8 356 läst ·
61 svar
8k läst
61 svar
Motorsågskörkort - eller bara köra igång?
Nja. Träd med 20 cm tjock stam är väl ganska vanligt i skog. Många av dom är upp till 10 meter höga. Så då är det nog frågan om trädfällning skulle jag säga. Så i någon mening så har du mer eller mindre påstått det skulle jag säga.hsd skrev:
Ja. den där är ett exempel på en riktigt farlig situation.H Harald Blåtumme skrev:
Men gissningsvis är det så att hon inte kan och ingen av dom som står runtomkring har koll på läget heller.
Ganska vanligt Over There. Det finns mer än ett klipp på folk som fäller träd över hus och annat för att dom inte har en aning om hur det egentligen ska gå till.
Tack för alla inspel!
Väldigt värdefullt. Jag landar i att jag nog hade vågat ge mig på att motorsåga lite i mindre skala, med lite stöd från grannar och vänner. Men det finns så mycket annat som måste göras ändå.
Så jag håller mig nog till tåls ett tag till, och ser om jag kan gå en kurs till våren. Innan dess har jag närmsta ivra motorsågsman blott 100 meter bort.
Väldigt värdefullt. Jag landar i att jag nog hade vågat ge mig på att motorsåga lite i mindre skala, med lite stöd från grannar och vänner. Men det finns så mycket annat som måste göras ändå.
Så jag håller mig nog till tåls ett tag till, och ser om jag kan gå en kurs till våren. Innan dess har jag närmsta ivra motorsågsman blott 100 meter bort.
Nu var ju den kommentaren inte till TS och hade mer att göra med det lämpliga i att fälla träd med kapsåg istället för att välja ett för ändamålet avsett redskap.A AndersS skrev:
Men jag förmodar att man får lära sig både fällskär, instick och olika metoder för att ta ned träd i olika situationer på en kurs. Annars vore det ju rätt meningslöst.
Den ABSOLUT viktigaste regeln när du sågar är:C ConnyN skrev:
KONCENTRATION
Fladdra inte iväg med tankarna, ha 100% fokus på vad du sysslar med, 100% fokus på nästa moment som ska komma. Märker du att du tappar fokus, stoppa sågandet direkt.
Och ... innan du börjar fälla trädet, ha alltid en "flyktväg" planerad om något inte går som planerat ...
Finns väl lite olika nivåer har jag för mig, har inte själv gått.S steffo_b skrev:Nu var ju den kommentaren inte till TS och hade mer att göra med det lämpliga i att fälla träd med kapsåg istället för att välja ett för ändamålet avsett redskap.
Men jag förmodar att man får lära sig både fällskär, instick och olika metoder för att ta ned träd i olika situationer på en kurs. Annars vore det ju rätt meningslöst.
Pratade med grannen som gått grunden för kortet och praktiken var de enkla fallen, men när man hamnar i skogen med flera träd, lutande, låter dovt när man slår slägghammare i stammen, lite blåst, osv, har jag själv kunskap att veta när jag kan och när jag tar hjälp. Den gränsen är viktig att veta.
Hon kanske "har sågat sedan barnsben och varit med och kört både såg och skotare och allt under alla år och vet vad hon gör"?S steffo_b skrev:Ja. den där är ett exempel på en riktigt farlig situation.
Men gissningsvis är det så att hon inte kan och ingen av dom som står runtomkring har koll på läget heller.
Ganska vanligt Over There. Det finns mer än ett klipp på folk som fäller träd över hus och annat för att dom inte har en aning om hur det egentligen ska gå till.
Liknande fenomen man kan se hos en del lite äldre bilförare..
Nog provocerat. Ska man gå kursen (rekommenderas), kolla då upp utbildaren innan.
Det är lite fascinerande, men man kan skapa en yta som ser ut som den var hyvlad om man låter motorsågen svepa fram och tillbaka i sidled över ytan. Så länge man är helt fokuserad på rörelsen fungerar det men låter man för ett endaste ögonblick blicken fastna på någon detalj i träet eller fundera på nästa steg så blir det genast ett märke i träet. Den lilla pausen som blir när hjärnan gör något annat syns. Då inser man hur snabb motorsågen är och hur trög hjärnan är.Mats-S skrev:
Den ABSOLUT viktigaste regeln när du sågar är:
KONCENTRATION
Fladdra inte iväg med tankarna, ha 100% fokus på vad du sysslar med, 100% fokus på nästa moment som ska komma. Märker du att du tappar fokus, stoppa sågandet direkt.
Och ... innan du börjar fälla trädet, ha alltid en "flyktväg" planerad om något inte går som planerat ...
Du behöver inte motorsåg körkort för att använda en motorsåg med 15 cm svärd eller klinga som du skriver 😆C ConnyN skrev:Hej!
Jag har en hälsosam respekt för motorsågar. Kanske nästan en onödig rädsla, funderar jag över.
Bor så pass till att jag har en hel del träd på tomten. Både jättestora och små. Köpte en handmotorsåg (en sån där liten Stihl med typ 15 cm klinga) som jag ÄLSKAR. Men det hade varit bra med en vanlig också, inser jag.
Behöver jag ta motorsågskörkort för att inte ha ihjäl mig själv, eller räcker det med sunt förnuft, tips från grannarna och kolla säkerhetsvideor?
Har inte tänkt ta ned stora träd själv. Det har jag erfarna grannar till hjälp till. Men det vore så bra att kunna kapa lite småträd (typ 10-20 cm diameter) och grövre sly. Självklart med all skyddsutrustning.
Man död efter arbetsplatsolycka – klämdes under träd
18.01Nelly Kronstrand
En man i 65-årsåldern har förts till sjukhus efter en arbetsplatsolycka utanför Huskvarna.
– Det handlar om en man som fått ett träd över sig och blivit fastklämd, i samband med arbete på landsbygden. Han är allvarligt skadad och har förts till sjukhus, säger polisens presstalesperson Olle Älveroth.
Senare på torsdageskvällen uppger polisen att mannen dött av sina skador.
Anhöriga är underrättade.
Händelsen utreds som en arbetsplatsolycka, enligt polisen.
Är du ok TS?
Jag skulle säga att planeringen går före allt.Mats-S skrev:
Den ABSOLUT viktigaste regeln när du sågar är:
KONCENTRATION
Möjlig fällriktning, fällmetod, riskeliminering, etc. När det är 100% klart i huvudet och magkänslan är bra, då kan man sätta igång med focus.
De har i alla fall god mat här på sjukhuset...J Jansson69 skrev:
Man död efter arbetsplatsolycka – klämdes under träd
18.01
Nelly Kronstrand
En man i 65-årsåldern har förts till sjukhus efter en arbetsplatsolycka utanför Huskvarna.
– Det handlar om en man som fått ett träd över sig och blivit fastklämd, i samband med arbete på landsbygden. Han är allvarligt skadad och har förts till sjukhus, säger polisens presstalesperson Olle Älveroth.
Senare på torsdageskvällen uppger polisen att mannen dött av sina skador.
Anhöriga är underrättade.
Händelsen utreds som en arbetsplatsolycka, enligt polisen.
Är du ok TS?
Nej, skämt åsido, det var inte jag! Hoppas att det går bra för herren i fråga.
Körkort är bara ett bevis på att du har kunskapen. Kunskap har alltid behövts för att överleva i skogen. Ska du fälla träd ska du ha kunskap. Där har inget förändrats över tid. Sen om du får den via pappa, kollega eller studier saknar egentligen betydelse. Det viktiga är att du har den. Motorsågs byxor och skyddsskor är ruta ett, oavsett vad du kapar.