Byggahus.se

Montera taklampa

303 läst  7 svar

1. P
    Medlem Nivå 1
    Så jag har liksom många andra stött på problem med att montera upp min IKEA-lampa. Efter mycket googlande är jag fortfarande förvirrad. Normalt ska det ju finnas en blå och en brun sladd och ev en gul/grön, men jag har bara en svart och en blågrön sladd. Jag har förstått det så att svart sladd funkar på samma sätt som brun, men jag vet inte om den andra sladden är mer grön och därmed jord eller mer blå.

Om sladden är jord, vad ska jag göra då? Har inte vågat testa mig fram eftersom det inte känns tryggt att hålla på att mixtra med el när man inte kan något.

Bifogar bild på sladdarna

2. Dowser4711
    Renoverare · Nivå 7
    Färgerna i sig betyder ingenting. (De är ofta en *indikation* på vad sladdarna är avsedda för, men inte mer)

Bjud in en kompis som har en multimeter (och kan använda den) på en fika så kan ni koppla in den där säkert.

3. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 25
    Det går ofta att dra säkra slutsatser genom att titta sig omkring och skaffa sig lite kännedom om anläggningen. En pusselbit är frågan om det nyligen suttit en fungerande lampa där. En annan är om rummet har jordade eller ojordade uttag. En tredje är ungefärlig ålder på anläggningen, och i vissa fall var i landet den finns. Allt detta kräver lite erfarenhet.

Utifrån denna bild så kan man gissa att grön är tändtråd och svart är nolla. Det är gamla färger så det är ingenting att lita på utan lite anläggningskännedom.

Om man inte har några kunskaper alls om anläggningen så får man helt enkelt öppna fler dosor, kanske ändra från centralen för att se vilka färger som används till vad. Det går inte att mäta sig till så försök inte.

4. GoC
    Medlem · Nivå 6
    Det finns två lösa sladdar, bry dig inte om de övriga
    Det har mest troligt suttit en lampa där tidigare
    Koppla in och se om den lyser
    Lyser den, klart allt ok
    Lyser den inte, mycket otroligt. Anlita elektriker.

5. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 25
    Det är ett dåligt råd du kommer med @GoC. Vi vet absolut ingenting om denna anläggning. Det har kanske inte suttit en lampa där de senaste 30 åren och omkopplingar kan ha gjorts som sätter allt normalt ur spel.

• Laddar…
  6. GoC
    Medlem · Nivå 6
    Vad kan ske då? Och hur stor är sannolikheten att omkoppling skett i vad som ser ut att vara en lägenhet. Är man osäker så är det ju enklast att stoppa i en voltmätare i respektive tåt och slå av och på strömbrytaren.
    Men att misstänka att omkopplingar har skett så att det som förefaller vara helt vanlig anslutning till en taklampa skall ha fått annan funktion än just detta verkar ytterst långsökt.
    Dvs du anmodar att man innan anslutning av någon pryl skall man som lekman öppna alla dosor och följa tråddragning och förstå alla kopplingar, fram till centralen innan något ansluts ? Alternativt kalla på elektriker.

7. A
    Medlem · Nivå 8
    Det hade ju kunnat vara fel även om det var en blå och en brun. Jag tror inte att du föreslagit TS att anlita en elektriker då. Se till alternativen som kan finnas, och därmed vad som kan hända. Det värsta som kan hända är att jordfelsbrytaren/säkringen slår ifrån. Det näst värsta att fasen kopplas mot lampans "nolla" vilket inte spelar någon egentlig roll. Alternativt lyser inte lampan.

• Laddar…
  8. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 25
    Sannolikheten för att det är nåt fuffens är låg ja, men det är inte det som är grejen. Finns det någon anledning till att ta den lilla risken, och vill ni verkligen uppmana TS att göra det med tanke på konsekvenserna om det osannolika skulle inträffa? Den enda information vi har är en bild på några sladdar. Det kostar väldigt lite att besvara de kontrollfrågor jag ställer, dvs göra kontrollerna ung i den ordning jag skrev. Nån elektriker har jag inte rekommenderat, det kommer ev senare.