Jag var upp och inspekterade vinden. Kallvind, med ett vindsbjälklag. Det märkliga är att jag hittade en hel del råttskit på lösisoleringen precis under båda skorstenarna. Dessutom ser jag att det trillar ut råttskit från genomföringen (typ mellan springan mellan råsponten och skorstenarna).

Vad kan detta bero på? Jag har ett hus som är drygt 5,5m till takfoten. Öppen takfot så jag ser det som svårt att klättra från fasaden och upp till skorstenarna under takpannorna. Jag har heller inte eldat särskilt mycket i år, så det är garanterat inte för värmen de håller sig där.

Dessutom är skorstenarna (putsad isokern) med en krona som är tegelmurad uppepå så jag ser det som helt omöjligt för dem att klättra vertikalt på slätputs och sedan upp och ner på en slät betongplatta cirka 5cm. Så i min värld borde de ta sig från taket och in och inte tvärt om...
 
G Gullliver skrev:
Jag var upp och inspekterade vinden. Kallvind, med ett vindsbjälklag. Det märkliga är att jag hittade en hel del råttskit på lösisoleringen precis under båda skorstenarna. Dessutom ser jag att det trillar ut råttskit från genomföringen (typ mellan springan mellan råsponten och skorstenarna).

Vad kan detta bero på? Jag har ett hus som är drygt 5,5m till takfoten. Öppen takfot så jag ser det som svårt att klättra från fasaden och upp till skorstenarna under takpannorna. Jag har heller inte eldat särskilt mycket i år, så det är garanterat inte för värmen de håller sig där.

Dessutom är skorstenarna (putsad isokern) med en krona som är tegelmurad uppepå så jag ser det som helt omöjligt för dem att klättra vertikalt på slätputs och sedan upp och ner på en slät betongplatta cirka 5cm. Så i min värld borde de ta sig från taket och in och inte tvärt om...
Möss klättrar oerhört bra, Vill dom komma till ett ställe, så klättrar dom rakt upp på en träpanel respektive en putsfasad. En en kommer upp/fram så lämnas en doft och nästa följer den. Det med möss på en vind i hus är en klassiker, det finns dom som klarar sig från det. Och bara grattis till dom. Vi övriga får leva med det och sätta fällor, varje höst/vinter.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.