Hej!

Jag har köpt denna spotlight, men har lite problem vid monteringen då det är så mycket sladdar i kopplingsdosan att hela lampan inte får plats. Är det möjligt att klippa bort sockerbitarna på bilden nedan och montera lampan direkt till sladden som kommer från kopplingsdosan för att få mer plats?

Eller har någon något annat förslag på hur jag kan lösa detta?

Tack!

https://www.clasohlson.com/se/Dimringsbar-downlight-LED-230-V/p/36-6776

Monteringsproblem med spotlight och synliga anslutningar med "sockerbitar" i kopplingsdosa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tieva
  • Laddar…
Ser trångt ut ändå. Har du >45 mm in till ubåtarna och de övriga kablarna.?
 
K Kane skrev:
Ser trångt ut ändå. Har du >45 mm in till ubåtarna och de övriga kablarna.?
Det är på håret, men jag hoppas att kunna ”trycka till” sladdarna så att den går in. Det känns som att spotten kommer ganska nära inpå taket på den sidan där jag inte lägger sockerbitarna.
 
Skrev fel tidigare, jag menade topphattar inte ubåtar. Dessa är nog bättre än ubåtar;
2143859C.jpg
 
Vad har kopplingsklämmorna ens för syfte? Du har ju en plint i spotten bakom det där vita locket på bakstycket. Plintarna har plats för dubbla nollor och dubbla tändtrådar så att man ska kunna vidarekoppla till nästa spot. De externa kopplingsklämmorna borde du kunna skippa helt.
Lika så röda toppklämman där bakom. Skippa den om du kan. Nyttja som sagt i första hand plinten i spotten så får du så lite "skrot" som möjligt där bakom. Har själv ca 20st sådana spottar hemma och vet mycket väl hur lite plats det blir kvar bakom när man ska dit med den. Försök också att inte ha mer extra tråd än nödvändigt där bakom som ska samsas om utrymmet.

Monterar du spotten med hjälp av de ordinarie dosskruvarna så kan du också plocka bort de där två blanka metalblecken på sidan av spotten. De är mest i vägen annars.
 
Tack @tergo, @Kane och @Stuff! Jag funderade själv på vad kopplingsklämmorna hade för funktion, tidigare har det också varit bara en enkel lampa installerad och den var inkopplad på samma sätt som jag kopplat in denna. Men då borde jag alltså bara kunna ta bort dem?

Det är många sladdar som går in i varje röd toppklämma, så de tror jag inte att jag vågar röra.

Bra tips med metallblecken!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.