Hej! Jag har problem med ett uttag som satt i taket på min nya lgh och när jag tog bort sockeln så såg jag att inget var kopplat. En av mina lampor i rummet slutade fungera efter att jag tagit bort sockeln (led-lampa) samt två andra lampor i rummet intill. Nu har jag 2 frågor:
1. Hur kopplar jag lampsockeln
2. Varför tänds inte mina led -lampor? Har bytt säkringarna

tommib
Välkommen till forumet!

Vad menar du med sockeln? Är det ett lamputtag eller är det en del av en lampa? Bilder på vad du gjort skulle hjälpa.

• Gilla
Raw
  • Laddar…
20151113_193149.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tog bort "locket" där uttaget till lampan var så blixtrade det till pyttelitet från den orangea. Rörde inget, plockade bara bort sockeln

tommib
Bröt du inte strömmen först? Det är liksom första åtgärden om man ska in och koppla.....

Nåja, när du säger sockeln så menar du antagligen doslocket med krok och uttag, eller har jag fel? Vad satt det för sladdar i den?

Du har en väldig blandning av ledare i dosan. Den som du kallar orange, är det den som sitter tillsammans med två gulgröna i en liten klämma till vänster? Var det den som blixtrade? Om så, är det risk att du har ett allvarligt fel och bör ta kontakt med en elektriker omedelbart. Har du jordfelsbrytare?

Har du möjlighet/kunskap att mäta dig fram till vad som är vad? Annars skulle jag ta dit en elektriker ändå för att reda ut detta.

tommib skrev:
Bröt du inte strömmen först? Det är liksom första åtgärden om man ska in och koppla.....

Nåja, när du säger sockeln så menar du antagligen doslocket med krok och uttag, eller har jag fel? Vad satt det för sladdar i den?

Du har en väldig blandning av ledare i dosan. Den som du kallar orange, är det den som sitter tillsammans med två gulgröna i en liten klämma till vänster? Var det den som blixtrade? Om så, är det risk att du har ett allvarligt fel och bör ta kontakt med en elektriker omedelbart. Har du jordfelsbrytare?

Har du möjlighet/kunskap att mäta dig fram till vad som är vad? Annars skulle jag ta dit en elektriker ändå för att reda ut detta.
Nej jag tror du pratar om den röda intill de gulgröna. Den finns en orangebrun intill den blåa. Ja jag har jordfelsbrytare.
Jag stängde inte av strömmen i hela huset utan drog ut proppen på två platser som hade något med rummet att göra. Jag rörde inget utan skruvade bara ut doslocket som satt löst för att se om det var iskruvat korrekt eller inte.

tommib
Menar du den bruna som sitter tillsammans med två vita? Det ska fortfarande inte blixtra något men då minskar oddsen för att det är katastrofalt fel. Om det blixtrade så har du inte skruvat ur rätt propp. Har du en multimeter eller en spänningsdetektor som du kan testa med? Det anser jag vara ett minimikrav om man ska koppla något själv. El syns inte.....

Jag TROR att det är så att den röda, tillsammans med vit och svart (som nu är lös) är matningen från centralen. Grå är troligen en tändtråd från en strömbrytare. Att saker plötsligt inte fungerar beror då på att den svarta i inkommande matning inte har kontakt med svart/blå i toppklämman längst till höger, som troligen är nollan. Observera att detta kan leda till den farliga situationen att du testar med en lampa i ett uttag och den inte lyser, men du har fortfarande full spänning på. Skaffa den där multimetern, eller åtminstone spänningsdetektorn....

Vad var det du tog loss egentligen? Bild? Skruvade du loss några ledare? Det borde för övrigt vara mer saker som inte fungerar, det är väldigt ovanligt att bara ha ett par lampor på en matning.

Jag tycker fortfarande att du i första hand borde ta kontakt med en elektriker, eller åtminstone någon som på plats kan hjälpa dig reda ut vad som är vad. Att jag tror saker är inte någon garanti alls för att det stämmer, det är väldigt svårt att reda ut vad som är vad när man bara har en bild och inte ser hur anläggningen är uppbyggd eller vad som finns i dosorna bredvid.

• Gilla
orienterarn och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.