Hej,

Jag funderar på om man kan ställa in en spiskasett i den öppna spisen och låta bli att ansluta på normalt sätt.
Bara helt enkelt köpa en skorstensstump på ca en meter och låta den stå i den befintliga murade skorstenen.
Vad är risken med att göra så?
Jag förstår att det inte blir lika effektivt som en korrekt anslutning men det lär bli mera värme än att bara elda rakt upp som i dag..
Det borde väl inte ryka in mer än vad det gjort tidigare (väldigt lite).

CeeJay

R
Ska du elda ved i den eller sån där soppa som dom har i innomhuskamin .lite tvetydigt det du säger
En kasett ska anslutas på rätt sätt och det är en förändring som sotaren kolla på så det är tätt , inget trevligt med
rökgaser i huset , framför allt farligt , kan bli en ny sorts gaskammare

Kolla på Wärmo spiskassetter, de behöver inte röranslutas.

CeeJay CeeJay skrev:
Hej,

Jag funderar på om man kan ställa in en spiskasett i den öppna spisen och låta bli att ansluta på normalt sätt.
Bara helt enkelt köpa en skorstensstump på ca en meter och låta den stå i den befintliga murade skorstenen.
Vad är risken med att göra så?
Jag förstår att det inte blir lika effektivt som en korrekt anslutning men det lär bli mera värme än att bara elda rakt upp som i dag..
Det borde väl inte ryka in mer än vad det gjort tidigare (väldigt lite).

CeeJay
Jag har satt in en kassett i en öppen spis, och det var ju minimalt med arbete. Man köper ju en färdig tätning mellan röret och skorstenen. Viss, man fick knacka bort lite eftersom min modell hade ett smalt rektangulärt spjäll precis ovanför kassetten, men det var ju inget en slägghammare och en mejsel inte löste ...

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag har satt in en kassett i en öppen spis, och det var ju minimalt med arbete. Man köper ju en färdig tätning mellan röret och skorstenen. Viss, man fick knacka bort lite eftersom min modell hade ett smalt rektangulärt spjäll precis ovanför kassetten, men det var ju inget en slägghammare och en mejsel inte löste ...
Det där låter ju utmärkt!
I mitt fall har jag en skorsten som bara är rakt upp.
Vad är det för tätning du menar, var kan man köpa en sån tro?
Sen har jag ju ett litet problem, jag måste först få till tätning etc. och i efterhand peta in insatsen (det blir för trångt annars).
Har du något tips?

CeeJay

Jag köpte Keddy, de hade en sån tätning i sitt sortiment. (nu köpte jag den inte, utan kopierade bara utförandet, vilket var enkelt om man har verktyg att bearbeta plåt med)

Lägg gärna upp lite bilder på din öppna spis ..

Generellt kan man säga att man sätter in röret i skorstenen och sen stoppar i kassetten, sen sänker man ner röret på en stos i bakkanten... Min Keddy var i två (tre?) delar, så själva baksidan (och botten) med stosen satte man in först, ner med röret med nått kladd för att täta med, och sen satte man dit resten ..

Börja med att mäta öppningen, så du ser hur mycket plats du har, sen kan du fundera på vilken kassett du ska ha .. :)

Får du inte helt tätt runt röret så kommer sot att tryckas ut i rummet när sotviskan släpps ner.Är röret bara provisoriskt uppstoppat förbi spjället utan tätning försvinner mycket värme. Det är då åxå bäst att ta bort spisen innan sotarn kommer

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.