13 473 läst ·
5 svar
13k läst
5 svar
Montering av kassett i öppen spis.
Planerar att sätta in en hörnkassett i en öppen spis i vårt fritidshus. Det här är modellen jag funderar på http://www.kaminexperten.se/produkt/Hoernkassett
Jag har varit i kontakt med två olika återförsäljare av denna modell men fått två helt olika svar på hur den skall installeras.
Den ena rekommenderade att göra ett arbetshål i den nivån där spjället sitter och mura fast en anslutning mellan skorstenen och röret ner till kassetten.
Den andra vill att man sågar kapar bort spjället för att sedan köra upp ett 1 meters anslutningsrör upp i skorstenen som senan dras ner en bit och låser fast sig själv på något sätt i rökkanalen.
Vilket sätt är att rekommendera?
Ytterligare en fråga är om man skall installera ett varmluftsgaller eller ej. Den ena återförsäljaren rekommenderade det men när jag pratade med den skorstensfirman som gör monteringarna åt denne så tyckte montören att det var onödigt då man förlorade på det genom att murstocken inte blev uppvärmd lika bra. Så frågan är: Varmluftsgaller eller inte?
Sen om det är någon som vet om alternativ till denna kassettmodell så kom gärna med förslag då jag tycker det varit svårt att hitta. Skall alltså vara en hörnmodell med glas åt två håll.
Tack på förhand.
Jag har varit i kontakt med två olika återförsäljare av denna modell men fått två helt olika svar på hur den skall installeras.
Den ena rekommenderade att göra ett arbetshål i den nivån där spjället sitter och mura fast en anslutning mellan skorstenen och röret ner till kassetten.
Den andra vill att man sågar kapar bort spjället för att sedan köra upp ett 1 meters anslutningsrör upp i skorstenen som senan dras ner en bit och låser fast sig själv på något sätt i rökkanalen.
Vilket sätt är att rekommendera?
Ytterligare en fråga är om man skall installera ett varmluftsgaller eller ej. Den ena återförsäljaren rekommenderade det men när jag pratade med den skorstensfirman som gör monteringarna åt denne så tyckte montören att det var onödigt då man förlorade på det genom att murstocken inte blev uppvärmd lika bra. Så frågan är: Varmluftsgaller eller inte?
Sen om det är någon som vet om alternativ till denna kassettmodell så kom gärna med förslag då jag tycker det varit svårt att hitta. Skall alltså vara en hörnmodell med glas åt två håll.
Tack på förhand.
Detta är anslutningsröret jag pratade om:
http://www.nspab.se/produkter/tillbehaor-kamineldstad/flexibla-anslutningsraor
Någon som har erfarenhet av detta?
http://www.nspab.se/produkter/tillbehaor-kamineldstad/flexibla-anslutningsraor
Någon som har erfarenhet av detta?
Jag skulle kontakta sotaren och be om råd då det ändå ska göras en besiktning efter installation och då kan du dessutom få bra information om rökrör och spjäll. I vissa fall krävs att man tar bort spjället för att kunna sota och är det vinklar i rörgången kan man vilja att det monteras en sotningslucka. Speciellt då det verkar som dina tänkta leverantörer har olika åsikter. Men slutgiltigt är det sotaren som avgör.
Självklart, om det går, så tar man upp ett hål i murkåpan för varmluft för då får du mycket bättre spridning av varmluften. Du får ju en mycket bättre cirkulation av luft kring kaminen. Vi har två Keddy, huset och fritidshuset, och den i huset står i en tidigare öppen hörnspis med murad kåpa ovanför och med hål i murkåpan. Och även murkåpan blir varm så har du eldat på kvällen kan man känna en svag luftström på morgonen av ljummen luft i varmluftsgallret.
Självklart, om det går, så tar man upp ett hål i murkåpan för varmluft för då får du mycket bättre spridning av varmluften. Du får ju en mycket bättre cirkulation av luft kring kaminen. Vi har två Keddy, huset och fritidshuset, och den i huset står i en tidigare öppen hörnspis med murad kåpa ovanför och med hål i murkåpan. Och även murkåpan blir varm så har du eldat på kvällen kan man känna en svag luftström på morgonen av ljummen luft i varmluftsgallret.
T tillwadell skrev:Planerar att sätta in en hörnkassett i en öppen spis i vårt fritidshus. Det här är modellen jag funderar på [länk]
Jag har varit i kontakt med två olika återförsäljare av denna modell men fått två helt olika svar på hur den skall installeras.
Den ena rekommenderade att göra ett arbetshål i den nivån där spjället sitter och mura fast en anslutning mellan skorstenen och röret ner till kassetten.
Den andra vill att man sågar kapar bort spjället för att sedan köra upp ett 1 meters anslutningsrör upp i skorstenen som senan dras ner en bit och låser fast sig själv på något sätt i rökkanalen.
Vilket sätt är att rekommendera?
Ytterligare en fråga är om man skall installera ett varmluftsgaller eller ej. Den ena återförsäljaren rekommenderade det men när jag pratade med den skorstensfirman som gör monteringarna åt denne så tyckte montören att det var onödigt då man förlorade på det genom att murstocken inte blev uppvärmd lika bra. Så frågan är: Varmluftsgaller eller inte?
Sen om det är någon som vet om alternativ till denna kassettmodell så kom gärna med förslag då jag tycker det varit svårt att hitta. Skall alltså vara en hörnmodell med glas åt två håll.
Tack på förhand.
Hur gjorde du?
Är själv i samma sits och undrar om jag verkligen behöver ta upp ett hål i murstocken för inmurning av bottenkona/inmurningsstos. Hade ju vart skönt att slippa.
Sex år gammal tråd, men det beror ju på din kassett och dina förutsättningar, men även vad sotaren anser.
Är inget krångligt att ta upp hål i murstock, bara att slå sönder en sten och sedan ta bort så mycket man behöver och mura igen efter. Det som är krångligt är att försöka göra minsta möjliga för då blir det ofta strul med att täta och få det bra.
Har själv när jag blev husägare ramlat i fällan att minsta möjliga blir enklast vilket med erfarenhet visat sig i många fall vara helt fel.
Är inget krångligt att ta upp hål i murstock, bara att slå sönder en sten och sedan ta bort så mycket man behöver och mura igen efter. Det som är krångligt är att försöka göra minsta möjliga för då blir det ofta strul med att täta och få det bra.
Har själv när jag blev husägare ramlat i fällan att minsta möjliga blir enklast vilket med erfarenhet visat sig i många fall vara helt fel.
Klicka här för att svara