Hej

I sommarstugan renoverar vi nu badrummet. På vinterhalvåret är det ingen värme på därav att det blir -grader även inomhus = man måste ha material som tål frost. Så nu har vi bestämt oss för att ha mosaik på golvet och så väv + beckers våtrumsfärg på väggarna. Nu till min fråga. Hur gör man så att skarven mellan vägg och golv blir bäst. Låter man väven gå ner under mosaiken eller gör man tvärtom så att man låter mosaiken gå typ 2rader upp på väggen. Sen en annan sak. Personalen på två olika firmer säger att man inte behöver väv under våtrumfärgen. Förutom i dusch utrymmet. +1m ut. Stämmer detta? Att man man i övrigt utrymme skulle kunna nöja sig med våtrumsgrund+ 2ggr våtrumstäck.

Vilka material tål inte frost tänkte du?

Ska du inte ha golvvärme så ta matta på golvet ist... klinker utan värme kommer du ångra dej på.
Även iskallt sommartid.

Tätskiket på golvet drar du upp på en bit på väggen sen väven utanpå de så långt ner du vill.
Sockel el inte är ju en estetisk fråga.

Varför snåla in på väven?
Snyggare med samma yta på hela badrummet.

Nästan all kakel och små klinkers tål inte frost. Mosiaken vi har hittat gör det. Anledningen till att vi inte sätter golvmatta är att det är omöjligt att göra det själv. Och dessutom är badrummet mkt vinklar och vrår och olika höjd i olika delar av badrummet. Att höja till samma höjd är inte möjligt då dörren är i vägen och takhöjden gör att man inte kan flytta upp hela dörren. Så det blir till att ha varmt på fötterna.

Anl till att jag funderar på att hoppa över väven i toalettdelen av badrummet är att jag vill ha så släta väggar som möjligt men det blir förmodligen att vi sätter väv i hela. I alla fall.

Tack för ditt svar jur vi gör med "skarven" mellan vägg och golv. Trodde nästan att det var så.
/ Marie

om du ändå gör det själv så kan ju inte merkostnaden för att sätta samma mosaik på väggarna i duschhörnan bli speciellt märkvärdig. Snyggare och fräschare med åren.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.