Hej
Jag skall montera en ny taklampa som skall skruvas direkt i taket. Idag sitter den en takskruv enligt bilden.
Skulle vilja undvika att skruva i taket. Finns det någon montering kit man kan köpa för att montera mha takskruven och sedan skruva lampan i monteringsanordningen?
Jag skall montera en ny taklampa som skall skruvas direkt i taket. Idag sitter den en takskruv enligt bilden.
Skulle vilja undvika att skruva i taket. Finns det någon montering kit man kan köpa för att montera mha takskruven och sedan skruva lampan i monteringsanordningen?
Hur ser lampans skruvfäste ut?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 077 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 077 inlägg
Hur mycket väger lampan?
I alla fall modernare lampkrokar behöver väl inte klara av mer än 15 kg.
Eller finns det något annat skäl, t.ex. för balansens skull, som gör att lampan inte är konstruerad för lampkrok?
I alla fall modernare lampkrokar behöver väl inte klara av mer än 15 kg.
Eller finns det något annat skäl, t.ex. för balansens skull, som gör att lampan inte är konstruerad för lampkrok?
Du kan alltid bygga en adapterplatta som skruvas fast mot kroken i taket med en öglebult och en mutter men det kommer bygga rätt mycket. En enklare lösning är troligen att modifiera lampans upphängning. Som ricebridge sa, hur ser det ut? Lägg upp bilder.
Ska alltså den runda delen skruvas fast i taket, och de två benen skruvas fast i lampan?
Isåfall löser du problemet enkelt genom att sticka ner kroken genom det fyrkantiga hålet, och sen kila fast en lagom tjock pinne mellan krok och platta.
Nja, drivdonet fyller upp hela det området så kroken kommer sitta i vägen.
Jag har även en platta som jag kan använda för att bygga ut den i storlek.
Jag måste antagligen få till en adapterplatta om det finns att köpa.
Jag har även en platta som jag kan använda för att bygga ut den i storlek.
Jag måste antagligen få till en adapterplatta om det finns att köpa.
Tyvärr ser det där ut att vara en omöjlig ekvation att få till snyggt.
Kroken sitter precis mitt i ringarna i taket, lampan behöver alltså sitta mitt i för att det ska se snyggt ut.
Det ser ut som om (pansar)röret kommer ner ca 2cm från kroken.
I bästa fall så går det att få in både kroken och (pansar)röret i det kvadratiska hålet.
Kroken sitter precis mitt i ringarna i taket, lampan behöver alltså sitta mitt i för att det ska se snyggt ut.
Det ser ut som om (pansar)röret kommer ner ca 2cm från kroken.
I bästa fall så går det att få in både kroken och (pansar)röret i det kvadratiska hålet.
Hur menar du med drivdonet?
Om jag förstår dig rätt så går det inte att sticka ner kroken i det fyrkantiga hålet?
Isåfall tager du en lämplig träplatta och skruvar fast den runda hållaren i denna. Sen vänder du på den och skruvar t ex en ögla i den från andra hållet. Öglan hänger du så upp i kroken.
Detta kommer dock att innebära att lampan kommer att svaja lite. Om du inte vill ha det så, så kan du staga upp den helt enkelt genom att sätta lämpligt tjocka klossar längs med träplattans ytterkant, upp mot taket.
Detta kommer dock att innebära att lampan kommer att svaja lite. Om du inte vill ha det så, så kan du staga upp den helt enkelt genom att sätta lämpligt tjocka klossar längs med träplattans ytterkant, upp mot taket.
Medlem
· Västragötaland
· 34 inlägg
A angelikaj skrev:
ricebridge skrev:
Isåfall tager du en lämplig träplatta och skruvar fast den runda hållaren i denna. Sen vänder du på den och skruvar t ex en ögla i den från an
Skaffa ett liten järnbit lika stor somupphänget med ett hål på 6mm i centrum lossa kroken somtroligtsvis är 1/4 tum lika lång som takkrokenricebridge skrev:
Isåfall tager du en lämplig träplatta och skruvar fast den runda hållaren i denna. Sen vänder du på den och skruvar t ex en ögla i den från andra hållet. Öglan hänger du så upp i kroken.
dra hållet. Öglan hänger du så upp i kroken.
Kan du inte skruva ur kroken och i det hålet skruva fast en liten bit plyfa eller en brädbit för den delen, som du format efter armaturen, sen skruvar du armaturen i plyfan/brädbiten? De där gamla krokarna brukar ju vara ganska grova, så en rejäl skruv i dess ställe måste kunna bära upp en ganska maffig lampa.
Det vill säga samma lösning som ovan, men dikt an mot tak, ingen pendling eller andra problem.
Det vill säga samma lösning som ovan, men dikt an mot tak, ingen pendling eller andra problem.
Klicka här för att svara