Så jag har liksom många andra stött på problem med att montera upp min IKEA-lampa. Efter mycket googlande är jag fortfarande förvirrad. Normalt ska det ju finnas en blå och en brun sladd och ev en gul/grön, men jag har bara en svart och en blågrön sladd. Jag har förstått det så att svart sladd funkar på samma sätt som brun, men jag vet inte om den andra sladden är mer grön och därmed jord eller mer blå.

Om sladden är jord, vad ska jag göra då? Har inte vågat testa mig fram eftersom det inte känns tryggt att hålla på att mixtra med el när man inte kan något.

Bifogar bild på sladdarna

• Elektriska kablar i taket med en svart och en blågrön sladd synliga, med osäkerhet kring deras användning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Färgerna i sig betyder ingenting. (De är ofta en *indikation* på vad sladdarna är avsedda för, men inte mer)

Bjud in en kompis som har en multimeter (och kan använda den) på en fika så kan ni koppla in den där säkert.

Det går ofta att dra säkra slutsatser genom att titta sig omkring och skaffa sig lite kännedom om anläggningen. En pusselbit är frågan om det nyligen suttit en fungerande lampa där. En annan är om rummet har jordade eller ojordade uttag. En tredje är ungefärlig ålder på anläggningen, och i vissa fall var i landet den finns. Allt detta kräver lite erfarenhet.

Utifrån denna bild så kan man gissa att grön är tändtråd och svart är nolla. Det är gamla färger så det är ingenting att lita på utan lite anläggningskännedom.

Om man inte har några kunskaper alls om anläggningen så får man helt enkelt öppna fler dosor, kanske ändra från centralen för att se vilka färger som används till vad. Det går inte att mäta sig till så försök inte.

Det finns två lösa sladdar, bry dig inte om de övriga
Det har mest troligt suttit en lampa där tidigare
Koppla in och se om den lyser
Lyser den, klart allt ok
Lyser den inte, mycket otroligt. Anlita elektriker.

Det är ett dåligt råd du kommer med @GoC. Vi vet absolut ingenting om denna anläggning. Det har kanske inte suttit en lampa där de senaste 30 åren och omkopplingar kan ha gjorts som sätter allt normalt ur spel.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är ett dåligt råd du kommer med @GoC. Vi vet absolut ingenting om denna anläggning. Det har kanske inte suttit en lampa där de senaste 30 åren och omkopplingar kan ha gjorts som sätter allt normalt ur spel.
Vad kan ske då? Och hur stor är sannolikheten att omkoppling skett i vad som ser ut att vara en lägenhet. Är man osäker så är det ju enklast att stoppa i en voltmätare i respektive tåt och slå av och på strömbrytaren.
Men att misstänka att omkopplingar har skett så att det som förefaller vara helt vanlig anslutning till en taklampa skall ha fått annan funktion än just detta verkar ytterst långsökt.
Dvs du anmodar att man innan anslutning av någon pryl skall man som lekman öppna alla dosor och följa tråddragning och förstå alla kopplingar, fram till centralen innan något ansluts ? Alternativt kalla på elektriker.

• Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
Det hade ju kunnat vara fel även om det var en blå och en brun. Jag tror inte att du föreslagit TS att anlita en elektriker då. Se till alternativen som kan finnas, och därmed vad som kan hända. Det värsta som kan hända är att jordfelsbrytaren/säkringen slår ifrån. Det näst värsta att fasen kopplas mot lampans "nolla" vilket inte spelar någon egentlig roll. Alternativt lyser inte lampan.

• Gilla
Sockerhög
  • Laddar…
Sannolikheten för att det är nåt fuffens är låg ja, men det är inte det som är grejen. Finns det någon anledning till att ta den lilla risken, och vill ni verkligen uppmana TS att göra det med tanke på konsekvenserna om det osannolika skulle inträffa? Den enda information vi har är en bild på några sladdar. Det kostar väldigt lite att besvara de kontrollfrågor jag ställer, dvs göra kontrollerna ung i den ordning jag skrev. Nån elektriker har jag inte rekommenderat, det kommer ev senare.

S
P Problemmedtaklampa skrev:
Så jag har liksom många andra stött på problem med att montera upp min IKEA-lampa. Efter mycket googlande är jag fortfarande förvirrad. Normalt ska det ju finnas en blå och en brun sladd och ev en gul/grön, men jag har bara en svart och en blågrön sladd. Jag har förstått det så att svart sladd funkar på samma sätt som brun, men jag vet inte om den andra sladden är mer grön och därmed jord eller mer blå.

Om sladden är jord, vad ska jag göra då? Har inte vågat testa mig fram eftersom det inte känns tryggt att hålla på att mixtra med el när man inte kan något.

Bifogar bild på sladdarna
Om det är som du säger, så har du just förklarat att du saknar nödig kännedom. Då skall du kontakta en behörig installatör för hjälp.
Mvh

Det krävs ingen behörighet för att ansluta en armatur i ett torrt bostadsrum, och hjälp är precis vad TS har frågat efter här.
Men tyvärr har vi ingen återkoppling då tråden är från i somras.

S
Det krävs ingen behörighet för att ansluta en armatur i ett torrt bostadsrum, och hjälp är precis vad TS har frågat efter här.
Men tyvärr har vi ingen återkoppling då tråden är från i somras.
Hej,
Märkte inte att den var från tidigare. Skulle vara bra med nån märkning på äldre trådar.
Hur som helst ”nödig kännedom” är inte kopplat till behörighet. Det innebär bara att man får göra vissa saker och blir det då fel så hade man inte nödig kännedom. Ansluter du en amatur så det blir fast installation så behövs behörighet - eller har jag fel?
Mvh

Begreppet nödig kännedom är något man kunde finna i den gamla elinstallatörsförordningen från 70-talet och som upphörde att gälla 1990. Därefter finns inga allmänna krav på någon slags färdighet, tyvärr. Man kunde hitta ord som erforderlig kännedom i föreskrifterna i på 90-talet men efter det är det tyst, åtminstone har jag inte sett några krav på kunskap och färdighet för de arbeten som inte kräver någon behörighet, tyvärr. Det enda man kan falla tillbaka på är innehavarens skyldighet att se till att den som utför arbeten har de kunskaper och färdigheter som krävs, och det gäller ju naturligtvis även sig själv.

Nu vill jag inte hävda att det inte krävs färdigheter för att ansluta en armatur, det gör det. Men kan man inte komma viftandes med nödig kännedom och förklara någon inkompetent med kravet att man måste anlita en behörig installatör för att koppla in en lampa för det är fel, och vi är noga med reglerna här.

• Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
S
Begreppet nödig kännedom är något man kunde finna i den gamla elinstallatörsförordningen från 70-talet och som upphörde att gälla 1990. Därefter finns inga allmänna krav på någon slags färdighet, tyvärr. Man kunde hitta ord som erforderlig kännedom i föreskrifterna i på 90-talet men efter det är det tyst, åtminstone har jag inte sett några krav på kunskap och färdighet för de arbeten som inte kräver någon behörighet, tyvärr. Det enda man kan falla tillbaka på är innehavarens skyldighet att se till att den som utför arbeten har de kunskaper och färdigheter som krävs, och det gäller ju naturligtvis även sig själv.

Nu vill jag inte hävda att det inte krävs färdigheter för att ansluta en armatur, det gör det. Men kan man inte komma viftandes med nödig kännedom och förklara någon inkompetent med kravet att man måste anlita en behörig installatör för att koppla in en lampa för det är fel, och vi är noga med reglerna här.
Hej igen, nödig kännedom är ett relevant begrepp oaktat regler. Min avsikt var inte att inkompetensförklara någon. Baserat på frågor och redovisade observationer verkar det säkrast att ta kontakt med en installatör för hjälp. Man måste också betänka att mängden svar och kommentarer behöver bearbetas ytterligare för att ge frågeställaren fördjupad kunskap och förståelse.
Du nämnde inget om fast installation av armatur ?

Mvh

Som jag skrev kan du inte använda dylika begrepp på det sätt du gjorde i #9 då det låter som om det vore ett lagkrav att anlita en behörig installatör för fast anslutning av en armatur. Jag håller dessutom inte med om att fallet skulle vara så komplicerat att inte de flesta innehavare skulle klara av att besvara de kontrollfrågor som ställdes. Det behövs ingen nämnvärd fördjupad kunskap för det. Jag håller inte heller med om att det är någon stor mängd svar att bearbeta. Men är man helt okunnig och osäker på om två trådar i taket kräver en fördjupad undersökning så gör man kanske bäst i all kalla på en elektriker. ELSÄK-FS 2017:2 säger

1 § Följande elinstallationsarbeten omfattas inte av 23-25 och 27 §§ elsäkerhetslagen under förutsättning att elinstallationsarbetet inte utförs i potentiellt explosiva miljöer.
3 Att byta ut en ljusarmatur i torrt icke brandfarligt utrymmen inne i bostäder.

• Gilla
Kurtivan och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.