Låter som ett recept för osämja.
För mig är det inte fastern som är girig när det luktar arv, utan du som "hjälpt" till "förtjänar" att få fastigheten.

Du kan ju istället vara lycklig över att du fått vara nära din Mormor.

Gör en värdering och betala vad fastigheten är värd.

/ATW

• Gilla
Robert63 och 7 till
  • Laddar…
I teorin: När vi värderar huset, så kommer värderingen fungera som riktlinje minus de andelar som mina mostrar avsäger sig. Då får ju den 4e sin del ändå? Well, det är nog inte så enkelt..

harry73
om vi gör ett förenklad räkneexempel, kan det se ut så här.
Mormors inköpspris 1 000 000 kr
Summa förbättringskostnader 0 kr
Husets marknadsväder 6 000 000 kr

Reavinstskatt vid försäljning till marknadsvärdet 1 100 000 kr (22% av vinsten)

Mormors kapital efter försäljning = 4 900 000
Om mormor inte har fler tillgångar och dör direkt efter försäljning, får alla döttrar minst 612 500 kr i arv (sin laglott). De resterande 2 450 000 kr kan mormor testamentera bort hur hon vill.

Eftersom du inte är bröstarvinge så länge din mor är vid livet, tror jag inte att det ska ses som förtida arv, men låt oss anta att det blir det i alla fall (för att beräkna hur det ser ut då).

Mormors inköpspris 1 000 000 kr
Summa förbättringskostnader 0 kr
Husets försäljningspris 3 000 000 kr

Reavinstskatt vid försäljning 0 kr (eftersom det räknas som gåva betalar mormor ingen reavinstskatt och när du säljer huset i framtiden använder du hennes inköpspris i skatteberäkningen) Man kan säga att du då får 1 100 000 kr i latent skatteskuld.

Mormors kapital efter försäljning = 3 000 000. Om mormor nu dör direkt efter försäljningen, finns det fortfarande så mycket pengar i dödsboet att alla barn kan få minst 625 000 kr.

Nu kan det såklart vara så att mormor inte dör direkt efter försäljningen och blir av med mycket mer pengar, men så kan man i alla fall räkna på det.

• Gilla
Olivia0001 och 1 till
  • Laddar…
J JD1170E skrev:
Tack för era svar! Detta blev helt plötsligt ännu mer komplicerat, och jag får lite kalla fötter - vill inte betala ett x antal 100k till ena systern, vilket å andra sidan gör att förutsättningarna blir lika för min kusin!

Vi vill lika lite att huset går ut på den öppna marknaden som att min kusin köper det. Vad avgör om vi som barnbarn räknas som delägare i dödsboet? Alltså dödsboet existerar ju inte ens, hon kommer förhoppningsvis leva många år till.
Jag kan se problematiken, men jag kan inte riktigt förstå varför den skulle uppstå.
Absolut enklaste sättet att undvika tjafs är ju att göra en riktig värdering och du betalar fullt marknadsmässigt pris och har sen ryggen fri. Mormorn får såklart skatta en del på vinsten men det som sedan blir kvar kan hon antingen sätta sprätt på, dela ut som förskott på arv eller lägga i madrassen tills dess att hon dör.
Att börja blanda in sådant som att vissa har hjälpt till mer eller mindre är alltid svårt/omöjligt att omsätta om nåt värde. Blir det en laglig tvist så tas troligtvis inget som helst hänsyn till sådant.

• Gilla
Peternow och 4 till
  • Laddar…
harry73
T Turbo_Tail skrev:
finns det stor risk att köparen beläggs med gåvoskatt om köpesumman är så pass låg
Det finns ingen gåvoskatt längre, så det är inte problemet. Det är bara reavinstskatten som komplicerar beräkningen

• Gilla
jonmo och 8 till
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Absolut enklaste sättet att undvika tjafs är ju att göra en riktig värdering och du betalar fullt marknadsmässigt pris och har sen ryggen fri. Mormorn får såklart skatta en del på vinsten men det som sedan blir kvar kan hon antingen sätta sprätt på, dela ut som förskott på arv eller lägga i madrassen tills dess att hon dör.
Att börja blanda in sådant som att vissa har hjälpt till mer eller mindre är alltid svårt/omöjligt att omsätta om nåt värde. Blir det en laglig tvist så tas troligtvis inget som helst hänsyn till sådant.
Jag förstår. Vi ska sätta oss ned alla inblandade och diskutera detta. Skiter det sig så köper jag huset till marknadspris och säljer min nuvarande bostadsrätt, så ingen fara på taket. Men nu har jag mera kött på benen i termer och dyl. :)

Det finns varken gåvoskatt eller arvsskatt.

• Gilla
Xaktly och 5 till
  • Laddar…
Först och främst bör du och mormor fundera över vilka konsekvenser detta får för sammanhållningen i släkten. Om detta drar i gång en konflikt, som även kan bli dyr att hantera, är det verkligen värt priset. Sen bör ni även gå till en kompetent jurist för rådgivning så att de papper som upprättas är korrekta och hållbara.
Om jag förstår rätt så har mormor fyra barn. Inget av barnbarnen har en död förälder , vilket innebär att ingen av er är arvtagare. De fyra arvingarna ska vara garanterade sin laglott, alltså halva arvet. Det innebär att det bör vara möjligt för mormor att sälja huset för halva marknadsvärdet , spara behållningen och fördela den på de fyra arvingarna. Om det inte finns ett belopp som motsvarar halva marknadsvärdet vid hennes dödsfall kan arvingarna begära ersättning av dig efter mormoderns dödsfall . Rimligheten i detta beror också på hur lång tid som förflutet mellan försäljningen och dödsfallet.

• Gilla
Olivia0001 och 2 till
  • Laddar…
Laglotten är inte en exakt summa utan det som finns kvar när personen dör. det kan vara miljoner eller 1 kr. När man lever har man givetvis rätt att göra vad man vill med sina pengar.

Det är klart, om mormor på sin dödsbädd säljer sitt hus till en av arvingarnas barn så blir det komplicerat. Men det står ingenstans om att mormor är svårt sjuk så mormor kan ju leva 20 år till? Det är ju bara 25 % av laglotten som ska gå till den moster som sätter sig emot?
Det bästa är att ta hjälp av en jurist så att ni får rätt på allt och du slipper betala stora summor till arvingarna.

• Gilla
Peternow
  • Laddar…
windestal
Om det är TS som utnyttjar mormor eller mostern som är girig tycker jag vi kan lämna utanför diskussionen. Oavsett hur mycket/lite TS hjälpt till osv så är situationen att TS och mormor är nöjda med den gåva/försäljning de kommit fram till att de vill göra och alla inblandade är vuxna människor vid sina sinnens fulla bruk. Att det inom familjen tjafsas om vem som borde få vad eller inte är väl en sak, men vi utomstående på forumet kan väl hålla våra moraliska ställningstaganden utanför i alla fall.

Till sakfrågan:

Det verkar som att detta inte skulle räknas som förskott på arv, då du inte är arvinge eftersom din mor är i livet. Mormor kan göra precis som hon vill avseende gåvor till barnbarn så länge barnbarnets förälder/mormors barn lever utan att det räknas som förskott på arv. Hade hon velat sälja huset förmånligt till ett av sina barn hade det varit krångligare, eftersom de är arvingar.

För att undvika problem och tjafs när mormor gått bort kan ni även upprätta ett gåvobrev i samband med köpet, där det tydligt framgår att gåvan inte ska betraktas som förskott på arv. Om jag var du skulle jag ta hjälp av en jurist för att formulera detta korrekt. Även om det kostar ett par tusen och egentligen inte ska behövas i den här situationen kan det vara skönt att veta att det dokumentet finns till framtiden, särskilt som ni redan nu vet att vissa i familjen inte är nöjda med affären.

Ett par svar på liknande frågor på Lawline:
https://lawline.se/answers/ar-gava-till-barnbarn-forskott-pa-arv
https://lawline.se/answers/ar-gavor-till-barnbarn-forskott-pa-arv (Det finns flera liknande, de säger mer eller mindre samma sak)

• Gilla
Rusta Hus och 5 till
  • Laddar…
S Stuff skrev:
aste sättet att undvika tjafs är ju att göra en riktig värdering och du betalar fullt marknadsmässigt pris och har sen ryggen fri. Mormorn får såkl
windestal windestal skrev:
Om det är TS som utnyttjar mormor eller mostern som är girig tycker jag vi kan lämna utanför diskussionen. Oavsett hur mycket/lite TS hjälpt till osv så är situationen att TS och mormor är nöjda med den gåva/försäljning de kommit fram till att de vill göra och alla inblandade är vuxna människor vid sina sinnens fulla bruk. Att det inom familjen tjafsas om vem som borde få vad eller inte är väl en sak, men vi utomstående på forumet kan väl hålla våra moraliska ställningstaganden utanför i alla fall.

Till sakfrågan:

Det verkar som att detta inte skulle räknas som förskott på arv, då du inte är arvinge eftersom din mor är i livet. Mormor kan göra precis som hon vill avseende gåvor till barnbarn så länge barnbarnets förälder/mormors barn lever utan att det räknas som förskott på arv. Hade hon velat sälja huset förmånligt till ett av sina barn hade det varit krångligare, eftersom de är arvingar.

För att undvika problem och tjafs när mormor gått bort kan ni även upprätta ett gåvobrev i samband med köpet, där det tydligt framgår att gåvan inte ska betraktas som förskott på arv. Om jag var du skulle jag ta hjälp av en jurist för att formulera detta korrekt. Även om det kostar ett par tusen och egentligen inte ska behövas i den här situationen kan det vara skönt att veta att det dokumentet finns till framtiden, särskilt som ni redan nu vet att vissa i familjen inte är nöjda med affären.

Ett par svar på liknande frågor på Lawline:
[länk]
[länk] (Det finns flera liknande, de säger mer eller mindre samma sak)
Bra svar! Så affären mellan mig och mormor är alltså 100% vattentät och påverkar inte framtidens dödsbo? Bortsett från ev. bråk och tråkigheter inom familjen?
Jag har lärt mig mycket bra utav era inlägg. Lever min mor så är jag ej bröstarvinge, så gåvor/affärer mellan Mig och Mormor anses ej som förskott av arv, utan är i praktiken en helt vanlig affär två personer i mellan?

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 4 till
  • Laddar…
Det är ju som vanligt när det gäller föräldrar som har hus. Barnen tror ju att tillgångarna är konstanta och att utdelning sker vid dödsfall. Alla räknar liksom gnidet med att allt "finns kvar" och att det blir ett arv av det hela men riktigt så ska det ju inte fungera i praktiken........
Min mormor och morfar hade ett jättefint hus, de hade även sommarställe och morfar hade fin bil. Allt detta såldes när de var i livet och mormor levde väl upp det på slutet och de 10 st barnen fick ärva lösöret i stort sett. Mamma fick nån tavla och nå minnessaker. Min farmor och farfar hade torp i hälsingland. Såldes även det och pengarna levdes upp.Farsan ärvde inget annat än att ta rätt på allt som återstod. Jag hade gärna köpt torpet men vart aldrig ens tillfrågad utan de gjorde väl som de ville utan nån som helst tanke på barnbarn.
Så näe man behöver nog inte tänka på att det ska skapas och förberedas nån guldkant för barnen i ts fall.

• Gilla
Rusta Hus och 1 till
  • Laddar…
Har alltid förundras över det där med att ge nice deals till ett barn, varför inte bara göra marknadspris? Visst du har hjälpt till och det finns kanske någon kosmiskt rättvisa i att du får de billigare då. Men, varför ens göra så. Det är enkelt att dela pengar varför delar man inte rakt av bara. Sen om någon annan också vill ha det då måste ju ett aktivt beslut göra så. Men kapitalist som jag är så är highest bidder kanske lämpligt :)

• Gilla
Olivia0001 och 2 till
  • Laddar…
V VetarN skrev:
Har alltid förundras över det där med att ge nice deals till ett barn, varför inte bara göra marknadspris? Visst du har hjälpt till och det finns kanske någon kosmiskt rättvisa i att du får de billigare då. Men, varför ens göra så. Det är enkelt att dela pengar varför delar man inte rakt av bara. Sen om någon annan också vill ha det då måste ju ett aktivt beslut göra så. Men kapitalist som jag är så är highest bidder kanske lämpligt :)
Förmodligen bara för att man tycker om vissa människor mer än andra. Troligen gillar man inte sina barnbarn lika mycket om man har 8 st. Ser inget konstigt i att då gynna en enskild.

• Gilla
Ammmi och 6 till
  • Laddar…
J JD1170E skrev:
Bra svar! Så affären mellan mig och mormor är alltså 100% vattentät och påverkar inte framtidens dödsbo? Bortsett från ev. bråk och tråkigheter inom familjen?
Jag har lärt mig mycket bra utav era inlägg. Lever min mor så är jag ej bröstarvinge, så gåvor/affärer mellan Mig och Mormor anses ej som förskott av arv, utan är i praktiken en helt vanlig affär två personer i mellan?
Eventuellt ja. Observera att jag bara spekulerar som lekman och det mesta av min kunskap kommer från detta forum. Jag har inga djupare juridiska kunskaper i ämnet.
I TEORIN är det en helt vanlig affär mellan två personer men i praktiken är det uppenbarligen mer komplicerat än så. Annars hade du ju inte behövt starta den här tråden.

Om du nu vill ha det här huset så är mitt råd som sagt att försöka hålla det till ett rent köp till marknadsmässigt pris så behöver ni aldrig ens betrakta det som någon som kan liknas vid ett arv. Att börja betrakta det som arv där diverse mostrar börjar att "avstå" från sina delar låter som ett komplicerat upplägg som förmodligen inte ens skulle hålla rättsligt när man kommer till den riktiga uppdelningen av det framtida dödsboet

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.