Hejsan, jag bor i ett hus med gammalt takfönster, det ska nog bytas inom 5-10 år men vill ha en mörkläggningslösning som inte kostar för mycket. Skulle vilja sätta upp någon kassettgardin eller liknande som inte sitter på fönstret utan längre bak (se bild) som är smidig och ger en så bra mörkläggning som möjligt utan glipor. Det sitter bara 1.5 meter upp så jag kan lätt dra upp och ner för hand. Har ni något tips på märke eller DIY lösning? De jag hittat monteras direkt på fönstret. Fönstret går ej att öppna, endast luftspalt finns
Medlem
· Blekinge
· 12 164 inlägg
Tyvärr kommer det att bli dyrt eller dåligt, speciellt om det ska bli ljustätt. Jag har själv forskat i detta länge. En avgörande fråga är om du vill borra i karmen.
En DIY-grej skulle vara ett kardborreband som löper runt alltihopa (på det svarta) och att skära till en motsvarande svart duk att sätta över.
En DIY-grej skulle vara ett kardborreband som löper runt alltihopa (på det svarta) och att skära till en motsvarande svart duk att sätta över.
Jo jag är inne också att du kör tyg och sätter upp. Har börjat kolla lite själv vad som finns. Inte kommit längre än tanken men detta lär ju lösa dina problem,:
https://amzn.eu/d/00wlDB0C
https://amzn.eu/d/00wlDB0C
Vad får det kosta då? Jag har kassettrullgardin som sitter som du har ritat. Det är inget takfönster dock så skruvar man in kassetten och skenor. Så det skulle även funka med ett takfönster.D deamon113 skrev:Hejsan, jag bor i ett hus med gammalt takfönster, det ska nog bytas inom 5-10 år men vill ha en mörkläggningslösning som inte kostar för mycket. Skulle vilja sätta upp någon kassettgardin eller liknande som inte sitter på fönstret utan längre bak (se bild) som är smidig och ger en så bra mörkläggning som möjligt utan glipor. Det sitter bara 1.5 meter upp så jag kan lätt dra upp och ner för hand. Har ni något tips på märke eller DIY lösning? De jag hittat monteras direkt på fönstret. Fönstret går ej att öppna, endast luftspalt finns
Blir nog svårt under 1000. Du behöver ju förmodligen måttanpassad.D deamon113 skrev:
Jag köpte min från en tysk leverantör. Såg nu att hemsidan bara är på tyska. Vet inte om det hjälper dig mycket. Dom levererar till Sverige men verkar tyvärr inte ha engelsk sida.
Men du kanske kan hitta något på Tuiss. Dom har många olika variant och du kan beställa måttanpassad.
Klicka här för att svara