Hur installeras Mjölnerfällan? Ska jag klippa av bandet (där jag har fingret)?

• Hand pekar på en säkerhetsanordning vidnamn "Mjölnerfällan", med en synlig knytning på bandet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Erik JL
  • Laddar…
Karlia
Flärpen tas bort, du kan dra bort den.

(ursäkta för nagel, jag rensade svamp igår) Hand håller en blå plastdel med en gul flärp som pekar ut för att tas bort.
Skapa konto

• Gilla
Erik JL och 1 till
  • Laddar…
L Lilla Yk skrev:
Hur installeras Mjölnerfällan? Ska jag klippa av bandet (där jag har fingret)?
Japp

• Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
P pennybridge skrev:
Japp
Sen betet under plattan, eller är det på plattan?

Karlia
Betet under det röda, i fördjupningen. På med det röda locket efteråt.

• Gilla
pennybridge och 1 till
  • Laddar…
Tar 2-3 i bilen varje natt, det verkar finnas hur många biltokiga möss som helst.;)

Som Himmapularen är jag inte så imponerad av Mjölner över tid och har dessa från Jula som jag tycker fungerar och framför allt slår hårdare.
Svart musfälla från Jula, redo att användas, mot vit bakgrund.
Skapa konto

• Gilla
Erik JL och 1 till
  • Laddar…
Tom musfälla bland höstlöv på marken vid en vägg.
Skapa konto

Första fångsten för säsongen. Fällan hade flyttats något dessutom. Gissar att det blev plågsamt, annars borde inte fällan kunnat röra sig så långt. Musen var fastklibbad i fällan och mycket ”köttfärs”. Fick slänga både fälla och mus. Är Mjölner mer skonsamt för musen? Vill att den lider så lite som möjligt och att det inte blir så skitigt så att fällan kan användas igen.

• Gilla
Erik JL
  • Laddar…
SuperCat är dom bra?
Funkade fint i fjol men i år har jag inte fått nåt än..
Köpte nytt bete till dom gamla fällorna och några nya

• Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
nino nino skrev:
SuperCat är dom bra?
Funkade fint i fjol men i år har jag inte fått nåt än..
Köpte nytt bete till dom gamla fällorna och några nya
Testa jordnötssmör. Tycker jag funkar sjukt bra. Coop hade utförsäljning på det nyligen

• Gilla
Erik JL
  • Laddar…
Jag brukar ha ett par fällor i motorrummet på bilarna, detta eftersom jag sett att mössen har en tendens att lagra upp en massa nötter/ekollon i diverse ställen kring och i motorn med alla dess olika skrymslen av ventilation, luftfilter etc.

Inne i kupén skulle jag inte sätta fällor, vill inte locka in dom. Snarare om man kunde köra med mus-skrämmare som via ultraljud avskräcker dylika critters från området. Har köpt en sådan men varit seg med att installera... kanske dags nu!

L Lilla Yk skrev:
[bild]
Första fångsten för säsongen. Fällan hade flyttats något dessutom. Gissar att det blev plågsamt, annars borde inte fällan kunnat röra sig så långt. Musen var fastklibbad i fällan och mycket ”köttfärs”. Fick slänga både fälla och mus. Är Mjölner mer skonsamt för musen? Vill att den lider så lite som möjligt och att det inte blir så skitigt så att fällan kan användas igen.
Du hade nog bara otur. Jag har sådana fällor, dom är mycket bättre än alla andra jag har provat och jag har aldrig varit med om att det blivit köttfärs.

• Gilla
Helena Gunnarsson och 2 till
  • Laddar…
Kör med 2st supercat utmed husväggen och de funkade ypperligt förra hösten och vintern. Som bete kör jag nutella men i helgen blir det att krypa under altan för å se var de tar sig in...

• Gilla
nino
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Jag brukar ha ett par fällor i motorrummet på bilarna, detta eftersom jag sett att mössen har en tendens att lagra upp en massa nötter/ekollon i diverse ställen kring och i motorn med alla dess olika skrymslen av ventilation, luftfilter etc.

Inne i kupén skulle jag inte sätta fällor, vill inte locka in dom. Snarare om man kunde köra med mus-skrämmare som via ultraljud avskräcker dylika critters från området. Har köpt en sådan men varit seg med att installera... kanske dags nu!

Mina erfarenheter vad gäller möss i bilen är att vare sig jag har fällor inne i bilen eller inte spelar ingen roll dem tar sig ändå in och boar till det för sig, då har jag hellre fällor som tar dem innan jag får laga kabelstammen i bagaget igen.

Jag har även fällor i motorrummet eftersom mössen verkar gå på diesel och tankar genom att bita hål i bränsleledningarna.

Ultraljudsskrämmor har jag testat i förrådet med dåligt resultat men det kanske finns några som fungerar.

M
Vilken jobbig påminnelse detta va :worried:
Lite sent ute också, dom har redan hittat in :rolleyes:

ceson ceson skrev:
... mössen verkar gå på diesel och tankar genom att bita hål i bränsleledningarna.

Ultraljudsskrämmor har jag testat i förrådet med dåligt resultat men det kanske finns några som fungerar.
Mina möss verkar inte så intresserade av bensin och dylika ledningar. Men kan man se något mönster av att de är tex mer attraherade av biodiesel, HVO eller någon annan variant? Potentiellt intressant.

Problemet för min del är att de gillar att gnaga igenom isoleringen till kabelstammar, till sensorer och givare vilket kan ställa till ordentliga överraskningar under färd när kritiska system fallerar helt utan förvarning.

Ultraljuds-skrämmor, köpte en för ett bra tag sedan som jag segat med att installera. Bara provkört den litet och det blev en ljudlig respons från grannskapets hundar även 50-100 meter bort... det var nog mest pga detta jag avvaktat med att installera denna pryl. Kanske ingen lösning alls och knappt jag vill prova ens...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.