Nybliven husägare och funderar på hur dräneringen gjordes när huset byggdes för knappt 10 år sedan. Enligt bygglovsritning har vi en dagvattenbrunn dit samtliga stuprör är dragna. Enligt ritningen så ser det ut som att även dräneringsrören är anslutna till brunnen. OK för ett hus med platta på mark med lågt belägen anslutningspunkt till det kommunala nätet tycker jag (men kräver att brunnen rensas då och då). Frågan är dock hur de är anslutna. I brunnen ser jag två högt placerade inkommande rör. Har sökt efter ytterligare inkommande men det finns inga.
Obs: på ritningen ser det ut som att dagvattenrören är anslutna till ett å samma inkommande rör och dränrören till det andra inkommande röret, men när jag testar med vattenslangen i högra stupröret kommer det vatten i det högra och till vänster när jag provspolar i det vänstra.
Bygglovsritning av bottenvåning med markeringar för dränering och stuprörsanslutning till dagvattenbrunn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Insyn i en öppen dagvattenbrunn med två högt placerade inkommande rör mot brunnen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Tror dräneringen är det högra röret och dagvatten det vänstra. Lägg trädgårdsslangen i stupröret så ger det sig.
 
Ok i samma brunn, på vilken nivå ligger brunnen i förhållande till huset.
 
Staffans2000
K kalvisen skrev:
Nybliven husägare och funderar på hur dräneringen gjordes när huset byggdes för knappt 10 år sedan. Enligt bygglovsritning har vi en dagvattenbrunn dit samtliga stuprör är dragna. Enligt ritningen så ser det ut som att även dräneringsrören är anslutna till brunnen. OK för ett hus med platta på mark med lågt belägen anslutningspunkt till det kommunala nätet tycker jag (men kräver att brunnen rensas då och då). Frågan är dock hur de är anslutna. I brunnen ser jag två högt placerade inkommande rör. Har sökt efter ytterligare inkommande men det finns inga.
Obs: på ritningen ser det ut som att dagvattenrören är anslutna till ett å samma inkommande rör och dränrören till det andra inkommande röret, men när jag testar med vattenslangen i högra stupröret kommer det vatten i det högra och till vänster när jag provspolar i det vänstra.
[bild][bild]

Den längst ner är utloppet.
 
T topmount skrev:
Tror dräneringen är det högra röret och dagvatten det vänstra. Lägg trädgårdsslangen i stupröret så ger det sig.
Har gjort just det. Som jag skrev ovan så kommer det vatten ur vart och ett av de två inkommande rören beroende på om jag testar högra eller vänstra stupröret. Verkligheten stämmer alltså inte med ritningen. Det får mig att tro att man fuskat med anslutningarna.
 
Redigerat:
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Den längst ner är utloppet.
Ja det vet jag... inga konstigheter ;)
 
T topmount skrev:
Ok i samma brunn, på vilken nivå ligger brunnen i förhållande till huset.
Brunnens topplock är uppskattningsvis i nivå med betongplattans undersida. Anslutningspunktens brunnslock i gatan gissningsvis 1,5 meter lägre än dagvattenbrunnens.
 
K kalvisen skrev:
Har gjort just det. Som jag skrev ovan så kommer det vatten ur vart och ett av de två inkommande rören beroende på om jag testar högra eller vänstra stupröret. Verkligheten stämmer alltså inte med ritningen. Det får mig att tro att man fuskat med anslutningarna.
Ja de låter ju underligt. Förväxlat eller gjort det enkelt för sig
 
Ska testa att spola i dränrören å se om det kommer fram något vatten. Om det inte är gjort som på ritningen så måste ju detta vara en byggfel eller dolt fel för oss som köpare.
 
Eller så är dräneringen dragen till spillvattnet..
 
V Villa1949 skrev:
Eller så är dräneringen dragen till spillvattnet..
Får man göra så och vad skulle vara skälet om man ändå bemödat sig att göra en ritning som visar annat... undrar...
 
Redigerat:
När vi dränerade i början av 2000 så skulle dränvatten dras till avloppsnätet för att minimera risk att dagvattnet skulle gå upp i dräneringen. Så ja, det är tillåtet (åtminstone i vissa kommuner).
 
L largab skrev:
När vi dränerade i början av 2000 så skulle dränvatten dras till avloppsnätet för att minimera risk att dagvattnet skulle gå upp i dräneringen. Så ja, det är tillåtet (åtminstone i vissa kommuner).
Aha, har man någon backventil då?
 
K kalvisen skrev:
Aha, har man någon backventil då?
Nej det tror jag inte
 
om du nyss flyttat in har du frågat tidigare ägare ?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.