A AG A skrev:
Oj! Jag hoppas verkligen att du har rätt. Men det jag har hört är att kursledarna inte vetar vad ett fällskär är. Krappt heller hur man verkligen drar igång sågen, utan bara hur man ska hålla i sågen när man drar igång den. Lika så hur man håller händerna på sågen. I övrigt bara mer säkerhet och vad man ska göra om olyckan varit framme.
Men jag hoppas verkligen att det är bättre än så.
När jag gick var både kursledaren och examinatorn väl rutinerade och arbetade båda professionellt inom skogsbranschen. Var mängder av praktiska tips kring hur man arbetar i skogen.

P
Allt beror väl på vad man har i sin omgivning..

Har själv kört motorsåg sen man var 11-12 och morfar som började med häst i skogen och avslutade med skördare , flistuggar på skogsmaskin och skotare och markberedare som agerat lärare.

Blev via jobbet tvingat att ta ett motorsågskort men kändes rätt meningslöst och lärde mig inte ett skit, kändes som den som höll kursen skulle behöva använda motorsåg lite oftare och i verkligheten.. men mest troligt har väl jag som hade för stor vana av motorsåg för att gå en sån kurs.
Men jag kanske hade otur och fick nån okunnig ovan till kursledare

Men för folk som saknar nån kunnig van person som kört mycket motorsåg och är duktig på säkerhet i sin närhet så kan det säkert vara bra att gå en kurs och säkerställa kunskapsnivån.

En motorsåg kan ju vara bland det farligare man kan hitta i verktygsväg om man är dum eller oförsiktig eller saknar kunskap och erfarenhet

Själv har jag aldrig vågat mig på att använda en motorsåg. När jag var 10 år och var hemma hos min farmor och farfar höll deras granne på att såga. Efter en stund så hördes ett skrik, och vi sprang dit. Då hade han sågat sig själv i halsen och han avled innan ambulansen hann komma.

• Ledsen
  • Wow
cpalm och 5 till
  • Laddar…
J
B Bigfoot skrev:
Äh, vad ska man med en kurs till när man kan kolla på nätet hur man gör... [länk]
Riktig stålmormor odödlig, tror hon skulle möjligtvis kunna dö av tristess på en kurs😆

• Haha
HenrikHuslöse och 1 till
  • Laddar…
hsd
Alfredo Alfredo skrev:
Fälla träd med en stam på 30 centimeter i diameter med en röjsåg? 😱 Missförstår jag dig?
Rätt uppfattat

hsd hsd skrev:
Rätt uppfattat
OK. Halva den dimensionen är jag som grovt med en röjsåg.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
hsd
25 cm klarar Du väl, annars finns utbildningar på röjsåg 😉

hsd hsd skrev:
25 cm klarar Du väl, annars finns utbildningar på röjsåg 😉
Det handlar inte om vad jag klarar utan om vad jag anser vara rätt verktyg för arbetsuppgiften. 😉

• Gilla
galento
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
OK. Halva den dimensionen är jag som grovt med en röjsåg.
Halva den dimensionen ser jag som grovt med en röjsåg. Var det tänkt att stå där... 😳

S
hsd hsd skrev:
Sly å sånt tar man lämpligen med en röjsåg, sen kan nan välja sågklinga för småträd upp till 25-30 cm eller trekantsklinga för småbuskar eller trimmertråd till vildvuxet grås å sånt
Skönt att slippa gå och kröka rygg
Jag rekommenderar såg körkortet
Det beror ju också på hur mycket. Har jag några enstaka tunnare stammar och småsly så kör jag med tigersåg eller om den inte finns tillhands motorsågen.
För jag har generellt sett inget som helst behov av någon röjsåg så att jag ska springa och köpa en kräver att det är en hel del som ska bort som den är lämplig för.

Och 25-30cm tror jag absolut inte att du springer runt och sågar med röjsåg. Den är totalt fel verktyg för det. träd på 30 cm är knappt att motorsågsklingan som följer med många motorsågar räcker igenom utan att gå från båda sidorna.

Träd med 30 cm stammar brukar ofta vara 10m höga eller mer.

Hur löser du fällskäret med röjsågen.
För så grova träd är det absolut lämpligt med fällskär om man är det minsta rädd om liv och hälsa.

• Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
hsd
S steffo_b skrev:
Det beror ju också på hur mycket. Har jag några enstaka tunnare stammar och småsly så kör jag med tigersåg eller om den inte finns tillhands motorsågen.
För jag har generellt sett inget som helst behov av någon röjsåg så att jag ska springa och köpa en kräver att det är en hel del som ska bort som den är lämplig för.

Och 25-30cm tror jag absolut inte att du springer runt och sågar med röjsåg. Den är totalt fel verktyg för det. träd på 30 cm är knappt att motorsågsklingan som följer med många motorsågar räcker igenom utan att gå från båda sidorna.

Träd med 30 cm stammar brukar ofta vara 10m höga eller mer.

Hur löser du fällskäret med röjsågen.
För så grova träd är det absolut lämpligt med fällskär om man är det minsta rädd om liv och hälsa.
Lite annan teknik med röjsåg, inget fällskär, med en standard 200 mm klinga tar man utan problem en 20 cm stam 7 önskad riktning

S
hsd hsd skrev:
Lite annan teknik med röjsåg, inget fällskär, med en standard 200 mm klinga tar man utan problem en 20 cm stam 7 önskad riktning
Hur menar du nu? En 200mm klinga har en diameter på 20 cm. Dvs radien är 10 cm. Och sedan försvinner det några centimeter till fästet för den. Så du kan inte såga mer än kanske 7 cm djupt med en sådan klinga. Det betyder att du i bästa fall får kvar centrum av stammen. Dvs 6-7 cm kärnved i mitten. Inte säkert att det ramlar då.
Plus att det måste vara ett träd som lutar åt det håll du vill att det ska ramla. Står det rakt så kommer det att nypa fast röjsågen.
Plus det faktum att när det trädet ramlar så har du inte något fällskär och därmed en avsevärd risk för det som på engelska heter "barberchair". dvs att trädet delar sig på längden och faller högst oförutsägbart.
Klart riskabelt om du frågar mig.
Personligen skulle jag inte vara så vårdslös med såpass grova träd.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
hsd
Alfredo Alfredo skrev:
Halva den dimensionen ser jag som grovt med en röjsåg. Var det tänkt att stå där... 😳
Jag menar inte att man ger sig ut och fäller skog rned röjsåg men man kan ta en del mindre träd med röjsågen
Hålla på med tigersåg ser jag inte som något alternativ, då faller valet mellan motorsåg eller röjsåg

B Bigfoot skrev:
Äh, vad ska man med en kurs till när man kan kolla på nätet hur man gör... [länk]
Kanske fanns en plan bakom att låta tanten bara köra på efter eget huvud...? Men ödet ville annorlunda. Inledande scenen är helt otrolig egentligen, hon bara skrattar aningslöst och där är folk som ser på med ölen i näven utan att ingripa alls.

• Gilla
Bjober
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.