Hej!
Jag har en hälsosam respekt för motorsågar. Kanske nästan en onödig rädsla, funderar jag över.
Bor så pass till att jag har en hel del träd på tomten. Både jättestora och små. Köpte en handmotorsåg (en sån där liten Stihl med typ 15 cm klinga) som jag ÄLSKAR. Men det hade varit bra med en vanlig också, inser jag.
Behöver jag ta motorsågskörkort för att inte ha ihjäl mig själv, eller räcker det med sunt förnuft, tips från grannarna och kolla säkerhetsvideor?
Har inte tänkt ta ned stora träd själv. Det har jag erfarna grannar till hjälp till. Men det vore så bra att kunna kapa lite småträd (typ 10-20 cm diameter) och grövre sly. Självklart med all skyddsutrustning.
Jag har en hälsosam respekt för motorsågar. Kanske nästan en onödig rädsla, funderar jag över.
Bor så pass till att jag har en hel del träd på tomten. Både jättestora och små. Köpte en handmotorsåg (en sån där liten Stihl med typ 15 cm klinga) som jag ÄLSKAR. Men det hade varit bra med en vanlig också, inser jag.
Behöver jag ta motorsågskörkort för att inte ha ihjäl mig själv, eller räcker det med sunt förnuft, tips från grannarna och kolla säkerhetsvideor?
Har inte tänkt ta ned stora träd själv. Det har jag erfarna grannar till hjälp till. Men det vore så bra att kunna kapa lite småträd (typ 10-20 cm diameter) och grövre sly. Självklart med all skyddsutrustning.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 217 inlägg
Det är aldrig fel med utbildning.C ConnyN skrev:Hej!
Men med det sagt så kommer du långt med sunt förnuft och bra instruktioner samt förstås skyddsutrustning. Min pappa lärde mig motorsåg i 15-års åldern, sen dessa har jag både tagit ned större tallar och en massa mindre träd.
Det har absolut blivit ngn incident (tex ett ruttet träd som inte föll som planerat), men, peppar peppar, inte ngt allvarligt.
Viktigt, förutom skydd och grundläggande kunskap om säkerheten, är att du tänker dig för inför varje moment, speciellt i början: Tex hur kommer trädet du skall fälla bete sig. Eller om du kapar stammar: Finns det ngn vikt som drar den åt ngt håll ? kommer något "slå upp" eller braka ned osv, kommer sågen att klämmas (man behöver ofta växla mellan att ta stammen underifrån och ovanifrån tex).
Och förstås hur sågen kommer bete sig: Kan den nypa eller kasta tex, och vara beredd på det och försöka förhindra sådana saker.
En grund som jag alltid har med mig är att såga längst in på sågen med stöd mot stammen med piggarna (barkstödet), så får man mycket bättre kontroll.
Du behöver inte motorsågskörkort om du jobbar själv på egen skog. Men om grannen hjälper dig behöver han det oavsett erfarenhet. Det finns många risker med motorsåg så leta upp någon lämplig instruktionsvideo.C ConnyN skrev:Hej!
Jag har själv funderat i samma banor, och har (än så länge) inte gått någon formell utbildning.
Jag har lärt mig det mesta praktiska tillsammans med pappa i skogen, men har också försökt ta till mig så mycket teori jag kunnat på nätet.
https://sakerskog.se/ Har faktiskt mycket bra material om man klickar sig runt på sidan, så där skulle jag börja om jag var du.
Jag har lärt mig det mesta praktiska tillsammans med pappa i skogen, men har också försökt ta till mig så mycket teori jag kunnat på nätet.
https://sakerskog.se/ Har faktiskt mycket bra material om man klickar sig runt på sidan, så där skulle jag börja om jag var du.
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 1 958 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 1 958 inlägg
En man i min närhet som sågat i skogen hela livet gick faktiskt utbildningen och han tyckte att med de råd och knep han fick där så var det mycket mycket lättare att såga i skogen efteråt. Även jag har tittat igenom utbildningen (tror den fanns på Youtube) och det finns mycket matnyttigt att lära sig där för att underlätta.C ConnyN skrev:Hej!
Lycka till!
Ska du inte göra mer än så så räcker väl din mini-Stihl. Man kan normalt såga träd som är nära dubbla såglängden utan alltför mycket problem. Är det grövre träd bör man definitivt veta vad man pysslar med, men för dina småträd känns körkort som overkill. Yxa, såg skulle antagligen gå fortare ifall du jämför med den tid som går åt för att köpa motorsågen + läsa in sig på den.C ConnyN skrev:
Inte behöver du någon utbildning för att ta sly och småträd med en liten motorsåg. Däremot har jag har enorm respekt för stora träd och stora motorsågar.
En utbildning är ju såklart inte fel. Motorsågar och trädfällning ska man ha respekt för.C ConnyN skrev:Hej!
Med det sagt. Man kommer ganska långt med instruktionsvideor, sunt förnuft och att veta sina begränsningar.
Har du kunniga grannar som kan hjälpa till och eventuellt vara med i början samt du tittat in dig på en del instruktionsvideos så borde du klara dig. Och se gärna till att tänka igenom mer än en gång hur du ska gå tillväga. Även för så enkla saker som att dela upp stammen på ett fällt träd för även där finns det risker. Och redan ett träd på 15 cm diameter som ligger knepigt och sprätter till uppåt eller nedåt när du kapar det kan ställa till med avsevärd skada.
Var försiktig och avstå och be om hjälp hellre än testa om du känner dig osäker så borde du klara dig.
Jag har själv inte gått någon utbildning utan har bara lärt mig genom att iakkta de som kan samt tittat på en del videos. Men jag vet mina begränsningar och ger mig inte på träd som står illa till eller som kan tänkas vara luriga att fälla.
Ja. Det är ju mer jobb än man tror om man ska ge sig på att handkapa 20 centimeters stammar.Alfredo skrev:
Men det blir ju å andra sidan gratis träning. Eller som dom säger "Ved värmer två gånger. En gång när du hugger den och en när du eldar den"
Personligen kör jag också motorsåg för så kul är det inte att slita med en handsåg.
En tigersåg är förvånansvärt potent att kapa av. För mindre sly och sådant skulle jag absolut kunna tänka mig att köra med tigersågen istället för att släpa ut den bensindrivna motorsågen. Men jag skulle nog dra gränsen någonstans vid 10 cm stammar och då bara om det är ett enda. Flera träd eller grövre än 10 cm så är motorsågen ett bättre alternativ.A AndersS skrev:
Mindre sly tar jag med röjsågen och sågklinga, mindre sly är inte tillräckligt stabilt så man skakar hela "trädet" och även när man toppar av, jo jag provade.😉S steffo_b skrev:En tigersåg är förvånansvärt potent att kapa av. För mindre sly och sådant skulle jag absolut kunna tänka mig att köra med tigersågen istället för att släpa ut den bensindrivna motorsågen. Men jag skulle nog dra gränsen någonstans vid 10 cm stammar och då bara om det är ett enda. Flera träd eller grövre än 10 cm så är motorsågen ett bättre alternativ.
Jag har flera kedjesågar men det var mest en test utifrån att jag skaffade lite blåa Bosch i vintras där det bl.a. fanns med en tigersåg.
Men det på vagnen tog jag med tigersågen. Men kapa upp blev med kedjesåg i den här.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder