Diversearbetare
· Göteborg
· 11 183 inlägg
Liten Atlas Copco LE1n oljefri kompressor behöver ny motor. Eller skrotas.
370W/2870 rpm. Flänsdiam. 104 mm x 126 mm lång. Lindningsanslutningarnas isolering har torkat ihop. Frågan är om det går att hitta delar till den
Det är en jäkligt fin liten kompressor som ger helt ren luft.
370W/2870 rpm. Flänsdiam. 104 mm x 126 mm lång. Lindningsanslutningarnas isolering har torkat ihop. Frågan är om det går att hitta delar till den
Det är en jäkligt fin liten kompressor som ger helt ren luft.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 183 inlägg
Kortis. Allt som går mellan lindningar och brytare har torkat ihop. Delar av dessa är insydda mot lindningarna. Skulle väl gå att sprätta upp textiltråden och kontaktera om. Lindningarna är helt oskadda. Helt otroligt att den har kunnat fungera med rutten isolering. PVC-isoleringar har klarat sigJ jonaserik skrev:
Finns det ingen kortis, utan bara att något i isolering som torkat så hur det ser ut om det går att sätta nåpon form av isolering på ledingarna, kan bli att sprätta någom form av fäste. Men har ingen betydelse för funktionen på motornJohan Gunverth skrev:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 183 inlägg
Jag funderar just i samma banor. Kränga på isolering, typ värmetålig, vävd som det är nu. Själva ledaren är ju intakt. Eller är det bättre med moderna silikonbaserade?
Får testa helt enkelt.
Får testa helt enkelt.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 183 inlägg
Näpp. Gamla isoleringen rutten ända in i lindningarna. Övergången mellan matning och lindning är inbäddad i lindningarna. Kopparkardelerna är dessutom väldigt sköra och går av vid hantering. Helt omöjligt att renovera detta själv till rimlig kostnad. 😞
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 183 inlägg
Jo, jag behöver bryta upp lindningspacken och klippa upp tråden som lindas runt. Skall ändå se om jag kan ordna en bild på vad jag menar. Jag funderar på om det har kommit in fukt för den ruttna kopparn är grön i sin helhet.C cpalm skrev:
Har du kollat någonting efter nya motorer. Jag tycker inte det borde vara större svårighet att få tag i en jämnbördig motor, som inte kräver allt för stora modifieringar för att passa. Dock har jag svårt att tro att det ska löna sig, om du inte hittar någon begagnad förstås. Men mest om du gillar kompressorn.
Det går att få till det, men är lite pilligt att komma fram till kopplingen på lindningen och löda på en ny tamp, men ibland är den inlackad i lindningen på härvorna. Det är ingen större fara att spätta upp. bara att tampen kanske är ini en härva och då blir det svårt att få loss det hela om den är inlackad och fast.Johan Gunverth skrev:
Klicka här för att svara
