Har en motorsåg av modellen Partner 351 från 2007. Den är väldigt svårstartad och går väldigt risigt. Går ej på tomgång och varvar inte upp så mycket att kedjan går runt. Har plockat isär förgasaren och gjort den ren (såg väldigt bra ut). Har hällt i Akrylatbensin. Kan det vara så att den helst vill ha vanlig bensin ?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den skall gå minst lika bra alkylatbensin. Prova med ett annat tändstift eller först kolla att H och L munstyckena har rätt inställning. Grundinställning kan vara att dra munstyckena i botten och sedan öppna ett varv till ett och ett kvarts varv på båda två. Närmare uppgifter kanske du kan hitta på nätet. Håll noga koll hur många varv du kan dra igen munstyckena.Hållis 13 skrev:
Har en motorsåg av modellen Partner 351 från 2007. Den är väldigt svårstartad och går väldigt risigt. Går ej på tomgång och varvar inte upp så mycket att kedjan går runt. Har plockat isär förgasaren och gjort den ren (såg väldigt bra ut). Har hällt i Akrylatbensin. Kan det vara så att den helst vill ha vanlig bensin ?[bild][bild]
Tändspolen kan vara en annan felkälla.
Det finns även ett filter i bränsletanken som kan spöka.
Jag har en sån fast den är nog ytterligare 5 år äldre. Den funkar finfint. Har väl bytt stift någon gång. Kolla i din manual så du vet hur du kan justera in den. Jag kör min på alkylat och det funkar jättebra, har inte behövt justera någonting.
Tänk på när du startar att du pumpar fram bränsle med gummitutan, tryck ordentligt gärna 10-15ggr, sätt gasen i startläge (fullgas) och se till att choken är ute. När den väl har svarat (gått igång och troligtvis stannat) så sätter du den i tomgångsläge och startar sågen igen.
Tänk på när du startar att du pumpar fram bränsle med gummitutan, tryck ordentligt gärna 10-15ggr, sätt gasen i startläge (fullgas) och se till att choken är ute. När den väl har svarat (gått igång och troligtvis stannat) så sätter du den i tomgångsläge och startar sågen igen.
Luftfiltret har du väl kollat? Hur har du gjort rent förgasaren? Jag hade liknande problem med min såg så blåste jag rent förgasaren men den gick ändå dåligt. Så jag plockade bort all gummidelar och la den i bensin då kom det ut en massa skräp som jag inte lyckats blåsa bort.
Kolla så inte ljuddämparen och utloppskanalen är igensotade.
Ryker den mycket när den går?
Kolla så inte ljuddämparen och utloppskanalen är igensotade.
Ryker den mycket när den går?
Hej Classe. En dum fråga. Hur sätter man gasen på fullgad ? Det är ju svårt att hålla gashandtaget inne samtidigt som man drar i startsnöret och håller i maskinen ?ClasseClas skrev:
Jag har en sån fast den är nog ytterligare 5 år äldre. Den funkar finfint. Har väl bytt stift någon gång. Kolla i din manual så du vet hur du kan justera in den. Jag kör min på alkylat och det funkar jättebra, har inte behövt justera någonting.
Du drar ut choken och håller gashandtaget i fullgasläge. Då hålls gashandtaget låst. Med reservation för vilken ordning man gör momenten.Hållis 13 skrev:
OK, på min Partner motorsåg, Partner röjsåg, Stihl röjsåg och Stiga klippare med B&S-motor så går det bra att överpumpa. Överflödig bensin går i retur från förgasaren till tanken.L lbgu skrev:
Klicka här för att svara