Hej,

Vi ska sätta in ett duschhörn, Hafa Igloo R(ound) 800 x 800, där montering ingår som del av beställningen som redan är betald. Väggen fästes vid blå linje på bilden, och utmaningen ligger kring den inringade blå cirkeln på samma bild.
https://www.hafa.se/sortiment-badrum/duschar/duschhorn/igloo-r-80x80-klarglas

Enligt monteringsanvisning ska vi inte behöva en extra rördragningsprofil då våra rör (12 mm diameter, 27 mm ut från vägg) ligger inom gränserna för originalprofilen tillåter (max 12 mm diameter, 35 mm ut från vägg), och man ska följaktligen kunna borra hål direkt genom originalprofilen.

När montören kom förbi och såg rören (som vi redan nämnt) så var han dock av uppfattningen att detta inte fungerar, och nämnde att profil skärs ut för rören som redan sitter på plats, och att detta för originalprofil skulle lämna för lite material för att säkert hålla fast väggen. Han nämnde inte ens håltagning som ett alternativ då rören redan sitter på plats.

Vi fick avbryta monteringen och ska höra av oss till honom när vi fått tag på en extra rördragningsprofil som han istället kan skära ut ett U-block ur för att passa runt rören.

Vi har pratat med tre pers från Hafa och en snickarvän, och fått lite spridda råd:
- Två av Hafapersoner var tydliga med att man normalt helt enkelt tar bort rören först, sätter upp originalprofilen, och borrar hål när man fixerat placeringen m.a.p. balans mot andra hörndelen.
- Den tredje person på Hafa som hjälpte oss att till slut hitta den icke officiella extra rördragningsprofilen tyckte dock det lät som en bra idé att bara dra på den utanpå existerande rör. Profilen är dock ca 2 cm för lång och behöver alltså kapas en bit. Ska dock annars fungera enligt Hafa själva.
https://www.bygghemma.se/kok-och-ba...l-noro-frost-c-och-fix-trend-cplusr/p-1124437
- Vår snickarkompis tycker det är nobrainer att man tar bort rören i och med att dem ligger inom gränserna för originalprofilen.

Jag bryr mig inte om kostnaden för en extra profil, men jag funderar på om det blir en suboptimal lösning gällande framförallt stabilitet och sekundärt täthet (eventuellt ska vi in med en tvättmaskin senare, och vi har koll på att noggrannhet krävs krivngs tätzoner osv). Eftersom extraprofilen endast är 30mm lång så är det i princip inget material kvar kring rören (27 mm) då montörens plan alltså är att skära ut ett U kring rören. Jag är medveten om att extraprofilen gör att vi inte behöver ta hål på originalprofilen, vilket skulle kunna hjälpa om vi i framtiden vill sälja den eller dylikt, men vi se inte detta som en viktig parameter.

Vad jag som kan se så ska det dock inte vara något större jobb att ta lös rören, såvida ingen mutter jammat fast sig för gott. Ventiler finns på plats (F i bild), och röret bör kunna tas loss vid A/B/C respektive D/E, för två raka rördeler ca 78 cm långa. Tar vi lös rören blir vi också av med en profilstump som inte är något praktiskt problem men en estetisk blämma.

Att återplacera röret genom hålgenomföring efter placering av profil kan eventuellt blir lite trångt, men det bör gå att lirka igenom lite snett innan man rätar ut det (profilen fäster mitt på en vägg som är ca 160 cm bred).

Min nuvarande plan är att beställa extraprofilen men att också själv försökte ta lös den raka rördelen innan montören kommer hit (igen), och låta honom göra ett beslut på plats.

Någon här som kan ge en tryggare fifth opinion? Tacksam för råd!

• Monteringsbild av duschhörn med mått och rör för installation markerade med färgade linjer och cirklar. Rördelar och ventiler visas i detalj.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Illustration av duschhörnsprofil, med mått för rördragning: max 12 mm diameter och 35 mm ut från väggen. Rör som passerar genom profil visas.
  • Rörskiss med väggstöd och utstickande rör böjt i en vinkel nära golvet, förklarar monteringsproblem med duschhörn och invändig rördragning.
Redigerat:
Sitter muttrarna kvar på rören behöver ju hålen vara rätt stora (större än 12 mm). Rent estetiskt är det ju snyggare att ha hål en uttag men funktionen blir nog liknande

T topmount skrev:
Sitter muttrarna kvar på rören behöver ju hålen vara rätt stora (större än 12 mm). Rent estetiskt är det ju snyggare att ha hål en uttag men funktionen blir nog liknande
Tack för svar! Ska se om jag kan få lösa rören helt utan muttrar senare idag.

Jag vill bara dubbelkolla angående montörens huvudplan: extraprofilen är 30 mm bred, och rören ligger 27 mm ut från vägg. Det lämnar i teorin 3 mm material i profil där ett U skulle skäras ut, i praktiken nog närmare omöjligt att ens lämna något material om vi ska lämna lite glapp. Fungerar detta fortfarande? Alltså att det eventuell blir två rördragningsprofiler på väggen, en ovan och under rören.

D DavidFr skrev:
Fungerar detta fortfarande? Alltså att det eventuell blir två rördragningsprofiler på väggen, en ovan och under rören.
Du kommer inte få någon större dragande kraft där nere, utan dörren kommer att trycka profilen mot väggen så det borde inte vara några som helst problem.

Dock håller jag med om att det vore snyggast med borrade hål och att den extra profilen är onödig. Att få av klämringen från kromade rör kan nog vara lite vanskligt, men inte omöjligt om man tar det försiktigt. Muttrarna måste självklart av för att gå igenom profilen om man borrar hål.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.