Skall installera ett runt fönster (dia 80cm) och har ingen aning om vilken höjd fönstret skall monteras på.
Mina andra, rektangulära fönster sitter på 210cm (mätt från golvet till karmens topp). Tror att det kan bli för högt att sätta det runda fönstret på samma höjd.
Hittar dessvärre ingen monteringsinfo som förmedlar monteringshöjden för det runda fönstret.
Tacksam för svar!
PS: Skickar med en bild. Fönstret skall sitta vänster om dörren.

• untitled1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Föreslår att det runda fönstrets mitt linjeras med med mitten på övriga fönster.

Provade att sätta fönstret efter förslaget.
Känns som att det hamnar lite för lågt.

Åkte runt och letade hus med runda fönster. Gav tyvärr inget resultat...

Det måste ju finnas någon som har satt in ett runt fönster som känner till vilka höjder det är som gäller...

• untitled2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle ha satt fönstret i samma höjd i överkant som dörren. Jag har sett fönster som suttit för lågt och det ser fult ut och känns konstigt att titta ut igenom. Man kan inte titta ut rakt fram utan man kan bara se nedåt eller så måste man böja sig ner.

Har nu räknat lite på olika höjder och det känns som att 2m (golv-till-överkant) är perfekt.
Övriga fönster sitter på 2,1m (i linje med dörrar) men det runda fönstret skulle hamna för högt om det sattes så.

Min slutsats är att det inte finns några riktlinjer för runda fönster. Man får helt enkelt prova sig fram.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.