knappt är märkbara men ändå.
Det har dessutom börjat lukta om vattnet, berggaser, ett problem vi hade förrut innan vi gjorde om vattensystmet och bytte hydrofor/press...
Så nåt är det som hänt, vet bara inte vad....
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Har blåsan spruckit i hydromojen? Hur länge kan du spola vatten innan pumpen startar mellan varven?
Ok, när man öppnar kranen på max ligger strålen på 90% sedan går den upp till 100% på 5-7 sekunder, efter ytterliggare 5-7sekunder sjunker trycket till 90% igen och så börjar det om...
Skulle det kunna betyda att blåsan spruckit och att pumpen går igång i intervaller?
Skulle det kunna betyda att blåsan spruckit och att pumpen går igång i intervaller?
swecul: Om det är en hydrofor, alltså en rätt stor mojäng, så har den ingen blåsa utan det är vanlig luft som utgör mottrycket. Då ska det räcka att pumpa in mer luft. Kolla om du har en anslutning som ser ut som påfyllningsventilen på ett bildäck.
snaggletooth: nog har väl vattnet en smörjande effekt som gör att pumpen går tyngre om den torrkörs på den här typen av pumpar, eller?
snaggletooth: nog har väl vattnet en smörjande effekt som gör att pumpen går tyngre om den torrkörs på den här typen av pumpar, eller?
swecul, det tyder på att endera har blåsan gått sönder (om du har en hydropress) eller att du inte har någon luft i (om du har en hydrofor). en hydropress brukar vara max 1 meter hög och max 60 cm i diameter samt ofta målad, en hydrofor är större minst 120 cm hög minst 60 cm i diameter samt galvad. Hydropressen har en gummiblåsa med luft i inuti, en hydrofor bara en luftkudde.
Ok, den är väl ca 80-90 cm hög och 50-60 cm bred och röd.... Lutar åt hydropress då va?
Kan den gummiblåsan gå sönder pga frysning?
Hoppas det här går på hemförsäkringen då... Får väl ringa och kolla imorrn, grejerna är ju bara 3 år gamla...
Kan den gummiblåsan gå sönder pga frysning?
Hoppas det här går på hemförsäkringen då... Får väl ringa och kolla imorrn, grejerna är ju bara 3 år gamla...
Tanken är vid leverans förtryckt med luft.
I toppen under ett plastskydd finns en luftventil av samma typ som finns på vanliga bildäck.
Vid installation ska trycket justeras. Trycket skall vara 0,3 bar under pumpens tillslagstryck
Ex. Pumpen startar vid 2,0 bar. Luftrycket i tom tank skall då vara 1,7 bar.
Trycket skall mätas när tanken är tom från vatten .
( stäng av pumpen och öppna en kran innan lufttrycket mäts )
I toppen under ett plastskydd finns en luftventil av samma typ som finns på vanliga bildäck.
Vid installation ska trycket justeras. Trycket skall vara 0,3 bar under pumpens tillslagstryck
Ex. Pumpen startar vid 2,0 bar. Luftrycket i tom tank skall då vara 1,7 bar.
Trycket skall mätas när tanken är tom från vatten .
( stäng av pumpen och öppna en kran innan lufttrycket mäts )
Nej, jag menar bara att du kan kolla om det är ok med tryckkärlet. Är det ok så vet du i alla fall att där är det inget fel och du kan gå vidare. Du kan ju haft en skada sedan tidigare som du inte upptäckt förrän nu.
Det kanske är skillnad på stryktåligheten mellan olika pumpar också, eller?snaggletooth skrev:
(Så länge motorskyddet inte löser ut igen så skulle jag nog fortsatt köra på den gamla pumpen även om den kan ha fått stryk, fast det beror ju på vilka krav på tillförlitlighet man har. I stora installationer, t.ex. fjärrvärmecirkulation för en riktigt stor fastighet, så verkar det förekomma att pumpar sitter parvis så att man kan välja pump 1, 1+2 eller 2. Det verkar dock overkill till en vanlig stuga
Jo för i stugan kan man ju gå ut till den gamla gårdspumpen , medans man väntar på grejerna från Rinkaby...yxis skrev:Det kanske är skillnad på stryktåligheten mellan olika pumpar också, eller?
(Så länge motorskyddet inte löser ut igen så skulle jag nog fortsatt köra på den gamla pumpen även om den kan ha fått stryk, fast det beror ju på vilka krav på tillförlitlighet man har. I stora installationer, t.ex. fjärrvärmecirkulation för en riktigt stor fastighet, så verkar det förekomma att pumpar sitter parvis så att man kan välja pump 1, 1+2 eller 2. Det verkar dock overkill till en vanlig stuga)
