Jag har problem med vår skyhöga elräkning. Vi har Tibber och elpriserna ändras timma för timma.

I den här tråden tänkte jag dag för dag presentera alla dygnets timpriser. Detta gör jag inte bara för att bearbeta min ångest, utan också visa de som inte känner till vad timprisavtal är hur fruktansvärt dyrt det är idag och hur priset ändrar sig timma för timma.

Genomsnittpriset för el idag fredagen den 17 december 2021 är 240 öre per kWh i södra Sverige där vi bor. Nätavgiften är exkluderad.

Högsta elpriset idag var mellan klockan 8 och 9 då priset var 489 öre per kWh + 67 öre per kWh i nätavgift. Totalt 556 öre per kWh.

Linjediagram visar elpriser över dygnet med en topp på 489 öre/kWh mellan 08:00-09:00.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Genomsnittspriset imorgon lördagen den 18 december 2021 är 131 öre per kWh (+ 67 öre per kWh i nätavgift) i södra Sverige.

Graf som visar elpriser med högsta punkt 489 öre/kWh, angivet pris för 00:00 - 01:00 är 229 öre/kWh.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ledsen
  • Gilla
KnockOnWood och 2 till
  • Laddar…
Handen på hjärtat. Är det inte bättre att binda elpriset om man låter det styra ens liv såhär?
 
  • Gilla
Karrie och 17 till
  • Laddar…
Det tycker jag också.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Ledsen
kulle och 10 till
  • Laddar…
Har man rörligt elpris behöver man inte tänka på vid vilken tid på dygnet man kokar kaffe, kör diskmaskin, lagar mat. Man betalar då månadens genomsnittspris beräknat på alla månadens timmedel-spottpriser(ca 720 timmedelspottpriser). Det månadsmedel-spottpriset beräknas efter månaden har löpt ut.
Det betyder att man betalar samma elpris per kWh oberoende om man förbrukar vid kl. 08:00 eller kl. 03:00, eller den 2:a i månaden eller den sista dagen i månaden.

Att ha timmedelspottpris verkar inte så trevligt. Ska man behöva stiga upp mitt i natten och laga mat för att strömmen då är billigare, och äta kall mat (konserver) vid lunchen eftersom strömmen då är alltför dyr.
 
  • Gilla
Risarvaren
  • Laddar…
EddieHansson
A Arnodt skrev:
Att ha timmedelspottpris verar inte så trevligt. Ska man behöva stiga upp mitt i natten och laga mat för att strömmen då är billigare, och äta kall mat (konserver) vid lunchen eftersom strömmen då är alltför dyr.
Det är såklart olika. För min del är det dels intressant med tekniken och att kunna styra hemmets förbrukning och dels att prisoptimera. Tvätt och disk och vvb och värme kan ju ställas med timer eller styras med appar eller smarta system. Någon nämnvärd skillnad i komfort har det inte varit för vår del. Undantaget är nu med priser som ligger 1000% över vad vi är vana vid senaste åren.
 
  • Gilla
multix och 1 till
  • Laddar…
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Jag har problem med vår skyhöga elräkning. Vi har Tibber och elpriserna ändras timma för timma.

I den här tråden tänkte jag dag för dag presentera alla dygnets timpriser. Detta gör jag inte bara för att bearbeta min ångest, utan också visa de som inte känner till vad timprisavtal är hur fruktansvärt dyrt det är idag och hur priset ändrar sig timma för timma.

Genomsnittpriset för el idag fredagen den 17 december 2021 är 240 öre per kWh i södra Sverige där vi bor. Nätavgiften är exkluderad.

Högsta elpriset idag var mellan klockan 8 och 9 då priset var 489 öre per kWh + 67 öre per kWh i nätavgift. Totalt 556 öre per kWh.

[bild]

Genomsnittspriset imorgon lördagen den 18 december 2021 är 131 öre per kWh (+ 67 öre per kWh i nätavgift) i södra Sverige.

[bild]
Fast alla med rörligt avtal betalar lika mycket som du gör där eftersom det rörliga månadspriset är ett volvymvägt pris. Det verkar vara en väldigt vanlig missuppfattning här inne att det skulle bli dyrare att betala per timme jämfört med vanligt rörligt pris. Såvida du inte förbrukar mer just de dyra timmarna jämfört med genomsnittet så kommer du betala precis lika mycket.

Den stora fördelen du har med timdebitering är att du aktivt kan välja att typ flytta matlagningen en timme, eller vänta lite med bastubadet, eller tvätten. Så länge du förbrukar el "precis som alla andra" så förlorar du inget alls på att ha timdebitering.

Här finns lite mer information om hur det rörliga priset räknas ut:
https://www.energimarknadsbyran.se/...-elpris/avtal-om-rorligt-pris-manadsborspris/

"Det rörliga inköpspriset av el är då oftast ett viktat medelvärde av företagets inköpta energivolym för kundernas användningsprofil per timme, multiplicerat med Nord Pools timvisa spotpris för det elområde där din anläggning finns."
 
  • Gilla
  • Wow
multix och 10 till
  • Laddar…
Men när en elabonnent har rörligt elprisavtal för att volymväga det rörliga elpriset behövs väl att elabonnenten har en elmätare som kan registrera timmedelvärde för elförbrukningen, och det har väl inte alla elabonnenter. Hur gör elhandelsbolaget då vid sin volymvägning för en elabonnent md äldre elmätare, gissar de då?
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
EddieHansson
A Arnodt skrev:
Men för att volymväga det rörliga elpriset behövs väl att elabonnenten har en elmätare som kan registrera timmedelvärde för elförbrukningen, och det har väl inte alla elabonnenter. Hur gör elhandelsbolaget då vid sin volymvägning för en elabonnent md äldre elmätare, gissar de då?
Nätägare byter den gratis. Det är lag på det.
 
  • Gilla
multix
  • Laddar…
För rörligt elprisavtal krävs ingen elmätare som kan registrera timmedelvärde för abonnentens elförbrukning. Rörligt elprisavtal har ju funnits i säkert 40 år, och då på den tiden fanns inga moderna elmätare.

Jag undrar om elhandelsbolaget ens får använda elabonnenetens timmedelvärde för volymvägning om abonnenten har rörligt elprisavtal, då skickar väl elnätsbolaget inga timmedelvärde till elhandelsbolaget utan endast mätarställning den vid 1:a varje månad.
 
Redigerat:
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Dessutom finns det tillfällen där jag inte litar på Tibber eller elnätägarens uppgifter.

Häromdagen så hade vi väldigt låg konsumtion under en specifik timma.

När jag har tagit upp det med Tibber och nätägaren så har de förklarat det som att uppkopplingen laggat och att det därför kanske inte alltid stämmer till 100%.

Trist om jag får betala för mycket på grund av sådana saker.
 
  • Graf som visar elförbrukning i kWh och elpris över tid med en plötslig minskning i konsumtion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
EddieHansson
Håller med om att blanda prognos med faktiska mätvärden är fel. Så om du kollar om några dagar igen så ska rätt siffror vara uppdaterade.

Men @Per Eskilsson, ni verkar ju göra av med mer el på dagen vid högpris. Dags att investera i styrning av huset :)
 
  • Graf över total elförbrukning med tidpunkter för högpris markerade, 18,7 kWh förbrukat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ok, Jag ska kolla igen om några dagar.

Men jag trodde vitsen med att visa upp förbrukningssiffror var just att visa hur mycket man gjort av med. Hur ska man annars kunna lära sig något om siffrorna ändras med tiden?

Om jag hade varit Tibber så skulle jag ej redovisa dessa siffror förrän de är bekräftade. Eller åtminstone skriva ut att det är prognoser (om det nu är det). Idag verkar Tibber visa upp vilket skit som helst.

Upplevde samma sak när vi startade upp. Men då tror jag felen var ännu större.
 
EddieHansson
Håller med.

Skaffa en impulsräknare som läser av dioden på elmätaren så kan du se momentan/just nu elförbrukning. Då blir det lätt att se och testa vad som drar mycket el.
 
  • Digital display visar aktuell elförbrukning på 172W med en energimätare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Display som visar elförbrukning i kilowattimmar med histogram över tid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Viktor.J och 1 till
  • Laddar…
EddieHansson EddieHansson skrev:
Men @Per Eskilsson, ni verkar ju göra av med mer el på dagen vid högpris. Dags att investera i styrning av huset :)
Gammalt hus (1926), många fönster och dörrar (27 fönster, 13 ytterdörrar), tillbyggt för 10 år sedan, närmare 280 kvm uppvärmd yta. Minst sagt komplex uppvärmning.

15-årig luft/vattenvärmepump, ostyrd varmvattencirkulation och stor varmvattenberedare som inte direkt är enkel att handskas med. Pool helgjuten i betong 1970.

Vi jobbar hemifrån, har två elbilar varav bara den ena brukar vara laddningsbar på natten.
Hel del folk som kommer och går, bl a vid leverans av paket (och då står dörrarna ofta öppna för vid gavel).

Prylar som testas, vissa som drar mycket ström som högtryckstvättar. Till detta eldriven golvvärme på 4 ställen.

Det jag vill säga är att det är svårt att styra över förbrukningen i ett äldre hus som saknar smarta funktioner.
 
Ja det blir ju lite av en omöjlig ekvation. Men då faller väl lite vitsen med Tibber också?
 
  • Gilla
Nillea och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.