M MagHam skrev:
Fast här dyker den vetenskapliga frågan om korrelation vs. kausalitet in.
Det kan vara så att man dröjer så länge med flytten att personen är i slutfasen av sitt liv, och hade dött i vilket fall.
Svårt att bevisa att flytten i sig var orsaken, även om det kanske kan se ut så.
Förstår inte alla konstiga ord men du kan ju har rätt men det är en gammal regel att inte flytta gamla och att utdöma erfarenhet är int bra.
Gamla vill el kan int flytta för det mesta så den lilla livsgnista som ev fanns försvinner direkt.
Men men det är ju hemtjänst och sjukvårdens erfarenhet.

K kortis skrev:
Förstår inte alla konstiga ord men du kan ju har rätt men det är en gammal regel att inte flytta gamla och att utdöma erfarenhet är int bra.
Gamla vill el kan int flytta för det mesta så den lilla livsgnista som ev fanns försvinner direkt.
När glassförsäljningen ökar så ökar även antalet drunkningsolyckor (korrelation). Däremot är det inte glassen som gör att folk drunknar, utan att folk badar mer när det är varmt väder och exponerar sig för drunkningsrisk (kausalitet).

Det är högre risk att dö om man är på sjukhus än om man är utanför sjukhus (korrelation). Bör vi därför stänga alla sjukhus? Nej, eftersom den ökade risken på sjukhus beror på att man är där för att man är sjuk, och det är det som ger den ökade risken (kausalitet).

Redigerat:
  • Gilla
kashieda och 13 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Fast här dyker den vetenskapliga frågan om korrelation vs. kausalitet in.
Det kan vara så att man dröjer så länge med flytten att personen är i slutfasen av sitt liv, och hade dött i vilket fall.
Svårt att bevisa att flytten i sig var orsaken, även om det kanske kan se ut så.
Det är sant att gamla förvirrade människor ofta blir ännu mer förvirrade av en flytt, vilket väl inte är så konstigt. Men ofta blir de bättre igen efter ett tag.
Men många mår väldigt bra av, och vill själva, flytta nånstans där det finns personal och andra människor att umgås med, mot att sitta ensam hemma hela dagarna. Man kan inte dra alla över en kam.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
När glassförsäljningen ökar så ökar även antalet drunkningsolyckor (korrelation). Däremot är det inte glassen som gör att folk drunknar, utan att folk badar mer när det är varmt väder och exponerar sig för drunkningsrisk (kausalitet).

Det är högre risk att dö om man är på sjukhus än om man är utanför sjukhus (korrelation). Bör vi därför stänga alla sjukhus? Nej, eftersom den ökade risken på sjukhus beror på att man är där för att man är sjuk, och det är det som ger den ökade risken (kausalitet).
Om du försöker formulera liknande för det som togs upp i tråden kanske det blir lite mer sammansatt än detta typ 1A duktig vovve exempel.

• Gilla
possum77
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
Det är sant att gamla förvirrade människor ofta blir ännu mer förvirrade av en flytt, vilket väl inte är så konstigt. Men ofta blir de bättre igen efter ett tag.
Men många mår väldigt bra av, och vill själva, flytta nånstans där det finns personal och andra människor att umgås med, mot att sitta ensam hemma hela dagarna. Man kan inte dra alla över en kam.
Fast det är stor skillnad på äldre och gamla

• Gilla
jsiei97
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Om du försöker formulera liknande för det som togs upp i tråden kanske det blir lite mer sammansatt än detta typ 1A duktig vovve exempel.
Var på språng och hann inte utveckla.

Dessutom var det riktat till en annan forumkamrat som undrade över grundbegreppen. Du behöver inte lägga dig i om du tycker det är löjligt. Eller så skriver du något som hjälper till.

Verkliga enskilda fall är också komplexa. Men här ett förslag, fyll gärna på:

Människor tillbringar längre tid i privatbostad än på äldreboende. Det förstnämnda mäts i årtionden och det sistnämnda i månader. Därför kan det se ut som att äldreboendeformen ger sämre hälsa eftersom flytt till äldreboende korrelerar med kort återstående livslängd.

Men försämrad hälsa är i själva verket en orsak till att man flyttar till äldreboende, och kort återstående livslängd är en logisk utveckling. Då är det den negativa hälsoutvecklingen som leder till den korta boendetiden och det är där kausaliteten finns. Äldreboendeformen är då bara en confounder precis som glassen.

Typ så.

Nu är ju glassen bara ett sätt att förenkla och förklara. Individers hälsa, närståendes och samhällets insatser i hemmet samt organisation och utförande av boenden innehåller alltför många variabler för att kunna fastslå korrelation och kausalitet exakt. En del har det bättre hemma och sämre på boende och vice versa. Man kan ha fantastisk hemsjukvård och umgänge med närstående etc medan tiden på boende kan vara svår. Eller tvärtom, eller ett otal varianter längs skalan.

Nu är ju livet inte statistik utan komplext så i TS' fall behöver man förstås se på hela situationen och väga ihop plus och minus så att det landar så okej som möjligt utifrån vad man har möjlighet att planera och styra, och våga pröva och ompröva.

• Gilla
kashieda och 6 till
  • Laddar…
K kortis skrev:
Fast det är stor skillnad på äldre och gamla
Ja...?

Snailman
K kortis skrev:
Å andra sidan så har ju sjukvård och hemtjänst ett egenintresse i att folk bor kvar hemma = mindre utgifter för samhället (cyniker som jag är). Så jag skulle inte lita på vad de påstår om detta.

Jag har personlig erfarenhet av att det kan bli ganska besvärligt tex med medicin, vänder på dygnet och tror det är morgon flera gånger per dygn så medicinen blir det flerdubbel dos av. Försöka hitta 24 timmars klocka och medicinfack med tidsfunktion osv, glömmer spisplattor etc. Kan eskalera ganska fort.

Var också väldigt frusen av sig.

Redigerat:
  • Gilla
Kirre2
  • Laddar…
Snailman Snailman skrev:
Å andra sidan så har ju sjukvård och hemtjänst ett egenintresse i att folk bor kvar hemma = mindre utgifter för samhället (cyniker som jag är)
Jag tror att det handlar mycket om det. Man får det att låta så fint, men jag vet många gamla som gärna flyttat till nån form av boende med gemenskap och roliga aktiviteter om bara möjligheten funnits.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Snailman Snailman skrev:
Å andra sidan så har ju sjukvård och hemtjänst ett egenintresse i att folk bor kvar hemma = mindre utgifter för samhället (cyniker som jag är)
Det är stat och kommun som sparar på att folk blir hemma, inte de olika utförarna, men ja i övrigt har du rätt

• Gilla
Jamtstårsa
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
GK100 : Du brukar lägga kloka, respekterade, trevliga inlägg men nu blev det onödigt kantigt.
Sir Duke förklarade, på ett utmärkt pedagogiskt sätt, några grundläggande vetenskapliga begrepp för en annan forumdelatagare.
Det finns nämligen en hel del människor som tror att ytterligare försämrad hälsa och snar död hos äldre i huvudsak kan förklaras p g a själva flytten till serviceboende. Vi är några som starkt betvivlar att det råder ett signifikant orsakssamband här.

Redigerat:
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Snailman Snailman skrev:
Å andra sidan så har ju sjukvård och hemtjänst ett egenintresse i att folk bor kvar hemma = mindre utgifter för samhället (cyniker som jag är). Så jag skulle inte lita på vad de påstår om detta.

Jag har personlig erfarenhet av att det kan bli ganska besvärligt tex med medicin, vänder på dygnet och tror det är morgon flera gånger per dygn så medicinen blir det flerdubbel dos av. Försöka hitta 24 timmars klocka och medicinfack med tidsfunktion osv, glömmer spisplattor etc. Kan eskalera ganska fort.

Var också väldigt frusen av sig.
Jag har samma erfarenheter som du samtidigt som min hustru arbetade länge inom hemtjänsten.
Man kan ju fråga sig själv om man vill bo på ett boende el inte.
Jag har en son som regelbundet besöker ALLA boenden i Östergötland och många är rent ut sagt förskräckliga, så illa att han i bland gråter när han talar om det.
Så boende för gamla kanske inte alltid är ngt att stå efter

K Kirre2 skrev:
Jag tror att det handlar mycket om det. Man får det att låta så fint, men jag vet många gamla som gärna flyttat till nån form av boende med gemenskap och roliga aktiviteter om bara möjligheten funnits.
Roliga aktiviteter? Du lever i det blå
Rent generellt är boende för äldre förskräckliga

• Gilla
possum77
  • Laddar…
K kortis skrev:
Roliga aktiviteter? Du lever i det blå
Rent generellt är boende för äldre förskräckliga
Vet inte det. Mamma bodde på ett kommunalt boende som var väldigt trevligt. Bra personal dygnet runt och de spelade bingo, hade sångstunder och gymnastik. God mat och fika mellan måltiderna. Mamma dog för ett år sedan, så det var inte på stenåldern.
Men naturligtvis är det inte bra överallt.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Snailman
K kortis skrev:
Jag har samma erfarenheter som du samtidigt som min hustru arbetade länge inom hemtjänsten.
Man kan ju fråga sig själv om man vill bo på ett boende el inte.
Jag har en son som regelbundet besöker ALLA boenden i Östergötland och många är rent ut sagt förskräckliga, så illa att han i bland gråter när han talar om det.
Så boende för gamla kanske inte alltid är ngt att stå efter
Ja, vi var och besökte flera olika boenden när det var aktuellt första gången och det är klart att när man knappt vill ta in några på boendena så är de som kommit in väldigt dåliga på en rad olika sätt. Sen är ju personalen oerhört olika också.

• Gilla
kortis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.