B
Hur definieras egentligen det allmänna intresset av sparsamhet med naturresurser när det i ett avslag till förhandsbesked anses väga tyngre än det enskilda intresset?

I PBL hittar jag följande som jag antar att byggnadsnämnden syftar på?
2 kapitel

3 §
Planläggning enligt denna lag ska med hänsyn till natur- och kulturvärden, miljö- och klimataspekter samt mellankommunala och regionala förhållanden främja
3. en långsiktigt god hushållning med mark, vatten, energi och råvaror samt goda miljöförhållanden i övrigt,

4 §
Vid planläggning och i ärenden om bygglov eller förhandsbesked enligt denna lag får mark tas i anspråk för att bebyggas endast om marken från allmän synpunkt är lämplig för ändamålet.

I mitt fall behöver en del berg sprängas för att anlägga källare. Är det ett slöseri med naturresurser då?

Det är på din beskrivning svårt att förstå vad kommunen avser. Ligger fastigheten inom något område med riksintresse för naturvård?
Vad står det i avslaget i beslutsmotiveringen och vilka paragrafer hänvisar de till? Är det just källaren som sätter stopp, eller är det byggnation på platsen överhuvudtaget?

Generellt så väger det allmänna intresset tungt gentemot en enskild fastighetsägare.

• Gilla
Solblå och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.