Har nu nästan klar med min matsal.
Det som fattas är ha saker på väggen och då tänkte jag tavlor?

Finns ju både målningar och afficher som man kan sätta ram i men vad för motiv passar till en matsal?

En bra början är ju att fundera över vad du gillar. Vad vill du att bilderna/konsten ska åstadkomma?
//Ronnie

Jag har det jag gillar redan på övervåningen där jag har filmer, spel, världsmotiv av olika plansher jag gillar.

Tänkte mig mer neutrala motiv, fina men dock neutrala.

En plansch med motivet "Den sista måltiden". Fanns i vart fall förut i olika versioner där man bytt ut originalpersonerna mot olika kändisar.

Lite beroende på hur du använder matsalen och dukar i samband med måltider så kanske motiven ska vara neutrala och inte ta över rummet. Svårt att beskriva. Hoppas du förstår ändå :-)

Tack, jo jag har tänkt kanske i mattema för plansch men vet inte om det passar att ha planscher i en matsal :)

För mig känns det mer naturligt att välja objekt jag tycker om. I vårt hem har vi allt från oljemålningar av konstnärsvänner till inramade "Jamon Serrano"-omslagspapper från makens pappas hemby i Spanien.

Motiv till en matsal - där tycker jag allt passar så länge det inte är osmakligt.

Dels beror det på vilken stil du har. Modernt abstrakt funkar om du gillar det. Växter och djur (som inte är äckliga), landskap likaså. Människor, byggnader. Välj och vraka.

Vad sägs om lite stilleben med mat- dryck- och fruktmotiv?
T.ex. så här:
Stilleben-Mit-Pfirsichen-Und-Weintrauben-$28still-Life-With-Peaches-And-Grapes$29.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Googla på stilleben
https://www.google.com/search?q=sti...BCYHVygOk7IHgAQ&ved=0CDwQ7Ak&biw=1130&bih=688

Själv hade jag motiv med segelfartyg och hav, hittade en serie med trevliga tryck.
Allt beror nog på vartåt ens intresse ligger.

Men att hålla sig till ett tema ger nog lugn och harmoni.
Bilder på höghus, motorvägar och motorsportbanor skulle jag undvika :)

M
En helväggsmålning:

Nouar-painting-corey-helford-thefoxisblack-big-food-tongue.png

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
MaxPax skrev:
En helväggsmålning
Neeeejjjjj!!!! :thumbdown:

Kan ju få vem som helst att tappa aptiten.

Men det var kanske menat som ironi ;)
Jag instämmer i att frågan "vad skall jag ha för tavlor hemma hos mig" är lite eljest.

Bilder/motiv som man kan prata om är det första som slog mig.
Kan kanske hjälpa igång samtal om det är lite stelt.

Eller en sån där bild med massa tecknade människor på som var med i nån serietidning när man var liten ;)

mm ni ger mig ideer vad man ska tänka på
Vet bara att mina intressen skulle inte passa in där nere alls.

Dock någon fin motiv av landskap eller liknande som man kan titta på och prata om kan vara en bra ide.

Den här har jag varit bra sugen på ett tag. Men den kanske inte passar i en matsal. https://www.mapiful.com

Här fanns annars lite blandat.
http://desenio.se/sv/artiklar/beef-cuts-posters.html

Fastnade själv för styckningsschema. I rätt inredning funkar det säkert

Redigerat:
cazz skrev:
...
Dock någon fin motiv av landskap eller liknande som man kan titta på och prata om kan vara en bra ide.
Titta på de franska impressionisterna!
Exempel:
renoir-wioslarze2.jpg
Skapa konto

20135311339518330_sbig.jpg
Skapa konto

orsay_museum_monet_les_coquelicots.jpg
Skapa konto

Det finns ett helt museum med dessa mästerverk i Paris, Musée des Impressionnismes.
Och de säljer tryck som är väldigt lika originalen.

Det är snart 50 år sedan jag var där :)

Googla på impressionisterna för mer inspiration!

• Gilla
holmberg87
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.