Nybliven husägare och funderar på hur dräneringen gjordes när huset byggdes för knappt 10 år sedan. Enligt bygglovsritning har vi en dagvattenbrunn dit samtliga stuprör är dragna. Enligt ritningen så ser det ut som att även dräneringsrören är anslutna till brunnen. OK för ett hus med platta på mark med lågt belägen anslutningspunkt till det kommunala nätet tycker jag (men kräver att brunnen rensas då och då). Frågan är dock hur de är anslutna. I brunnen ser jag två högt placerade inkommande rör. Har sökt efter ytterligare inkommande men det finns inga.
Obs: på ritningen ser det ut som att dagvattenrören är anslutna till ett å samma inkommande rör och dränrören till det andra inkommande röret, men när jag testar med vattenslangen i högra stupröret kommer det vatten i det högra och till vänster när jag provspolar i det vänstra.
Obs: på ritningen ser det ut som att dagvattenrören är anslutna till ett å samma inkommande rör och dränrören till det andra inkommande röret, men när jag testar med vattenslangen i högra stupröret kommer det vatten i det högra och till vänster när jag provspolar i det vänstra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
K kalvisen skrev:Nybliven husägare och funderar på hur dräneringen gjordes när huset byggdes för knappt 10 år sedan. Enligt bygglovsritning har vi en dagvattenbrunn dit samtliga stuprör är dragna. Enligt ritningen så ser det ut som att även dräneringsrören är anslutna till brunnen. OK för ett hus med platta på mark med lågt belägen anslutningspunkt till det kommunala nätet tycker jag (men kräver att brunnen rensas då och då). Frågan är dock hur de är anslutna. I brunnen ser jag två högt placerade inkommande rör. Har sökt efter ytterligare inkommande men det finns inga.
Obs: på ritningen ser det ut som att dagvattenrören är anslutna till ett å samma inkommande rör och dränrören till det andra inkommande röret, men när jag testar med vattenslangen i högra stupröret kommer det vatten i det högra och till vänster när jag provspolar i det vänstra.
[bild][bild]
Den längst ner är utloppet.
Har gjort just det. Som jag skrev ovan så kommer det vatten ur vart och ett av de två inkommande rören beroende på om jag testar högra eller vänstra stupröret. Verkligheten stämmer alltså inte med ritningen. Det får mig att tro att man fuskat med anslutningarna.T topmount skrev:
Redigerat:
Ja de låter ju underligt. Förväxlat eller gjort det enkelt för sigK kalvisen skrev:
Klicka här för att svara