Som rubriken lyder. Sonen lyckades bryta av en av de haspar, i rätt taning plast, som häktar i "chassit" när microluckan är stängd. Tydligen är säkerhetsfunktionen så rigorös att båda hasparna krävs för att micron ska starta, även om den stänger och öppnar precis som förut. Hur som gick det att få rätt enkelt att få tag i rätt reservdel ("Klack/Regel")direkt från Electrolux, bra betyg till dem för det i vart fall.

Men nu behöver jag hjälp för att inte göra åverkan på dessa plastdelar... Det finns inga skruvar, inga synliga "pethål" för plasthakar. Så rätt grepp med rätt verktyg... Alla tips mottages tacksamt!

Det är alltså den lite bredare ramen kring synligt glas som måste bort, så att jag kommer åt att byta den så kallade regeln med sina klackar.

• Närbild på en mikrovågsugnsdörr med trasig hasp, skruvmejsel intill på randig duk, visar problem med att ta bort ramen för reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mikrovågsugnsdörr placerad på ett randigt tyg underlag, med synligt glas och ram undersöks för reparation av en trasig plastklack.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mats-S
Googla fram en sprängskiss på fabrikatet/modellen.
Vad heter den exakt, ta en bild på märket på micron med alla detaljer så kanske vi på forumet kan hjälpa till med Google :)

Det kan vara så att ramen sitter med några "fjäderklämmor" så att det i princip bara är att bända loss den med lite försiktigt våld.

• Gilla
augustl
  • Laddar…
Började faktiskt med försök att hitta sprängskiss men gick bet, kanske forumet är bättre på att söka än jag.

Modellen heter i vart fall KMFE172TEX.

Hos Electrolux själva slog jag på produktkod 947 608 74200 (där "00" bara är utfyllnad i vissa formulär...)

Tack för grävet. Jo men Electrolux ville att man skulle ha en servicetekniker för 1500 pix till att byta delen ifråga. 🤔😄

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
A augustl skrev:
Tack för grävet. Jo men Electrolux ville att man skulle ha en servicetekniker för 1500 pix till att byta delen ifråga. 🤔😄
Ja, jag skrev otydligt. Jag menade att de borde ha informationen någonstans; ibland får man ringa.

Här gör vi ju allt själv (även det som inte är lagligt ;)) så att ta dit en tekniker finns ju inte på kartan. :)

lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, jag skrev otydligt. Jag menade att de borde ha informationen någonstans; ibland får man ringa.

Här gör vi ju allt själv (även det som inte är lagligt ;)) så att ta dit en tekniker finns ju inte på kartan. :)
Nej det skulle kännas absurt.

Det visade sig vara en väldigt precist tillverkad plastram som bara skulle snäppas loss på rätt ställen. Gick fint att glida in från sidan med den lilla mejseln jag hade på bild.Själva bytet gick lätt och luckan funkar som innan.
👌😀

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.