K
Ulltand Ulltand skrev:
Vad jag hört från flera håll så blir det blir ett pristak på el. Så även om cash flow måste beaktas blir det inte oändligt dyrt.
Hörde du inget om vad förslaget om taket ev. landar på?

K K. L skrev:
Hörde du inget om vad förslaget om taket ev. landar på?
Vad kan man gissa på? 2 kr?

N Natrep skrev:
Hej.

Hur ska man förklara det här!?
Min morfar är mellan 88-92 år, tyvärr är han dement och varken ser eller hör särskilt bra. Tror t.ex att elen kommer från grannen eller någon annanstans ifrån, bara att morfar inte betalar elen.

Men hursomhelst så har han ~30°C inomhus året om och uppvärmningen är med en gammal panna med elpatron som går för fullt.

Enligt vattenfall förbrukar han 35 000kWH/år, vi har försökt prata med han, vi har justerat pannan när han har varit ute och åkt med någon annan familjemedlem men han går ner och justerar tillbaka efter vi åkt.

Nuvarande elavtal kWH pris är 60,20 öre och det nya han kommer få är 3,40kr. Så han kommer få problem med att betala framöver(det är vi i familjen som betalar räkningarna hans). Redan innan så var vissa räkningar >15 000:- på 2 månader och förbrukningen under dessa två månader var på 10 600 kWH.

Vad fasen kan man göra? Låsa pannrummet så han inte kommer in? Men det känns inte riktigt som en lösning. Få in han på boende är lönlöst, vi har försökt.
Hej

Vilken besvärlig situation.

Många i tråden tipsar om att lägga in honom på demensboende.

Där kan jag inflika att så länge men inte prövat maximalt med insatser i hemmet av hemtjänst och eventuell hemsjukvård, så får man inte plats på särskilt boende. Detta för att det är brist på boendeplatser, det är dyrt, samt det är mer värdigt att bo kvar hemma i de flesta fall.

Jag undrar också varför ni betalar hans räkningar. Om han inte kan eller vill betala själv är ni ju baske mig moraliskt skyldiga att begränsa hans kostnader.

• Gilla
Radhussemlan och 1 till
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
För att han inte förstår vad han gör. Han kommer att gå i personlig konkurs om några månader även om han lyckas belåna huset och då blir han tvingad att flytta mot sin vilja.
På nåt sätt måste man göra en bedömning om vad som är bäst att prioritera. Vill han helst bo kvar eller helst ha jättevarmt inne några månader till? På hemmet lär det inte vara 30° inne ändå.
Det är verkligen ett dilemma, men man får försöka lösa det på bästa sätt.
Har han låneutrymme i fastigheten är det väl inget större problem, det är osannolikt att en man i nittioårsåldern lever så länge att han hinner förbruka kapitalet och seniorlån återbetalar man inte så länge man lever

Anna_H Anna_H skrev:
För att det är bra om man inte blir hemlös när man är 90 och dement.
Varför skulle morfadern bli hemlös om han äger en fastighet?

S Sorbus skrev:
Jag har inte hittat modell med timer inbyggda, så jag har funderat på att koppla till närvarosensor (men jag inte vet hur lång tid det tar för dem att värma upp
Infravärmare är i praktiken en lampa så den värmer fort, det tar bara sekunder.
Nackdelen är att de drar mycket el så man vill absolut inte ha de igång för länge,
fast med rörelsesensor så kan den vara igång precis när det är rörelse (och stänga direkt när det är stilla).

Men ska du testa så köp en billig och se vad som händer, googla på "infravärme stående" så hittar du flera som bara kostar några hundra. t.ex. något som denna

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=6012264

När det kommer till rörelsevakt så finns det som har samma utformning som en timer man sätter direkt i vägguttaget t.ex. denna https://www.kjell.com/se/produkter/...orelsesensor-med-inbyggt-skymningsrela-p50432

Så att köpa för att utvärdera om det fungerar är inte så dyrt,
sedan om konceptet fungerar då kan man köpa och montera på utvalda platser.
(men jag hade testat i liten skala först så att det verkligen fungerar för din morfar)

F fribygg skrev:
Om du läst tråden istället för att skicka 'arg kommentar' på mitt inlägg skulle du sett att jag och flera med mig föreslår seniorlån så att morfadern kan fortsätta ha den temperatur han önskar även om pensionen är skral. I Sverige behöver vi inte frysa ihjäl, morfadern har väl en fastighet och en sådan betingar oftast flera hundra tusen för att inte säga miljoner i värde och morfadern har ju redan uppnått en aktningsvärd ålder och bör tillåtas att leva upp sina tillgångar om han så önskar.
Då blir ju följdfrågan: hur troligt är det att han skulle önska att bränna alla tillgångar på elräkningen om han förstod situationen och inte vore senil?

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Många i tråden tipsar om att lägga in honom på demensboende.
Undvik, det är många gamla som tappar livsgnistan på dessa hem och dör ganska fort.
Så går det att hitta andra lösningar är dessa ofta att föredra, t.ex. mer hjälp i hemmet.

Hatten av till dig som försöker att hjälpa honom.

• Gilla
kortis
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
...samt det är mer värdigt att bo kvar hemma i de flesta fall...
Nja, jag har sett det där på nära håll med min mor som satt ensam i sitt hus (det jag tagit över efter hennes bortgång). Här satt hon ensam och bitter och tittade ut genom fönstret. Sista två åren var hon på serviceboende. Efter en kort tid av anpassning trivdes hon jättebra och kände sig säker och trygg med att det fanns sällskap och personal.
Men frågade man henne innan flytten så fick man ett stort NEJ till svar.
Så det där med att det är "värdigt att bo kvar hemma" är inte alltid sant, utan bygger lika mycket på pseudovetenskap och ekonomiska suboptimeringar från kommuner där antalet platser hålls på ett minimum.

• Gilla
kashieda och 7 till
  • Laddar…
B Bigfoot skrev:
Då blir ju följdfrågan: hur troligt är det att han skulle önska att bränna alla tillgångar på elräkningen om han förstod situationen och inte vore senil?
Hur troligt? Tja de var få om ens någon som förutsåg den nuvarande situationen för fem år sedan och nu får de som kan anpassa sig på de sätt man kan.

M MagHam skrev:
Nja, jag har sett det där på nära håll med min mor som satt ensam i sitt hus (det jag tagit över efter hennes bortgång). Här satt hon ensam och bitter och tittade ut genom fönstret. Sista två åren var hon på serviceboende. Efter en kort tid av anpassning trivdes hon jättebra och kände sig säker och trygg med att det fanns sällskap och personal.
Så det där med att det är "värdigt att bo kvar hemma" är inte alltid sant, utan bygger lika mycket på pseudovetenskap och ekonomiska suboptimeringar från kommuner där antalet platser hålls på ett minimum.
Det var samma sak med min mamma. Hon låg och grät hela dagarna, vände på dygnet, åt inte ordentligt när hon bodde ensam i lägenhet. Efter att hon fick flytta till äldreboende med personal dygnet runt blev hon mycket bättre och började fungera igen. Och hon fick plats där trots att hon säkert överlevt hemma om hon hade fått mer hjälp av hemtjänst.

• Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Har han låneutrymme i fastigheten är det väl inget större problem, det är osannolikt att en man i nittioårsåldern lever så länge att han hinner förbruka kapitalet och seniorlån återbetalar man inte så länge man lever
Om han är dement kan han väl inte låna

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Min fru som arbetat inom hemtjänsten säger att det är vanskligt att överhuvudtaget flytta väldigt gamla ofta dör de. Men i bland går det naturligtvis bra

• Gilla
jsiei97
  • Laddar…
K kortis skrev:
Om han är dement kan han väl inte låna
Kan han skriva sitt namn kan han väl låna?

Düsseldorff
F fribygg skrev:
Kan han skriva sitt namn kan han väl låna?
Nej.

Den här tråden är så jävla konstig.

• Gilla
MichelleW och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.