Sådana här är de enda jag använt:
8803293691934_1148643_798_jpg.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

http://www.granngarden.se/Supercat/Musfälla-SuperCat-Grå,-2-pack/p/1148643

Har tagit enstaka möss i det förra huset, massor med möss i sommarstugan och senast en mus i bilen :)
(Den hade följt med en säck med skräp på väg till tippen, men hoppat ur säcken i sista stund)

Annars sköter nu kattorna jobbet.

• Gilla
123abc
  • Laddar…
Jag har två Mjölner och två vanliga fällor (i plast, från Jula) på vinden och alla mössen har gått i de vanliga fällorna. Mjölnerfällorna är alltid orörda. Ganska konstigt.

svartöra skrev:
Jag har två Mjölner och två vanliga fällor (i plast, från Jula) på vinden och alla mössen har gått i de vanliga fällorna. Mjölnerfällorna är alltid orörda. Ganska konstigt.
Kanske mössen har blivit intelligenta och insett att Mjölner ger man fan i om man vill leva vidare :p

Här har det fortfarande inte hänt ett smack på hela hösten och vintern. Burfällan brukar alltid skörda sina offer, men inte ens den har fått nån besökare.

• Gilla
Hadddock
  • Laddar…
Jag har haft bekymmer med lättfotade möss i garaget.
De små gynnarna har tömt samtliga fällor på bete (dubbelnougat) utan att någon usling har satt livet till. :mad:
Måttet blev rågat när råttor flyttade in under hönshuset, då ringde jag till Anticimex, eftersom att vårt hemförsäkringsbolag har avtal med dem angående skadedjurshantering.

Deras tekniker hade svarta dödsfällor som löser ut på en nysning.
Jag fick två fällor av honom, fångade 6 st på 3 dagar.
Nu har det varit lugnt i två veckor.

:cool:

Himmapularen skrev:
...
Deras tekniker hade svarta dödsfällor som löser ut på en nysning.
...
Hur ser dessa "dödsfällor" ut?

KnockOnWood skrev:
Hur ser dessa "dödsfällor" ut?
IMG_1203[1].jpg
Skapa konto

Efter närmare granskning är de tillverkade för USA marknaden, rekommenderat bete som anges är peanut butter. :-)

IMG_1204[1].jpg
Skapa konto

/ola

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Mikael_L
Dom måste alltså stoppa ner huvudet i det där hålet för att äta av betet?

Jaja, skönt att man inte är en liten hungrig mus ... :|

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Himmapularen skrev:
Efter närmare granskning är de tillverkade för USA marknaden, rekommenderat bete som anges är peanut butter. :-)

/ola
Tack Ola!

Vi använder också jordnötssmör i våra amatörfällor när det medskickade kletet tagit slut.

Men oj, de såg verkligen farliga ut.
Är det inte risk att man förlorar ett par fingrar när man gillrar dem :p
Här är tillverkarens beskrivning:
http://kness.com/snap-e-mousetrap

Det är nog ingenting man skall ha i närheten av husdjuren, som mina höns och katter.

Det gäller ju inte bara att fånga mössen, de skall ju avlivas också.
Annars har de ju lärt sig var det finns namnam.
Bra om fällan sköter den lilla detaljen också :o

Troligtvis kommer musen att gnaga hål på plasten och dra.

Protte

• Gilla
Himmapularen och 1 till
  • Laddar…
De där "dödsfällorna" är väl samma som denna? Har aldrig fångat en mus i denna, har 2 st, men de har slagit många gånger så nu ligger de bara och skräpar. 20160224_134533.jpg
Skapa konto

Nu skall iaf inhandlas dessa till sommarstugan, en granne i stugan som tipsade.

http://www.granngarden.se/Sortiment...-Råttor/Musfälla-Rapp-Plast,-2-pack/p/1019105

Där har det varit livat i vinter. De har lyckats gnaga hål i en plastburk med ris och burit iväg allt. Det var ris under varenda kudde i sofforna, inuti paraplyet på hatthyllan !!! , i sängarna mm. Vad de måste ha kämpat.

fusion skrev:
De där "dödsfällorna" är väl samma som denna? Har aldrig fångat en mus i denna, har 2 st, men de har slagit många gånger så nu ligger de bara och skräpar. [bild]

[länk]

Där har det varit livat i vinter. De har lyckats gnaga hål i en plastburk med ris och burit iväg allt. Det var ris under varenda kudde i sofforna, inuti paraplyet på hatthyllan !!! , i sängarna mm. Vad de måste ha kämpat.
Dom möss som brukar finnas i det område där du satt den fällan har jag inte heller fått att fastna men man kanske måste agna med mer och läckrare bits;)

Annars tycker jag att den typen av fälla har fungerat bra här.

• Gilla
nino
  • Laddar…
fusion skrev:
De där "dödsfällorna" är väl samma som denna? Har aldrig fångat en mus i denna, har 2 st, men de har slagit många gånger så nu ligger de bara och skräpar. [bild]

[länk]

Flitiga små gynnare, man kanske skulle träna dem till att göra något produktivt?
;)

Vad gäller fällans dödlighet så påpekade teknikern att betet skulle vara kladdigt och inte fyllas ända upp i skålen för bästa resultat.

Mvh /Ola

Möss är tyvärr svåra att träna. Råttor går rätt bra att träna, men de och tyvärr inte lika diciplinerade som en hund. Man brukar lite skämtsamt säga att de är som en blandning mellan katt och hund när det gäller lydnad.

Gå till youtube och sök på "pet rat tricks". Betänk sen att en råtta normalt inte lever mer än 2-3 år, så de har inte haft så långt tid på sig att träna sin råttor.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.