Cirkulationspumpen till golvvärmen har låtit väldigt illa vid några tillfällen den senaste tiden. Första gången trodde vi att grannen sågade med motorsåg väldigt nära vårt hus. Jag har luftat och tömt ut vatten vid två tillfällen och efter det andra tillfället har det nog varit mer eller mindre tyst tror jag. Men vattnet som jag tappade ut var gråblaskigt och luktade typ murbruk eller cement tyckte jag första gången. Andra gången luktade det mer som metall. Och böset i botten är svart. Varför ser det ut så och är det normalt? En av tre lampor blinkar rött/blått också medan de två första lyser stabilt blått. Försökte konsultera rörmokaren men han hade inget bra svar på det sa han. Jag tänker ju att det är nåt som är skadat men det kanske det inte är.

Tacksam för lite tips!

• Grumligt vatten med svart bottensats i en plastbehållare, relaterat till en tråd om problem med en cirkulationspump för golvvärme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital panel med tre lampor, två lyser blått och en blinkar rött/blått. Svarta kablar syns under panelen.
    Skapa konto
  • Gilla
Yxsamlaren
  • Laddar…
Aha! Går den att byta för en normalhändig person eller borde jag ringa rörmokaren?

• Ventiler och rörkopplingar i ett VVS-system monterade på en vägg.
    Skapa konto
Pumpmotorn och hjulet byter du lätt själv, det enda är att du behöver släppa trycket i hela systemet om du inte har avstängningsventiler på rören till/från golvvärmeshunten.

Jag köpte komplett pump men bytte bara motorn och hjulet.

• Gilla
Yxsamlaren
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Pumpmotorn och hjulet byter du lätt själv, det enda är att du behöver släppa trycket i hela systemet om du inte har avstängningsventiler på rören till/från golvvärmeshunten.

Jag köpte komplett pump men bytte bara motorn och hjulet.
Okej, men golvvärmen funkar fortfarande, det vill säga golvet är varmt i badrummet. Om den skurit borde den väl inte funka längre eller tänker jag fel? Jag tror jag får be rörmokaren om hjälp ändå om den ska bytas.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.