EddieHansson EddieHansson skrev:
Jobbig situation! Hoppas att nya året för med sig lycka för dig :giggle:
Det kommer det inte. Då alla vänner är döda och alla pengar är slut så kommer jag ej kunna betala min hjärtmedicin eller mina räkningar. Jag får sälja huset för annars får jag er någon hjälp från kommunen.

EddieHansson EddieHansson skrev:
Elpriset var 25 öre/kWh för mig förra nyårsafton... Långt kvar till de nivåerna om vi någonsin kommer tillbaka dit.

Mitt snitt för december är fram tom 28/12 169öre/kWh. Hur ligger ni andra till?

Edit: priser exklusive moms. Nätavgift och skatt tillkommer.
Snittpriset för elen i december är 243 öre + nätavgiften på 67 öre dvs 310 öre inkl moms per kWh.

Misstänker att det kommer göra väldigt många människor upprörda när de får elräkningen i börjar av januari.

• Graf som visar elprisets ökning till 243 öre per kWh i december 2021, markerat med en cirkel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den brukar väl inte komma förrän mot slutet?

Det rörliga priset bestäms ju först när hela månaden har passerat och baseras på ett genomsnittspris från elbörsen NordPool. Priset sägs vara volymbaserat men exakt hur priset räknas ut vet jag ej. Någon annan som vet?

Fakturorna skickas normalt ut i början av månaden. Så december månads förbrukning betalas i slutet av januari.

Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Det rörliga priset bestäms ju först när hela månaden har passerat och baseras på ett genomsnittspris från elbörsen NordPool. Priset sägs vara volymbaserat men exakt hur priset räknas ut vet jag ej. Någon annan som vet?
Om man räknar på föregående månads genomsnitt så verkar det vara ett helt vanligt medelvärde av dygnsgenomsnitten, dvs viktningen är redan gjord på timpriserna.

P
Nu borde räkningen för december börja dimpa ner hos folk:sweat:

mowatom skrev:
Nu borde räkningen för december börja dimpa ner hos folk:sweat:
Jo, det ska bli spännande att se var det landar.
Nu bor jag inte i den värst drabbade delen av landet, men vid en jämförelse mellan november i år och i fjol så hade jag 28% högre förbrukning i år, men kostnaden var 94% högre.
Förbrukningen för december ligger 25% högre än i fjol, men kostnaden har jag inte fått ännu.

• Ledsen
1
  • Laddar…
P
B Bonzo2000 skrev:
Jo, det ska bli spännande att se var det landar.
Nu bor jag inte i den värst drabbade delen av landet, men vid en jämförelse mellan november i år och i fjol så hade jag 28% högre förbrukning i år, men kostnaden var 94% högre.
Förbrukningen för december ligger 25% högre än i fjol, men kostnaden har jag inte fått ännu.
Ca 4700kWh i förbrukning både Dec 20/21 här. Kostnaden lite mer än fördubblad. Mums.

• Wow
guggen
  • Laddar…
mowatom skrev:
Ca 4700kWh i förbrukning både Dec 20/21 här. Kostnaden lite mer än fördubblad. Mums.
Aj fan! Jag ligger på dryga 1700 kWh i december 2021 och tycker det är illa nog. Låg iofs på samma förbrukning 2019, så det är nog förra året som var ovanligt bra med sina 1400 kWh. Men jag räknar ändå med att kostnaden kommer vara ungefär fördubblad i år även för mig.

Vad har ni för lyxpriser med "bara" dubbla priset? Eller var det vi som hade väldigt billigt förra året (SE3)?
Dec 2020: 2067kWh -> 899kr (+elnät) (~34öre/kWh)
Dec 2021: 1822kWh -> 3871kr (+elnät) (~173öre/kWh)

V Vortex skrev:
Vad har ni för lyxpriser med "bara" dubbla priset? Eller var det vi som hade väldigt billigt förra året (SE3)?
Jag tror det var du som hade väldigt billig el förra året.
Om jag räknar rätt låg jag på 195 öre/kWh i november 2021 och samma månad 2020 låg jag på 103 öre/kWh.

V Vortex skrev:
Ja jag hade inte "bara" det dubbla.

Dec 2020: 1949kWh -> 824kr (+elnät) (~42öre/kWh)
Dec 2021: 1725kWh -> 2884kr (+elnät) (~167öre/kWh)

6150kr för November och December. YAY!

Just det, mina kWh-priser var visst exkl moms såg jag nu.
Korrekta ska vara:
Dec 2020: 2067kWh -> 899kr (exkl elnät) (~42öre/kWh)
Dec 2021: 1822kWh -> 3871kr (exkl elnät) (~216öre/kWh)

Nov 2020: 1834kWh -> 664kr (exkl elnät) (~35öre/kWh)
Nov 2021: 1774kWh -> 2074kr (exkl elnät) (~119öre/kWh)

Kör tibber så det inkluderar lite elbilsladdning för halva priset så snittet blir något lägre och sen tillkommer deras fasta kostnad för att komma fram till slutbeloppet.

Hur som helst så har jag haft trippla kWh-priset nov 21 jämfört med 20 och *5 för december...

B Bonzo2000 skrev:
Jag tror det var du som hade väldigt billig el förra året.
Om jag räknar rätt låg jag på 195 öre/kWh i november 2021 och samma månad 2020 låg jag på 103 öre/kWh.
Äsch, jag har inte en siffra rätt här. Kom inte åt gamla fakturorna tidigare och kunde inte se hur de var specade.
Men så här är det tydligen:
Nov. -20: 1116 kWh -> 461 kr (~41 öre/kWh) (Totalsumma faktura: 1822 kr)
Nov. -21: 1431 kWh -> 1800 kr (~126 öre/kWh) (Totalsumma faktura: 3530 kr)

Det är ju en massa andra avgifter och skit som ställer till det när man ska räkna. Förutom kWh-priset har jag alltså kostnader för:
- Elnätsabonnemang
- Elöverföring
- Energiskatt
- Elavtal, årsavgift

Tror fan att folk tycker det år svårt att veta vilket avtal som är bäst när de rör till det så.

• Wow
Per Eskilsson
  • Laddar…
hsd
Åsså momsen....+25%

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.