Nybliven ägare till ett kronotorp med enkelt plåttak.
Ska upp med glidskydd och takstege, om jag har fattat det rätt så ska det vara genomgående bult. Det borde gå fint eftersom halva övervåningen är oinredd. Men hur får jag det tätt sedan?

L
Sort på tak ? finns det utrymme att få ned stegbenen mot plan plåt mot tak

Han skrev att han har plåttak.

Det finns olika infästningsprofiler för plåttak och dessa beställs tillsammans med takstegen. Följer du monteringsanvisning blir det tätt. Profilerna fästs i plåten med självgängande skruv.

L
HandySmurf HandySmurf skrev:
Han skrev att han har plåttak.

Det finns olika infästningsprofiler för plåttak och dessa beställs tillsammans med takstegen. Följer du monteringsanvisning blir det tätt. Profilerna fästs i plåten med självgängande skruv.
OK vet att det finns för egen del är jag allergisk mot att skruva i endast tunn plåt för kraftigare infästningar , vill nog ha lite mer att dra i , därav frågan , men det är upp till var och en , och funkar nog

Det handlar nog mest om antalet fästpunkter. En liten plåtskruv ensam i en plåt är ju såklart riskabelt. 10st korrekta skruvar monterade med korrekt moment kräver nog ett helt fotbollslag på taket för att få loss det på annat sätt än att skruva.

• Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
Det är ett ganska plant gammaldags plåttak så det går bra att få stegen att ligga plant mot. Jag tänkte borra hål och sätta bult och mutter med plåtbitar på insidan, då ska der mycket till innan sotaren nekar att gå upp på taket. Frågan är bara hur man får det tätt..

Du får väl ta lite fogmassa eller liknande mellan stege och tak ? Mer än så lär det inte behövas.

• Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Du får väl ta lite fogmassa eller liknande mellan stege och tak ? Mer än så lär det inte behövas.
Jag har gärna både hängslen och livrem. Villen massa är bäst? Den måste ju stå ute i - 30 och klara en massa annat under många år (helst).

L
Edvin Sjölund Edvin Sjölund skrev:
Jag har gärna både hängslen och livrem. Villen massa är bäst? Den måste ju stå ute i - 30 och klara en massa annat under många år (helst).
Finns massa som klarar , den här verkar bra , appliseras med en större klick mellan tak och stegjärn , så det sväller ut lite vid inskruvning , gärna så det kommer upp genom hålet på fästet

/media1.bauhaus.se/media/pdf/3860682V.pdf

Tätt till 100% i evigheter är ju en utopi iallafall så tar du vilken modern produkt som helst så håller det nog tillräckligt. Mitt hus är från 1900 och har också plåttak och den stegen jag har är från 50talet och sitter med franskor tror jag och nån saknas och ja, inte verkar det vara nå problem.
Ibland är det väldigt lätt att överdriva saker och ting.

En gummibricka mellan takplåt och fäste och en mellan bultskalle och fäste.
Men personligen skulle jag skruva i plåten enligt tillverkarens anvisningar.

M mlkjhr skrev:
En gummibricka mellan takplåt och fäste och en mellan bultskalle och fäste.
Men personligen skulle jag skruva i plåten enligt tillverkarens anvisningar.
Vet du var jag hittar gummibrickor av god kvalitet? Stegen är gammal som gatan så jag har ingen monteringsanvisning.

finns nog inget gummi i sån bra kvalitet att få tag på idag ens........Några år så är det nog sprickor i dem också.

L
Finns butylgummimatta som man kan gör packningar av , tål UV , kyla ,väme , glasmästarna använder det ,, fråga

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.