Farstatjej90
H hhallen skrev:
Galler är för att hindra kajor, fladdermöss och (eventuellt) råttor. Brun råtta då, alltså. För att hindra möss behövs så finmaskigt galler att det inte är funktionellt lämpligt på skorstenar och imkanaler från köksfläktar. Finmaskiga galler ger för stort strömningsmotstånd.

En mus kan ta sig igenom en springa som bara är 6 mm.
Kan du visa mig en video på en fullvuxen mus som tar sig igenom en öppning på 6mm?

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Kan du visa mig en video på en fullvuxen mus som tar sig igenom en öppning på 6mm?
Behöver den vara fullvuxen då? Man vill väl stoppa även små tänker jag.

• Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
Dagen efter var det helt tyst. Har svårt att se att den kunnat ta sig ut. Kan den redan ha dött? Sprejade förvisso in insektsspray men det tar väl knappast död på en mus?

Är det inte mer troligt med en fladdermus som sedan hittat ut igen?

Farstatjej90
T TypRätt skrev:
Behöver den vara fullvuxen då? Man vill väl stoppa även små tänker jag.
Jag vet inte vad som finns ovanför TS köksfläkt men om inget utom ej fullvuxna möss kan ta sig igenom så tror jag att problemet är löst.

Farstatjej90
H hhallen skrev:
Nej, jag har ingen video. Men sakkunskapen (Anticimex) säger: "...sätt metallnät med en maskvidd på högst 5 mm och trådtjockhet på minst 0,7 mm över ventiler" angående att hindra möss från att ta sig in. Läs själv här: [länk]
Nu är det fem mm?
Snart säger du att det måste vara hermetiskt tätt så inte mössen antar gasform och sipprar in.

• Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Farstatjej90
useless useless skrev:
[media]
För den som inte orkar kolla videon eller ens de sista 30 sekunderna som jag gjorde så tar musen sig igenom 17 mm men inte 16,5 mm.

Tillägg: det innebär att hålet musen tar sig igenom är ungefär 10 gånger större än ett hål på 5mm som nämndes ovan.

Nu är det fem mm? Snart säger du att det måste vara hermetiskt tätt så inte mössen antar gasform och sipprar in.
Om @hhallen har rätt eller inte vet jag inte men att ironisera över att han skulle vara inkonsekvent är ganska onödigt. Det han påstår är att en mus kan ta sig igenom 6 mm springa och därför krävs 5 mm maskor i nätet för att stoppa dem.

H hhallen skrev:
En mus kan ta sig igenom en springa som bara är 6 mm.
H hhallen skrev:
metallnät med en maskvidd på högst 5 mm

• Gilla
Ruffeboy och 6 till
  • Laddar…
Gränsen för ett runt hål är omkring 15 mm beroende på musens storlek, medan gränsen för en springa (dvs rektangel med fri längd men begränsad bredd) är cirka 6 mm.

Farstatjej90
Alfredo Alfredo skrev:
Om @hhallen har rätt eller inte vet jag inte men att ironisera över att han skulle vara inkonsekvent är ganska onödigt. Det han påstår är att en mus kan ta sig igenom 6 mm springa och därför krävs 5 mm maskor i nätet för att stoppa dem.
Du menar att huruvida det stämmer eller inte spelar ingen roll? Ok. Jag föredrar att diskutera verkligheten. Missförstod diskussionen.

Ok. Jag föredrar att diskutera verkligheten.
Aha, den verklighet där "mössen antar gasform och sipprar in" eller?

• Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Alfredo Alfredo skrev:
Aha, den verklighet där "mössen antar gasform och sipprar in" eller?
Om du har svårt att tolka detta så ligger det på dig. Om du tycker inläggen är förvirrande får du be en trygg person förklara för dig.

Om du har svårt att tolka detta så ligger det på dig. Om du tycker inläggen är förvirrande får du be en trygg person förklara för dig.
Inte det minsta förvirrande. Jag tycker bara att du är helt onödigt dum och nedlåtande och kan inte låta bli att undra varför.

• Gilla
eriksaaf
  • Laddar…
Farstatjej90
Alfredo Alfredo skrev:
Inte det minsta förvirrande. Jag tycker bara att du är helt onödigt dum och nedlåtande och kan inte låta bli att undra varför.
Jag tror att mössen inte kan ta sig igenom ett hål på 5 mm i någon väsentlig grad eller storlek på mus. Blev det tydligare för dig?

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.