35 773 läst ·
174 svar
36k läst
174 svar
Morgondagens timpriser på el
Administrator
· Skåne
· 6 807 inlägg
Men är det inte då man måste tänka på det. Fast elpris kanske är lite dyrare men mycket mer försägbart.A Arnodt skrev:Har man rörligt elpris behöver man inte tänka på vid vilken tid på dygnet man kokar kaffe, kör diskmaskin, lagar mat. Man betalar då månadens genomsnittspris beräknat på alla månadens timmedel-spottpriser(ca 720 timmedelspottpriser). Det månadsmedel-spottpriset beräknas efter månaden har löpt ut.
Det betyder att man betalar samma elpris per kWh oberoende om man förbrukar vid kl. 08:00 eller kl. 03:00, eller den 2:a i månaden eller den sista dagen i månaden.
Att ha timmedelspottpris verkar inte så trevligt. Ska man behöva stiga upp mitt i natten och laga mat för att strömmen då är billigare, och äta kall mat (konserver) vid lunchen eftersom strömmen då är alltför dyr.
Administrator
· Skåne
· 6 807 inlägg
Nej, det finns följande typer av elavtal;E Edlunn skrev:
1) Fastpris på olika perioder t ex 1 eller 2 år
2) Rörligt som fastställs och ändras i slutet av varje kalendermånad
3) Mixed, en kombination av fast och rörligt
4) Timpris (som jag har nu) som ändras varje timma och där morgondagens timpriser fastställs varje dag kl 13
5) Tillsvidare (även kallat anvisningspris), något man normalt får om man hoppar på ett erbjudande och inte gör något val när erbjudandet gått ut eller om man inte gör något val överhuvudtaget, detta vill man inte ha eftersom det är dyrare
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Administrator
· Skåne
· 6 807 inlägg
På nyårsafton ligger snittpriset på 58 öre. Nyårsafton kanske alltid brukar vara lågt. I vilket fall som helst är detta det lägsta snittpriset under hela denna månad.
Det ska bli intressant att se vad snittet blir för hela december. Och vad ”volymsnittpriset” landar på för december eftersom det kommer påverka mångas elräkningar i januari.
Det ska bli intressant att se vad snittet blir för hela december. Och vad ”volymsnittpriset” landar på för december eftersom det kommer påverka mångas elräkningar i januari.
Elpriset var 25 öre/kWh för mig förra nyårsafton... Långt kvar till de nivåerna om vi någonsin kommer tillbaka dit.
Mitt snitt för december är fram tom 28/12 169öre/kWh. Hur ligger ni andra till?
Edit: priser exklusive moms. Nätavgift och skatt tillkommer.
Mitt snitt för december är fram tom 28/12 169öre/kWh. Hur ligger ni andra till?
Edit: priser exklusive moms. Nätavgift och skatt tillkommer.
Redigerat:
Elpris på 160 öre samt överföring och abonnemang på ca 1 kr. Så 2,60 kr
Förbrukar 1800 kwh för december. Inkomst är 4000 kr från A-kassa per månad.
Förbrukar 1800 kwh för december. Inkomst är 4000 kr från A-kassa per månad.