hej!

Har köpt mig ett trådlöst larm wisdom 868 och behöver lite grundläggande hjälp med placering av detektorer. Om man sätter dem i hörnen eller riktar rakt mot osv, vilken höjd mm. Tänkte att det kanske finns vissa normer som vid vanliga vägguttag eller liknande.

tacksam för hjälp

MvH
Bambi

Detektorn ska sitta så den "ser" så stor del av rummet som möjligt utan att "se" ut genom fönster o dyl. Tänk även på tillkommande möbler på väggarna.

Uppe vid taket blir väl bra, vid yttervägg så den inte ser genom fönstret.

Prototypen

Vinkel som detektor "se" kan variear men brukar vara ca 120 grader. En lämplig placering är därför i hörn för att täcks störst del av rummet. Då det är ett trådlöst larm kan du ju testa med lite olika placeringar och sedan köra larmet i testläge för att se hur de olika detektorerna ger utslag. När du testar så tänk då också på att vissa dekkare stänger av sin sändning till basstationen om de får detektion repeterat inom en viss tid, detta för att inte helt ladda ur sig i de rum man använder mest tex vardagsrum och kök etc.

Undvik också ställen där IR-detektorn utsätts för direkt solljus.

Lägger till att detektorerna även skall hållas ifrån värme och inte utsättas för t.ex. matos eller rök i större mängd då det kraftigt försämrar möjligheten att detektera rörelser, samt förkortar livslängden. Håll dem borta från både den vanliga spisen och den öppna spisen eller kaminen. De skall heller inte sitta så att kondens kan skapas på dem, t.ex. i badrum, bastu, tvättstuga med torktumlare etc.

Tänk också på att känsligheten i en detektor undan för undan avtar, och efter 5-8 år är en detektor närmast värdelös. Sätt dem därför så att troliga inbrytningsställen och passerpunkter för en inkräktare täcks från nära håll. Att sätta dem så de skall känna av hela husets längd i olika siktlinjer med de troligaste inbrytningsställena längst bort är fel. Sätt dem så de täcker området innanför altandörren, grovingången, källarfönstret etc. först. Du vill ju att larmet skall gå innan de tagit mormors matsilver, inte när de är på väg ut med tjuvgodset i kappsäcken.

Hejsan

Har jag monterat ett trådbundet larm allt funkar med dekarna men den indikerar fel på
data kommunikation i manöver panelen
Någon som har någon ide vad som ska göras.

Bambi skrev:
hej!

Har köpt mig ett trådlöst larm wisdom 868 och behöver lite grundläggande hjälp med placering av detektorer. Om man sätter dem i hörnen eller riktar rakt mot osv, vilken höjd mm. Tänkte att det kanske finns vissa normer som vid vanliga vägguttag eller liknande.

tacksam för hjälp

MvH
Bambi
Är det med separat knappsats eller har du den med knappsats och huvudenhet i samma kapsling.?

elis@sevalla skrev:
Hejsan

Har jag monterat ett trådbundet larm allt funkar med dekarna men den indikerar fel på
data kommunikation i manöver panelen
Någon som har någon ide vad som ska göras.
En del manöverpaneler kräver att man löder ihop trådarna, bl a så var det så med Securitas TAC90.

/Kent

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.