307 118 läst ·
1 545 svar
307k läst
1,5k svar
Mössen flyttar in
Tar 2-3 i bilen varje natt, det verkar finnas hur många biltokiga möss som helst.
Som Himmapularen är jag inte så imponerad av Mjölner över tid och har dessa från Jula som jag tycker fungerar och framför allt slår hårdare.
Som Himmapularen är jag inte så imponerad av Mjölner över tid och har dessa från Jula som jag tycker fungerar och framför allt slår hårdare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Första fångsten för säsongen. Fällan hade flyttats något dessutom. Gissar att det blev plågsamt, annars borde inte fällan kunnat röra sig så långt. Musen var fastklibbad i fällan och mycket ”köttfärs”. Fick slänga både fälla och mus. Är Mjölner mer skonsamt för musen? Vill att den lider så lite som möjligt och att det inte blir så skitigt så att fällan kan användas igen.
Medlem
· Sverige
· 5 652 inlägg
Jag brukar ha ett par fällor i motorrummet på bilarna, detta eftersom jag sett att mössen har en tendens att lagra upp en massa nötter/ekollon i diverse ställen kring och i motorn med alla dess olika skrymslen av ventilation, luftfilter etc.
Inne i kupén skulle jag inte sätta fällor, vill inte locka in dom. Snarare om man kunde köra med mus-skrämmare som via ultraljud avskräcker dylika critters från området. Har köpt en sådan men varit seg med att installera... kanske dags nu!
Inne i kupén skulle jag inte sätta fällor, vill inte locka in dom. Snarare om man kunde köra med mus-skrämmare som via ultraljud avskräcker dylika critters från området. Har köpt en sådan men varit seg med att installera... kanske dags nu!
Du hade nog bara otur. Jag har sådana fällor, dom är mycket bättre än alla andra jag har provat och jag har aldrig varit med om att det blivit köttfärs.L Lilla Yk skrev:[bild]
Första fångsten för säsongen. Fällan hade flyttats något dessutom. Gissar att det blev plågsamt, annars borde inte fällan kunnat röra sig så långt. Musen var fastklibbad i fällan och mycket ”köttfärs”. Fick slänga både fälla och mus. Är Mjölner mer skonsamt för musen? Vill att den lider så lite som möjligt och att det inte blir så skitigt så att fällan kan användas igen.
H Harald Blåtumme skrev:Jag brukar ha ett par fällor i motorrummet på bilarna, detta eftersom jag sett att mössen har en tendens att lagra upp en massa nötter/ekollon i diverse ställen kring och i motorn med alla dess olika skrymslen av ventilation, luftfilter etc.
Mina erfarenheter vad gäller möss i bilen är att vare sig jag har fällor inne i bilen eller inte spelar ingen roll dem tar sig ändå in och boar till det för sig, då har jag hellre fällor som tar dem innan jag får laga kabelstammen i bagaget igen.
Jag har även fällor i motorrummet eftersom mössen verkar gå på diesel och tankar genom att bita hål i bränsleledningarna.
Ultraljudsskrämmor har jag testat i förrådet med dåligt resultat men det kanske finns några som fungerar.
Medlem
· Sverige
· 5 652 inlägg
Mina möss verkar inte så intresserade av bensin och dylika ledningar. Men kan man se något mönster av att de är tex mer attraherade av biodiesel, HVO eller någon annan variant? Potentiellt intressant.ceson skrev:
Problemet för min del är att de gillar att gnaga igenom isoleringen till kabelstammar, till sensorer och givare vilket kan ställa till ordentliga överraskningar under färd när kritiska system fallerar helt utan förvarning.
Ultraljuds-skrämmor, köpte en för ett bra tag sedan som jag segat med att installera. Bara provkört den litet och det blev en ljudlig respons från grannskapets hundar även 50-100 meter bort... det var nog mest pga detta jag avvaktat med att installera denna pryl. Kanske ingen lösning alls och knappt jag vill prova ens...