46 801 läst ·
121 svar
47k läst
121 svar
Mormor vill sälja sitt hus till mig, Tvist? - Se hit!
Vi har köpt hus av mormor. Alla i släkten + mormor själv ville att vi skulle köpa. Vi valde ändå att göra en värdering och köpa till marknadspris för att undvika eventuell framtida osämja. Priset var dock bara ca 1 miljon, så det var inte så svårt beslut. Kanske knepigare om man bor i/vid någon större stad.
Morfar dog 1977, så allt sådant är löst.K klimt skrev:En faktor som jag inte tror berörts här är morfaderns roll. Vi vet inte om eller när han avled och om han då ägde halva huset. Drt kan vara så att morfaderns efterlevande egentligen i princip äger halva huset. De efterlevande kan möjligen hävda detta, även om det blir svårt i praktiken, särskilt om det gått lång tid.
Vi ska väl kanske inte hantera moral utan bara juridik, men många skulle nog anse det märkligt om mormodern fritt hanterar och skänker bort även den andel som möjligen förr tillhörde morfadern.
(missade inlägg 72, där finns detta redan beskrivet)
Nu tror jag inte att det blir problem, men om jag uppfattar ärvdabalken rätt, ärvde mormor allt när morfar dog och din mor och syskon fick inte laglotten.J JD1170E skrev:
Då har de fortfarande rätt till laglotten efter morfar och mormor får använda pengarna som vanligt, men inte äventyra laglotten genom att ge bort stora summar.
Och hypotetiskt om morfar hade mycket kapital och mormor gjorde slut på kapitalet, kan hela mormors förmögenhet vara mindre än laglotten efter morfar.
Då får mor och syskon hela mormors arv utan att hon kan testamentera bort det
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 870 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 870 inlägg
Det är en annan sak när det gäller särkullbarn. Jag är inte expert på området, men jag tror inte att det funkar så här.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Men det där med att kvarlevande make/maka skall sitta i "orubbat bo" och bröstarvingar får vänta på sitt arv är ju ett ganska nytt påfund, sedan 1987.harry73 skrev:
Jag minns själv hur det var när min mor gick bort 1986.
Det utfördes en bouppteckning, och min far fick sin ½ av boets tillgångar.
Resten delades mellan oss tre barn och fadern, så vi fick 1/4 var, minus arvsskatt.
Se bara till så att ni betalar det som står som köpesumma i köpekontraktet, och att ni inte får något "under bordet". Köpet kan då ogiltigföklaras och gå tillbaka, som din kusin kanske tycker vore lämpligt.
Och eftersom gåvan som mormor har delat ut inte har någon koppling till köpet, så får hon inte tillbaka de pengarn om köpet går tillbaka.
Och eftersom gåvan som mormor har delat ut inte har någon koppling till köpet, så får hon inte tillbaka de pengarn om köpet går tillbaka.
Vad ni krånglar till det med spekulationer
. Det finns web-baserade jurister som har standardkontrakt för såna här affärer. För 20 år sedan kostade det 2000kr att upprätta ett sånt kontrakt med gåvobrev och hela faderullan. Man gav sina uppgifter till juristen och denna skrev ihop alla nödvändiga dokument. Det är en ganska vanligt förekommande affär när äldre släktingar sitter på dyra hus utan lån och vill slippa bråk om arv och liknande efter sin bortgång.
Personligen så tycker jag att vad gemene man gör med sina tillgångar är helt upp till denna, så länge det inte handlar om uppenbara tokigheter som att ge bort femmiljoners kåken till hemtjänstassistenten eller liknande. Om nån släkting knorrar så är det ju denne det är fel på, inte barnbarnet som vill ta över. Dock får man ju väga in sin egna moral i affären och ha som främsta syfte att använda huset för att bo i. Ett övertagande, lite renoveringar och snabb försäljning med rejäl vinst hade nog sabbat släktrelationerna fortare än kvickt
Personligen så tycker jag att vad gemene man gör med sina tillgångar är helt upp till denna, så länge det inte handlar om uppenbara tokigheter som att ge bort femmiljoners kåken till hemtjänstassistenten eller liknande. Om nån släkting knorrar så är det ju denne det är fel på, inte barnbarnet som vill ta över. Dock får man ju väga in sin egna moral i affären och ha som främsta syfte att använda huset för att bo i. Ett övertagande, lite renoveringar och snabb försäljning med rejäl vinst hade nog sabbat släktrelationerna fortare än kvickt
Själva gåvan/arvsfrågan verkar vara helt täckt i tidigare diskussioner.
*Men* en sak som jag oroar mig för lite är den bisatsen som nämndes med bostadsrättens försäljning till en moster.
Om den på något vis kan anses vara villkorad med gåvan eller fördelaktig på något vis i relation till gåvan riskerar ni att få gåvan klassad som ett orent köp och få den fulla skattetyngden på den...
Den biten skulle jag i dagsläget oroa mig för mer än gåvan.
*Men* en sak som jag oroar mig för lite är den bisatsen som nämndes med bostadsrättens försäljning till en moster.
Om den på något vis kan anses vara villkorad med gåvan eller fördelaktig på något vis i relation till gåvan riskerar ni att få gåvan klassad som ett orent köp och få den fulla skattetyngden på den...
Den biten skulle jag i dagsläget oroa mig för mer än gåvan.
Så länge hon säljer för under taxeringsvärdet räknas det som gåva och det blir ingen reavinstskatt.K kindvall skrev:Hur pass förmånligt ska du köpa huset? Handlar det om 25% av marknadsvärdet då 3 av fyra döttrar skulle skippa sitt arv?
Köpet kommer att betraktas som en gåva vilket gör att mormor inte betalar någon reavinstskatt. Om hon ägt huset länge och hennes ingångspris var lågt finns det då en rejäl latent skatteskuld. Något att tänka på när ni skall sätta priset.
Iövrigt bör hon vara helt fri att sälja till dig till vilket pris hon vill.
Gåvoskatten avskaffades 2005.T Turbo_Tail skrev:Dock kommer ju skattmasen att ställa till bekymmer om priset är för lågt - precis som någon har konstaterat så finns det stor risk att köparen beläggs med gåvoskatt om köpesumman är så pass låg att köpet ses till stor del som gåva. Alternativet är ju att det ses som förskott på arv och då blir beskattningen därefter.
T Turbo_Tail skrev:Mormor har väl sin fullständiga rätt att sälja till vem hon vill. Barnen och framför allt inte någon av barnbarnen har absolut inget att göra med till vem och vilket pris hon säljer. Att trådskaparen har hjälpt till betyder heller ingenting - mormor kan sälja åt precis vem som helst.
Dock kommer ju skattmasen att ställa till bekymmer om priset är för lågt - precis som någon har konstaterat så finns det stor risk att köparen beläggs med gåvoskatt om köpesumman är så pass låg att köpet ses till stor del som gåva. Alternativet är ju att det ses som förskott på arv och då blir beskattningen därefter.
Jag skulle begära minst 2, helst 3 värderingar av huset och se till att köpesumman inte avvikar alltför mycket från medeltalet. Om mormor vill så kan hon ju be att få så låga värederingar som de bara täcks..
Det finns inget som heter gåvoskatt längre, det är borttaget sedan flera år så man kan ge sitt hus/stuga eller vad du vill utan att skatt betalas.