Paul kan detta väldigt mycket bättre än mig — men jag förstår inte vad du tjänar på att montera åt sidorna. Är det för att stagen blir för korta för att montera bakåt om du flyttar ut fixturen?

Det kan omöjligt vara några problem med att förlänga stagen i sådana fall och montera i bakvägg. Är ju bara att böja till ett tjockare skrivbläck i skruvstädet.

Jag vet inte om det går att få till en skarv som passar i ’rör-i-röret’. Skulle själv inte vara så rädd för det — men med det sagt, ofta är det ju mycket smidigare att göra om och göra rätt än vad man tror.

Obs, du behöver inte skvallerrör, gör bara ett litet hål längst ner.

Krilleman
KJD KJD skrev:
Jag uppskattar dina kommentarer. Det här är lösningar. Skarven blir ok då den hamnar på rätt sida tätskiktet (vi ska ha en kaklad fejkfront). Kanske skulle man tänka på att ha lite fall ocher skvallerrör bakom fejk-fronten.
Har en certad vvs-firma som gör finliret.
Hela detta förfarandet benämns i regelverket säkervatten på sidan 25/26.

Det bästa av allt är att regelverket är offentligt och öppet för alla!

https://sakervatten.se/wp-content/uploads/2024/05/m4674-292-saker-vatten-branschregler-2021-2-webb-v2.pdf?_gl=1*yrbkju*_up*MQ..*_ga*NTQ4NDcxODM5LjE3MzE5MjE5NTQ.*_ga_M9CG2QXY2C*MTczMTkyMTk1My4xLjEuMTczM

Diagram av vattentätt skikt bakom toalett med inbyggd spolcistern, inklusive läckageindikering och öppning mot vattentätt golv. TkyMTk1Ni4wLjAuMA..

Krilleman Krilleman skrev:
Hela detta förfarandet benämns i regelverket säkervatten på sidan 25/26.

Det bästa av allt är att regelverket är offentligt och öppet för alla!

[länk]

[bild]TkyMTk1Ni4wLjAuMA..
Här är fotot från efter monteringen av rörläggaren (som vi inte insåg då var felet).

Rörinstallation med t-koppling och rödmarkerad böj för eventuell justering vid rörläggning. Synligt betonggolv och omgivande material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hade våran nya (5+) rörfirma här och dom rekommenderade att acceptera problemet ivhvinte bila.

Tror dom övervägde att byta ut t-kopplingen, men skulle det vara ”acceptabelt” om man gick med böj bakåt (röd markering i bilden)? Och acceptera att man ev kan få något stopp någon gång som ändå då är nära öppningen på röret? Säkert ej ok med regelverket, men får väl ta en anmärkning på det då?

Bila runt pex-rören känns fle riskabelt.

Synpunkter?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.