3 001 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Montering av Uponor väggbockfixtur
Enligt deras montageinstruktion så ska den alltid monteras i en väggskena av plåt med rätt c-c mått.
Min fråga är om man får en godkänd installation om man skippar väggskenan och istället skruvar fast väggbockfixturen i plywoodväggen, fixturen har ju 3st montageöglor/hål?
Man får då själv ansvara för att c-c måttet blir det rätta.
Om man borrar i plywooden med lämplig borrdiameter och sen förankarar väggbockfixturen med 3st skruv så tycker jag att man får en installation som blir stadigare och bättre än om man använder plåtskenan.
Detta går ju såklart bara om man som jag har åtkomst till badrumsväggens "baksida" och kan montera vattengenomgångarna när 15mm plywood (våtrumsvägg 2012) redan är monterad.
Men frågan är om det klassas som "hemmapul" och är "no no" oavsett om det blir stadigare eller inte?
Min fråga är om man får en godkänd installation om man skippar väggskenan och istället skruvar fast väggbockfixturen i plywoodväggen, fixturen har ju 3st montageöglor/hål?
Man får då själv ansvara för att c-c måttet blir det rätta.
Om man borrar i plywooden med lämplig borrdiameter och sen förankarar väggbockfixturen med 3st skruv så tycker jag att man får en installation som blir stadigare och bättre än om man använder plåtskenan.
Detta går ju såklart bara om man som jag har åtkomst till badrumsväggens "baksida" och kan montera vattengenomgångarna när 15mm plywood (våtrumsvägg 2012) redan är monterad.
Men frågan är om det klassas som "hemmapul" och är "no no" oavsett om det blir stadigare eller inte?
Jag hittar ingen text som säger något om detta alls. Konstigt! Monteringsanvisningen beskriver inte heller detta förfarandet.
Om man drar en parallell till LK (skräll?) så skriver dom såhär om sin variant:
[h=3]4.a Montering av väggbockstöd i träkortling.
[/h]
.............
Om man drar en parallell till LK (skräll?) så skriver dom såhär om sin variant:
[h=3]4.a Montering av väggbockstöd i träkortling.
[/h]
- Borra ett 32 mm hål i kortlingen.
- Tryck in väggbockstödet i kortlingen tills skruvflänsen stoppar.
- Skruva fast väggbockstödet med tre skruvar (medföljer ej).
.............
Klicka här för att svara