Alfredo Alfredo skrev:
Fast ska man göra ved av mer än något enstaka träd med 20 centimeters diameter vill i alla fall jag ha motorhjälp.
Det är tyvärr så det är idag. Finns ju folk som hyr in grävmaskin för att gräva ett litet hål i trädgården som någon med en spade hade grävt på en halvtimme.

Det är bara nyttigt att använda musklerna lite. Sen är det mesta av trädet mindre än 20 cm.

S steffo_b skrev:
Eller som dom säger "Ved värmer två gånger. En gång när du hugger den och en när du eldar den"
Två??? Fäller, kvistar, grovkapar, transporterar, kapar, klyver, travar, bär in, eldar..... Minst nio gånger skulle jag säga. 😀

• Gilla
  • Haha
MaxBackstrom och 12 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Två??? Fäller, kvistar, grovkapar, transporterar, kapar, klyver, travar, bär in, eldar..... Minst nio gånger skulle jag säga. 😀
Du glömde aska ur:)

• Haha
  • Gilla
OFP och 4 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Mindre sly tar jag med röjsågen och sågklinga, mindre sly är inte tillräckligt stabilt så man skakar hela "trädet" och även när man toppar av, jo jag provade.😉
Jag har flera kedjesågar men det var mest en test utifrån att jag skaffade lite blåa Bosch i vintras där det bl.a. fanns med en tigersåg.
Men det på vagnen tog jag med tigersågen. Men kapa upp blev med kedjesåg i den här.
[bild]
Är det någon copyright på den där sågmallen eller är det fritt att tillverka en egen?

Har en liknande men med fel mellanrum för att passa i vedspisen så en med 30 cm mellan kapen skulle vara bättre.

J
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Är det någon copyright på den där sågmallen eller är det fritt att tillverka en egen?

Har en liknande men med fel mellanrum för att passa i vedspisen så en med 30 cm mellan kapen skulle vara bättre.
Jajjemen, Swish 500kr till 0706-696969 innan du påbörjar byggnationen😉

• Haha
  • Gilla
KanelGBG och 5 till
  • Laddar…
C
A AndersS skrev:
Tog lite klena björkar och rensade bland lite gallringstoppar med batterdrivna tigersågen
Räckte inte pengarna till en batteridriven kedjesåg efter investeringen i timmerkärran? 😄

(OBS Ironi)

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
Pjosk75 Pjosk75 skrev:

Min håller 28 cm för det passar bättre i den lilla av våra Keddy kaminer.
Och sitter ett spännband fastskruvat på mitten och så distanser för att inte kapa i underbrädan.

Redigerat:
C cpalm skrev:
Räckte inte pengarna till en batteridriven kedjesåg efter investeringen i timmerkärran? 😄

(OBS Ironi)
Fan, har inte hittat tillräckligt bra motivering ännu. Köpte ju en grensåg med batteri och teleskop förra året, så 2026 får vi se vad måste inköpas...
Grannen kom och visade upp två Stihl, kedjesåg och röjsåg med batteri.

J Jansson69 skrev:
Jajjemen, Swish 500kr till 0706-696969 innan du påbörjar byggnationen😉
Du får allt ansluta Swish om du vill ha betalt. 😉

Angående motorsågskörkort så är det rimligt att gå en sådan utbildning för att få både teoretisk och praktiskt kunskap. Är ju trots allt en låg utgift om det räddas ens liv eller egendom en enda gång under livet.
Startar visst en i Uppsala ikväll såg jag, och en i november

Jag har skrivit det innan och skriver det igen. Motorsågskörkortet var både sjukt kul och trevligt att ta (tog studiecirkel här i stan) och gav kunskaper jag inte hade kunnat få via youtube. En hel del handlar om att uppleva och få det förklarat samt kunna ställa frågor kring det.

Visst finns mycket på nätet så i teorin kan du få all kunskap där, men du måste själv sålla bland det på ett annat vis.

Även väldigt bra att vara ute i skogen och se på de andra som sågar, kanske får problem och sedan se hur man ska lösa dom. Vilka träd är vettiga att fälla och hur? Hur gör man med det där trädet som står i en backe med en stor sten intill? Det där som lutar lite knepigt? Det där som vi nu lyckades fälla så det fastnade i ett annat?

Dom som var med när jag gick utbildningen var allt från nybörjare till hobbysågare till proffs. Samtliga tyckte att dom lärde sig bra saker och att det var värt det. Framförallt de som sågat sedan barnsben sa "ja, jag inser ju att jag inte riktigt gjort saker så säkert innan".

Sen får man mycket andra kunskaper på köpet som kanske inte riktigt hör till kortet i sig. En sak som för många kanske är självklar, men som jag själv nog inte riktigt tänkt på om vi inte diskuterat det var att vända sitt fordon i färdriktningen hemåt innan man packar ur för att såga. OM olyckan inträffar och man ändå kan klara att ta sig därifrån (kanske inte är mobiltäckning där man är osv) så är det kanske att slippa vända med bilen i skogen som gör att man överlever. Det var väl minst en historia som berättades om någon som sågat sig själv, dragit ett förband och lyckats köra mot hjälp. Så numera ställer jag alltid fordonet nära och lättillgängligt och i rätt färdriktning så att OM det behövs, så är det bara att köra.

• Gilla
Norrtull och 5 till
  • Laddar…
hsd
S steffo_b skrev:
En tigersåg är förvånansvärt potent att kapa av. För mindre sly och sådant skulle jag absolut kunna tänka mig att köra med tigersågen istället för att släpa ut den bensindrivna motorsågen. Men jag skulle nog dra gränsen någonstans vid 10 cm stammar och då bara om det är ett enda. Flera träd eller grövre än 10 cm så är motorsågen ett bättre alternativ.
Sly å sånt tar man lämpligen med en röjsåg, sen kan nan välja sågklinga för småträd upp till 25-30 cm eller trekantsklinga för småbuskar eller trimmertråd till vildvuxet grås å sånt
Skönt att slippa gå och kröka rygg
Jag rekommenderar såg körkortet

• Gilla
AXS
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
sen kan nan välja sågklinga för småträd upp till 25-30 cm
Fälla träd med en stam på 30 centimeter i diameter med en röjsåg? 😱 Missförstår jag dig?

tensiden tensiden skrev:
Jag har skrivit det innan och skriver det igen. Motorsågskörkortet var både sjukt kul och trevligt att ta (tog studiecirkel här i stan) och gav kunskaper jag inte hade kunnat få via youtube. En hel del handlar om att uppleva och få det förklarat samt kunna ställa frågor kring det.

Visst finns mycket på nätet så i teorin kan du få all kunskap där, men du måste själv sålla bland det på ett annat vis.

Även väldigt bra att vara ute i skogen och se på de andra som sågar, kanske får problem och sedan se hur man ska lösa dom. Vilka träd är vettiga att fälla och hur? Hur gör man med det där trädet som står i en backe med en stor sten intill? Det där som lutar lite knepigt? Det där som vi nu lyckades fälla så det fastnade i ett annat?

Dom som var med när jag gick utbildningen var allt från nybörjare till hobbysågare till proffs. Samtliga tyckte att dom lärde sig bra saker och att det var värt det. Framförallt de som sågat sedan barnsben sa "ja, jag inser ju att jag inte riktigt gjort saker så säkert innan".

Sen får man mycket andra kunskaper på köpet som kanske inte riktigt hör till kortet i sig. En sak som för många kanske är självklar, men som jag själv nog inte riktigt tänkt på om vi inte diskuterat det var att vända sitt fordon i färdriktningen hemåt innan man packar ur för att såga. OM olyckan inträffar och man ändå kan klara att ta sig därifrån (kanske inte är mobiltäckning där man är osv) så är det kanske att slippa vända med bilen i skogen som gör att man överlever. Det var väl minst en historia som berättades om någon som sågat sig själv, dragit ett förband och lyckats köra mot hjälp. Så numera ställer jag alltid fordonet nära och lättillgängligt och i rätt färdriktning så att OM det behövs, så är det bara att köra.
Jag har exakt samma erfarenhet från när vi gick utbildningen; de som sågat i många år sa att de fick sig en ordentlig tankeställare och insåg att de inte hade så lätt att vänja om sig till att såga säkrare när de var så vana att göra på sitt sätt. Så det är bättre att gå den nu så att du lär in rätt från början för sen kan det vara svårt att vänja om. Och som någon skrev så är det en billig livförsäkring så det känns dumt att inte gå om du har möjlighet.

Bara det att ha någon som kan studera hur kedjan är slipad och få tips på just ens egna problem med slipningen är värt mycket tycker jag. För en bra slipad kedja är mycket lättare att såga med och håller längre så det sparar man pengar på i förlängningen.

Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
En man i min närhet som sågat i skogen hela livet gick faktiskt utbildningen och han tyckte att med de råd och knep han fick där så var det mycket mycket lättare att såga i skogen efteråt. Även jag har tittat igenom utbildningen (tror den fanns på Youtube) och det finns mycket matnyttigt att lära sig där för att underlätta.

Lycka till!
Oj! Jag hoppas verkligen att du har rätt. Men det jag har hört är att kursledarna inte vetar vad ett fällskär är. Krappt heller hur man verkligen drar igång sågen, utan bara hur man ska hålla i sågen när man drar igång den. Lika så hur man håller händerna på sågen. I övrigt bara mer säkerhet och vad man ska göra om olyckan varit framme.
Men jag hoppas verkligen att det är bättre än så.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.