Hej. Skall montera Paroc västkustskiva på nybyggt hus. Enligt Parocs monteringsanvisning skall man ha en 45x45 under skivan, men även ovan. Jag har då 2 frågor:
1. Hur gör man vid takstolarna, hur högt skall man gå med skivan och var sätter man 45x45?
2. Måste skivan vara stående? Skivan bygger ju 2700mm, och jag har ca 3600 till tak. Tänker om man då kan ha liggande ovanför den stående för att minimera skarvar, eller om de måste vara stående
1. Hur gör man vid takstolarna, hur högt skall man gå med skivan och var sätter man 45x45?
2. Måste skivan vara stående? Skivan bygger ju 2700mm, och jag har ca 3600 till tak. Tänker om man då kan ha liggande ovanför den stående för att minimera skarvar, eller om de måste vara stående
Bredden är 1200 mm, så blir det svårt att få till måtten utan en massa spill, med liggande sistan biten uppe. Oavsett hur du gör med stående eller liggande. Med 45X45 bakom så blir det ett hålrum och där är perfekt för möss att klättra. Så sätt musstopp i nederkant. Lika med upptill, sä sätts ett insektsnät och inga objudna flyttar in.
Produkter som diskuteras: "musstopp"
Musstopp museband för ny panel 45° 28 mm x 1 meter 10-pack TJB
Hindrar möss från att ta sig in
219 kr inkl moms
Läs mer
Nja, enligt Paroc så sätter man 45x45 som skivan ligger emellan. Dvs som en ram runt skivan, om jag inte förstått felJ jonaserik skrev:Bredden är 1200 mm, så blir det svårt att få till måtten utan en massa spill, med liggande sistan biten uppe. Oavsett hur du gör med stående eller liggande. Med 45X45 bakom så blir det ett hålrum och där är perfekt för möss att klättra. Så sätt musstopp i nederkant. Lika med upptill, sä sätts ett insektsnät och inga objudna flyttar in.
OK . Men när det gäller allt vad skivor/panel på utsidan är, ska/bör det finnas plats/luft bakom, som kan cirkulera, för att ventilera bort ev fukt som kan bli.N Nygge72 skrev:
Sen om tillverkaren anser/säger att det inte behövs, uttalar jag mig inte om.
Menar du att man ska ha en luftspalt bakom västkustskivan? Då kan man ju lika strunta i skivan eller menar du bakom panelen?J jonaserik skrev:
Till TS:
Jag skulle sätta 45an så lågt respektive så högt som möjligt, antar att man inte helt förlitar sig på plasthylsorna och vill att den står på något.
Hade varit fint att få skivan framför både syllen och hammarbandet.
Gällande stående/liggande så ser jag inget hinder till att köra det ena eller det andra. Skulle montera på det vis som ger minst spill.
Den får väl inget att stå på om man ska få den att passera syll och hammarband. Lär väl vara på dessa som 45x45 monteras då det är sista utposten på stommen?L Lutte skrev:Menar du att man ska ha en luftspalt bakom västkustskivan? Då kan man ju lika strunta i skivan eller menar du bakom panelen?
Till TS:
Jag skulle sätta 45an så lågt respektive så högt som möjligt, antar att man inte helt förlitar sig på plasthylsorna och vill att den står på något.
Hade varit fint att få skivan framför både syllen och hammarbandet.
Gällande stående/liggande så ser jag inget hinder till att köra det ena eller det andra. Skulle montera på det vis som ger minst spill.
Klicka här för att svara