313 613 läst ·
1 596 svar
314k läst
1,6k svar
Mössen flyttar in
Självbyggare
· Stockholm
· 10 260 inlägg
Här står det 3-0 till mig. 
Medlem
· Västerbottens län
· 18 045 inlägg
Hos mig har det också varit stillsamt, några stycken bara.
Protte
Protte
Ja nu får jag nog lov att sälla mig till denna tråden.
Jag har hela tiden varit lyckligt fri från råttor och möss, förutom de 3 drunknade jag hittade i den tillfälliga byggtoalettstolen i garaget på vårkanten efter husbyggets första vinter.
Jag hade skvimpat i lite glykol och kallställt garaget någon efter nyår..
Sen har jag lyckligtvis inte sett eller märkt något sedan dess.
Men idag så lyfte jag på lite saker på passagerarsätet på bilen (som stått i garaget sen före jul) och hittar en kvarglömd termosmugg där någon/något har gnagt ett prydligt hål genom plastlocket.
Så imorgon står musfällor och bete på inköpslistan.
Jag har hela tiden varit lyckligt fri från råttor och möss, förutom de 3 drunknade jag hittade i den tillfälliga byggtoalettstolen i garaget på vårkanten efter husbyggets första vinter.
Jag hade skvimpat i lite glykol och kallställt garaget någon efter nyår..
Sen har jag lyckligtvis inte sett eller märkt något sedan dess.
Men idag så lyfte jag på lite saker på passagerarsätet på bilen (som stått i garaget sen före jul) och hittar en kvarglömd termosmugg där någon/något har gnagt ett prydligt hål genom plastlocket.
Så imorgon står musfällor och bete på inköpslistan.
Tack för mycket intressant läsning. Hade i helgen problem med en mus inomhus som vi sett vandra i köket och som även släppt ut lite spillning. Placerade ut tre fällor i kök och hall agnade med mörk choklad och inom loppet av en halvtimme fick vi napp. För att försäkra mig om att slippa möss lät jag fällorna stå framme under natten, inte en mus så långt ögat kunde nå på morgonen. Verkar inte som vi har fler möss inne, i alla fall har jag inte sett något. Till saken hör att det snöat konstant sedan helgen och det kanske bidragit till att mössen kunnat bygga bon under snön?
Jag har haft två fällor med snickers i, ute i garaget i lite över två veckor nu. Inte sett skymten av någon mus, vare sig i fällor eller heller några spår av deras aktiviteter.
Nog trodde jag att dom skulle återvända regelbundet om de väl hittar godsaker någonstans. :x
Nog trodde jag att dom skulle återvända regelbundet om de väl hittar godsaker någonstans. :x
Jag vet inte om möss fungerar som råttor, men då vi har haft tamråttor som husdjur så har jag lärt mig en del om hur de fungerar.
Råttor är flockdjur och olika individer inom flocken har olika roller. Inom flocken finns det oftast enstaka individer som är de nyfikna som uppsöker nya platser och äter nya saker. Övriga råttor är skeptiska mot nymodigheter och går sällan till platser om ingen annan från flocken varit där förut, och äter inte mat som inte nån annan i flocken har ätit.
Det är detta som gör att råttgift måste verka långsamt. Om "provsmakarråttan" dör direkt så äter inte de andra råttorna.
Det är troligen också detta som gör att man i fällorna oftast bara får den där nyfikna upptäckarmusen. De andra mössen går inte dit om inte upptäckaren kommer tillbaka och berättar var den varit.
Råttor är flockdjur och olika individer inom flocken har olika roller. Inom flocken finns det oftast enstaka individer som är de nyfikna som uppsöker nya platser och äter nya saker. Övriga råttor är skeptiska mot nymodigheter och går sällan till platser om ingen annan från flocken varit där förut, och äter inte mat som inte nån annan i flocken har ätit.
Det är detta som gör att råttgift måste verka långsamt. Om "provsmakarråttan" dör direkt så äter inte de andra råttorna.
Det är troligen också detta som gör att man i fällorna oftast bara får den där nyfikna upptäckarmusen. De andra mössen går inte dit om inte upptäckaren kommer tillbaka och berättar var den varit.
Bästa beviset på att nån mus varit under diskbänken är muslortar för den trycker de ut överallt. Denna vinter har jag hittills inte sett en enda muslort under diskbänken. På kallvinden där det alltid fastnar möss i burfällan eller i Mjölner-fällorna är det också tomt. Äldsta sonen brukar hör när de springer i mellanväggen men han har inte hört nåt denna vinter, så det verkar bli en mus fri vinter.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 045 inlägg
Om det är som Nerre skriver så verkar det som att jag redan tagit alla nyfikna och resten sitter ute i skogen och hungrar.
Ja inte mig emot.
Protte
Ja inte mig emot.
Protte
Det föds ju nya möss så det kommer nya nyfikna, men i princip så är det väl så. Så det är viktigt att ha fällorna framme hela tiden, inte ställa fram dem när man börjar se muslortarna (för då har alla mössen redan börjat springa där och lärt sig hitta dit).
Medlem
· Västerbottens län
· 18 045 inlägg
Nejdå, inga fällor tas bort.
Protte
Protte
Ja länge så hände det inget med mina musfällor i garaget, så efter ett tag slutade jag helt enkelt kolla dessa regelbundet (typ dagligen).
Men nu hittade jag lite spår av att mus varit framme och kollade fällorna, båda var tomma på bete (snickers) och hade slagit igen. Men inget muslik i sikte.
Jag har alltså två sådana där gamla klassiska fällor, en fjäderbelastad ståltrådsbygel på träplatta.
Är dom odugliga?
Men 2-0 står det till musen just nu. Jag gillar inte att förlora.
Men nu hittade jag lite spår av att mus varit framme och kollade fällorna, båda var tomma på bete (snickers) och hade slagit igen. Men inget muslik i sikte.
Jag har alltså två sådana där gamla klassiska fällor, en fjäderbelastad ståltrådsbygel på träplatta.
Är dom odugliga?
Men 2-0 står det till musen just nu. Jag gillar inte att förlora.
Jag har haft fyra Mjölner laddade med snickers hela vintern. Bytt lite då och då. Både på vinden och i vedförrådet.
Ingen lycka alls, funkar inte Snickers så bra månntro?
Kanske dags att prova en ny taktik på betet...
Ingen lycka alls, funkar inte Snickers så bra månntro?
Kanske dags att prova en ny taktik på betet...