zingo skrev:
... Det blir enklare om jag går med spetsen före ...
Det är många som redan gett tips på vad som kan vara fel och jag har inget att tillägga, tyvärr.

Nu har du haft såg i över tolv år så detta är säkert inget problem med var extremt försiktig. Sätter du spetsen fel så kommer du få ett kast som kan gå riktigt illa.

Som många redan konstaterat, ny kedja behöver spännas ofta.

Möjliga orsaker till sneddragning, slö / felfilad kedja, slitet svärd, svärd kedja drev passar inte ihop (finns olika bredd på kedjor...)

Eftersom om TS säger att det sågade rakt i början med ny kedja blir min gissning att TS råkat såga i något som slöat kedjan...

Åtgärd:
Se till att kedja drev och svärd passar ihop, och att inget är för slitet.
Fila kedjan ordentligt efter konstens alla regler....
Om kedjan fortfarande sågar snett efter ett par filningsförsök, byt kedja (och svärd drev om det behövs)

zingo skrev:
Det blir enklare om jag går med spetsen före

Här
kan du läsa följande:

Toppen av svärdet, dvs. svärdsspetsen är känt som ett HÖGRISKOMRÅDE FÖR KAST. När kontakt sker med ett föremål, t.ex. en stockände, finns en risk för ett plötsligt kast.

Gissar på att TS menar den övre kvarten av toppen, så varningen helt klart befogad. Det är ju i princip bara vid instick som man måste använda toppen annars.

Redigerat:
mexitegel skrev:
Gissar på att TS menar den övre kvarten av toppen, annars är varningen helt klart befogad. Det är ju i princip bara vid instick som man måste använda toppen annars.
Vet inte om jag tolkar dig fel, men det är väl just den övre kvarten av toppen som är den farliga...

Här har Husqvarna en illustration på det hela...

Man ska inte göra flera saker samtidigt, då skriver man fel. Jag har redigerat mitt inlägg :)

När mina svärd blir för slitna sågar den som du beskriver. Känn på glappet mellan kedja och svärd (riktning tvärs svärdet), skall vara tajt. Om du kan snedställa kedjan på svärdet är nåt fel. Ett slitet svärd kan man gångtidsförlänga genom att vända på det.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.