R RoBo skrev:
Nu har ju TS en 110 ände så då är det väl inte mycket mer att älta om.
Håller med dig. Lösningen finns i mitt inlägg #9.
Det finns andra övergångar också, men nu finns ju den här på plats.

Manschetter till wc är för 110 rör inte för wcstos

• Gilla
Thomas i Tollarp och 1 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Manschetter till wc är för 110 rör inte för wcstos
Jo, de är för WC-stos, men går att använda till 110-rör. Ofta får man inte ner en wc i ett 110-rör idag pga att porslinsutloppet är något större än förr. Ibland går det, ibland inte.
Äldre WC-stolar hade något mindre utlopp och var jämnare. Då var det inga problem.
Idag är de i regel större, som TS fall. Och det är inte ovanligt att de är lite ovala också.

Edit: Eller du kanske menar manschetten för tätskiktet?

L lordi skrev:
Vattring är ett äldre uttryck för att sätta något i våg. I Norge säger man t ex att något är "i vater". I Danmark också har jag för mig.
Gammalt nog att inte ge några googleträffar iallafall :p

Tack alla för svar och diskussion! Så här blev det till slut.
Tvådelad bild visar toalettavlopp före och efter installation på svartvitt klinkergolv med manschett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag hoppas det här är okej enligt branschreglerna för säker vatteninstallation. Tätskiktet med manschett etc. är ju intakt under klinkern.

Nästa "problem" är nu att toaletten inte ligger plant mot golvet. Antingen är toalettens undersida inte helt rak eller golvet (klinkern) inte helt rakt. Det blir en glipa på ca 5-6 mm i ena sidan av toaletten. Går det att lösa med silikon som jag ska sätta fast toaletten med eller bör jag ha något annat under?

• Gilla
lordi
  • Laddar…
Ett avlopp behöver ju inte alls vara vattentätt på samma sätt som en vatten, bara någorlunda lukttätt.

• Gilla
rsa
  • Laddar…
H
Anna_H Anna_H skrev:
Nyfiken på vad du menar med Vattring, det är inte ett begrepp jag hört i detta sammanhang. För mig är det en vävteknik för moarétyg, dvs ett särskilt mönster.
"vatring" är ett gammalt uttryck för vattenpass

R rsa skrev:
[bild]
Jag hoppas det här är okej enligt branschreglerna för säker vatteninstallation. Tätskiktet med manschett etc. är ju intakt under blinkern.

Nästa "problem" är nu att toaletten inte ligger plant mot golvet. Antingen är toalettens undersida inte helt rak eller golvet (klinkern) inte helt rakt. Det blir en glipa på ca 5-6 mm i ena sidan av toaletten. Går det att lösa med silikon som jag ska sätta fast toaletten med eller bör jag ha något annat under?
Du får använda något att palla upp stolen med. Det finns plastkilar som man kan använda. Annars funkar det med någon annan lämplig plastbit. Enbart silikon i en så stor glipa kommer göra att stolen vickar och kan lossna med tiden.

• Gilla
rsa
  • Laddar…
R rsa skrev:
[bild]
Jag hoppas det här är okej enligt branschreglerna för säker vatteninstallation. Tätskiktet med manschett etc. är ju intakt under klinkern.

Om du sätter toalettstolen på plats och markerar ytterkanten med en penna tag sedan bort toalettstolen och rengör bredvid linjen så att silikonet kan fästa. Lägg silikonsträngar där glipan var och låt det härda en stund, därefter monterar du toaletten, jag har gjort det själv och det fungerar. Lycka till

• Gilla
rsa
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Gammalt nog att inte ge några googleträffar iallafall :p
Många äldre personer åtminstone i Östergötland, använde uttrycket vatring (uttalat med kort a) istället för i våg.
Faktiskt inte alls omöjligt att hitta på Google http://runeberg.org/dialektl/0830.html

ClasseClas
R rsa skrev:
[bild]

https://www.byggahus.se/forum/threa...ikon-fa-den-i-vag-med-hjaelp-av-kilar.304532/

L lordi skrev:
Jo. Wc-stos används i allra högsta grad. Varför ska man inte använda den?
Om man drar upp en 110 ände så ska man kapa den längs betongen och montera en lös stos INNAN tätskikt och klinker kommer dit.
Att man inte använder wcstosar idag beror väl mest på att man idag använder mer och mer klinker och golvvärme och gud vet allt och det är omöjligt att i förväg veta vilken nivå allt ska ligga på. Därför kör man slätrör en bit upp och man kan sen kapa och montera de anslutningar som är vanliga idag. Då är det ju plattsättaren som mäter och vet vilken nivå golvet ska hamna på och kan anpassa allt.
Monterar man en wcstos och det går på tok så finns det väl vad jag vet inga patentlösningar för att få till nåt med tanke på diametern på röret. Då står man ju där när det blir för kort av nån anledning.

• Gilla
Shjalle
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Att man inte använder wcstosar idag beror väl mest på att man idag använder mer och mer klinker och golvvärme och gud vet allt och det är omöjligt att i förväg veta vilken nivå allt ska ligga på. Därför kör man slätrör en bit upp och man kan sen kapa och montera de anslutningar som är vanliga idag. Då är det ju plattsättaren som mäter och vet vilken nivå golvet ska hamna på och kan anpassa allt.
Monterar man en wcstos och det går på tok så finns det väl vad jag vet inga patentlösningar för att få till nåt med tanke på diametern på röret. Då står man ju där när det blir för kort av nån anledning.
Fast WC-stosar är ju långa just för att man ska kapa dem i rätt längd efter färdigt golv. Skulle man mot förmodan mäta så mycket fel att den blir för kort så finns det lösningar för det också.

L lordi skrev:
Fast WC-stosar är ju långa just för att man ska kapa dem i rätt längd efter färdigt golv. Skulle man mot förmodan mäta så mycket fel att den blir för kort så finns det lösningar för det också.
Jo men faktum kvarstår. Idag är det mycket enklare att bara dra upp 110 rör och sen veta att det finns bra lösningar som är vedertagna. Hade dom lösningarna funnits för 40 år sen så är jag ganska säker på att man inte hade använt wc-stosen alls.

Går det att kragaut ett 110 rör? Jag har samma problem. Jag har valt att köpa en toastol med utlopp i botten så det går inte att komma åt röret uppifrån!! Annars hade det ju varit lätt att täta med "drevning" Och höjden under stolen är bara 46mm så jag hittar ingen stos som jag kan få dit.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.